فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


برای شما هم حتما پیش آمده که دستگاه کامپیوترتان بی دلیل یا بادلیل دچار مشکل شده باشد. در این وضعیت شما نمی دانید که بهتر است چه کاری انجام دهید و اینکه چگونه این مشکل را حل کنید آن هم در حال حاضر که نو کردن یک دستگاه کامپیوتر یا تعویض قطعات آن می تواند کلی خرج روی دستتان بگذارد. در این گزارش سعی می کنیم به برخی از کارهایی که می توانید بدون هیچ خرجی انجام دهید و جلوی مشکلات احتمالی یا از دست رفتن کامپیوترتان را بگیرید، اشاره کنیم. هرچند ممکن است برخی از این راه ها را بدانید، اما یادآوری آن می تواند در رفع مشکلات کامپیوتر به شما کمک کند.

1 گوگل هوشمند خود باشید

اگر هنگام کار با کامپیوتر خود با پیام ها و کدهای خاصی روبه رو می شوید که از آن سر در نمی آورید، در این مرحله گوگل می تواند بزرگترین کمک کننده به شما باشد، البته اینکه تنها در این جست وجوگر گزینه هایی مانند «my PC is running slowly» (کامپیوتر من کند کار می کند) را جست وجو کنید، هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. بهترین گزینه این است تا جایی که می توانید ایرادات را با جزئیات در کنار هم و از طریق یک + به یکدیگر متصل کنید. همچنین زمانی که به دنبال یک عبارت خاص هستید و می خواهید زودتر به جواب برسید، بهتر است جمله های خود را در میان بگذارید.

۲ استفاده از برنامه بازیابی

یکی از قابلیت های مفید سیستم عامل windows برنامه بازیابی سیستم یا System Restore است. این برنامه به شما امکان می دهد تا تغییرات اخیر ریجستری، سخت افزاری و نرم افرازی کامپیوتر را به یک زمان مشخص در قبل بازگردانید. اگر نگران تاثیر این کار روی فایل های شخصی خود هستید که در این مدت زمان مشخص روی کامپیوتر خود داشته اید، باید بگوییم استفاده از این امکان هیچ تغییری روی این فایل ها ایجاد نمی کند. برای پیدا کردن System Restore به بخش Control Panel کامپیوتر خود مراجعه کنید.

۳ خرید خنک کننده

اگر کامپیوتر شما به صورت تصادفی قفل می کند و این در حالی است که در ظاهر هیچ مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری هم وجود ندارد، شاید این شرایط به دلیل گرم شدن بیش از حد دستگاه کامپیوتر باشد. بهترین گزینه این است که از یک فن یا خنک کننده استفاده کنید. این دستگاه به تهویه حرارتی لپ تاپ یا کامپیوتر شما کمک می کند.

۴ به روز بودن آنتی ویروس

شاید بی راه نباشد اگر بگوییم بخش زیادی از مشکلاتی که در هنگام کار با کامپیوتر با آن برخورد می کنیم به دلیل حضور ویروس ها و بدافزارهای مختلفی باشد که نمی دانیم چگونه وارد سیستم کامپیوتریمان شده است. پس بهترین کار برای کاهش این موجودات استفاده از یک آنتی ویروس استاندارد و به روز نگه داشتن آن است. همچنین بهتر است اسکنرهای این آنتی ویروس روشن باشد تا به صورت مرتب به کنترل سیستم کامپیوتر شما بپردازد. برای محکم کاری بیشتر بد نیست در کنار یک آنتی ویروس از اپلیکیشن ها یا نرم افزارهایی نظیر Spybot Search & Destroy و Microsoft۰۳۹;s own Safety Scanner استفاده کنید. این اپ ها بهترین گزینه برای کار کنار آنتی ویروس کامپیوترشما است

۵ از کار انداختن نرم افزارهای غیرضروری


اگر طی گذر زمان کارایی و سرعت دستگاه شما پایین آمده، می تواند به دلیل نصب برنامه ها و نرم افزارهایی باشد که روز به روز هم به تعداد آنها اضافه می کنیم. شاید شما متوجه نباشید اما اغلب در پس زمینه کامپیوتر شما مشغول فعالیت هستند. تصور کنید فعالیت همه اینها با هم تا چه حد می تواند سرعت دستگاه شما را کم کند. بنابراین بهتر است به روی taskbar خود راست کلیک کنید و گزینه Task Manager را انتخاب کنید. این بخش میزان استفاده واقعی از رم و پردازنده شما توسط نرم افزارها و برنامه هایی را که روی کامپیوترتان دارید نشان می دهد. اگر در میان این لیست برنامه ای را می بینید که برایتان ناآشنا است یا اجرای آن برایتان ضرورتی ندارد بهتر است آن را غیر فعال کنید. این کار کمک بزرگی به افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ شما می کند. همچنین اگر درTask Manager مورد یا مواردی را یافتید که واقعا اضافی و به درد نخور بودند، بهتر است کنترل کنید آنها همراه با ویندوز، اجرا نشوند و بالا نیایند. برای این کار ابتدا پوشه Startup درون استارت منو را باز کرده و هر چیز اضافه را از درون آن حذف کنید.

۶ بازیابی فایل ها

در بسیاری از مواقع ممکن است با یک اشتباه سهوی یک فایل را از روی دستگاه کمپیوترمان پاک کنیم یا خود ویندوز آن فایل را پاک کند. در این شرایط باید تمرکز خود را حفظ کنید و نگران نباشید چرا که در بعضی مواقع آن فایل نابود نشده است، بلکه ویندوز به سادگی تنها ارجاع به آن را از سیستم آدرس دهی خود حذف کرده و آن بخش از دیسک را به عنوان فضای خالی علامت گذاری کرده است. در صورتی که با دستکاری بی موقع و بی مورد شما هنوز آن فضا با فایل دیگری جایگزین و رونویسی نشده باشد، ممکن است شما قادر به بازیابی فایل هایتان باشید. نرم افزار Recuva یکی از بهترین و قدرتمندترین ابزارهای رایگان بازیابی فایل ها در ویندوز است، البته به شرطی که به درستی از آن استفاده کنید.

۷ وقتی ویندوز بالا نمی آید

سیستم عامل ویندوز از چندین سیستم بازیابی کاربردی از جمله Safe Mode بهره می برد که هنگام بالا نیامدن دستگاه کامپیوتری خود می توانید از آن کمک بگیرید. درصورت بروز این مشکل در ابتدا کلید f۸ را بزنید و از منوی بوت گزینه Last Known Good Configuration را انتخاب کنید تا ویندوز سعی کند تنظیماتی را که آخرین بار به درستی طبق آنها کار می کرده، بازیابی کرده و بالا بیاید. از سوی دیگر اگر این راه جواب نداد، می توانید ابزارهای جانبی غیر ضروری را از سیستم خود جدا کنید. گاهی اوقات یک ابزار که به درستی پیکربندی نشده یا تنظیمات درستی ندارد، می تواند باعث هنگ کردن ویندوز طی فرآیند بالا آمدن شوند.

۸ به گزینه های کم هزینه فکر کنید

اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما به طور کلی روشن نمی شود و مشکل هم از پریزهای برق نیست، بهتر است نگاهی هم به کابل برق دستگاه یا شارژ باتری بیندازید. در واقع قبل از اینکه امید خود را از دست بدهید و به دنبال جایگزین کردن بخش های مهم و هزینه بری همچون پاور باشید، بهتر است با کمترین هزینه کابل های برق و باتری ها را کنترل و در صورت نیاز تعویض کنید.

۹ امتحان کارکرد از طریق کامپیوترهای دیگر

اگر موس، کیبورد، پرینتر، دوربین، پورت های usb و... دیگر تجهیزات سخت افزاری هنگام اتصال به کامپیوتر یا لپ تاپ شما به درستی کار نمی کند برای اینکه مطمئن شوید اشکال از دستگاه شماست یا این تجیهزات سخت افزاری بهتر است آنها را از طریق کامپیوتر دیگر نیز امتحان کنید. استفاده از یک کامپیوتر دیگر برای تست موس، دوربین یا پرینتر خراب تان (یا حتی استفاده از یک پورت USB دیگر روی همین کامپیوتر) می تواند شما را از صحت عملکرد کامپیوترتان و وجود خرابی در ابزار جانبی مطمئن کند. اگر با این آزمون ها مشکل برطرف شد، لطفا به جای سرزنش دوربین یا موس بیچاره، به دنبال حل مشکل کامپیوترتان باشید.

۱۰ بازگشت به درایواهای قدیمی

گاهی اوقات ویندوز و ابزارهای جانبی بدون سوال از شما درایورهای جدید را نصب می کنند که این کار با گذشت زمان سبب ایجاد مشکل در دستگاه کامپیوترمی شود. برای حل این مشکل و بازگشت به نسخه قبلی درایور، از طریق کنترل پنل ویندوز به بخش Hardware and Sound بروید و از طریق این بخش قسمت

Device Manager را انتخاب کنید. با این کار پنجره ای پیش روی شما باز می شود. در لیست موجود این پنجره روی سخت افزاری که با علامت سوال یا تعجب زرد مشخص شده راست کلیک کنید. گزینه Properties را انتخاب کرده و در پنجره باز شده به تب Driver بروید. اکنون می توانید با کلیک روی دکمه Roll Back Driver به درایور قدیمی برگردید.

۱۱ نصب درایورهای جدید

گاهی اوقات نصب جدیدترین درایورها یا Firmwareها می تواند خیلی از مشکلات شما با کامپیوترتان را حل کند. برای این کار کافی است سری به سایت کارخانه سازنده زده و جدیدترین درایورها و Firmwareها را برای ابزار مورد نظرتان دانلود و نصب کنید. با این کار فایل های آسیب دیده یا مشکل دار قبلی هم جایگزین خواهند شد، آخرین باگ ها درست شده و با این کار ابزارهای تان بهبود پیدا می کند.

۱۲ حل مشکلات نمایشگر

مشکلات مربوط به نمایشگر معمولا به دلیل ایراد در کارت گرافیک، خود مانیتور یا (اگر از لپ تاپ استفاده نمی کنید) کابل رابط رخ می دهند. اگر امکانش فراهم است از یک کابل جداگانه استفاده کنید یا اینکه سراغ گرافیک آن بروید. این گونه قطعا متوجه می شوید که کدام یک از حلقه های این زنجیره دچار نقص هستند. اگر مشکل از مانیتور باشد، متاسفانه هیچ راهی به جز مراجعه به گارانتی، تعمیرکار یا خرید یک مانیتور جدید باقی نخواهد ماند.

۱۳ کمی مهندسی کنید

ضرورتی ندارد که حتما یک متخصص سخت افزار کامپیوتری باشید تا بتوانید نگاهی به درون کیس کامپیوترتان بیندازید، اما قبل از هر کاری در قدم اول مطمئن شوید بدنتان به زمین متصل است و الکتریسیته ساکن ندارد. همچنین کامپیوتر را نیز از برق بکشید. پس از باز کردن آن به دنبال اتصالات و پیچ های قطع شده یا شُل شده باشید. همچنین هرجا میزان زیادی گرد و خاک جمع شده، با دقت آن محل را تمیز کنید. برای این کار پیشنهاد می کنیم از یک قوطی هوای فشرده استفاده کنید. باز کردن لپ تاپ ها ممکن است بسیار مشکل تر باشد، اما در برخی مدل ها دستیابی به رم و هارد دیسک بسیار آسان است، بنابراین می توانید چک کنید تا اتصال آنها مشکلی نداشته باشد. احتمالا در سایت کارخانه سازنده و دفاتر راهنمای آنها کمک های بیشتری را هم می توانید پیدا کنید.

۱۴ تهیه نسخه پشتیبان


گاهی اوقات اگر نکات گفته شده را انجام دهید، ممکن است به نتیجه نرسید. در واقع باید با این واقعیت تلخ کنار بیایید که هارد دیسک یا کل سیستم تان به کلی نابود شده است. پس رعایت این نکته کاملا ضروری است که نسخه های بک آپ یا پشتیبانی از اطلاعات و فایل های مهم تان داشته باشید و آنها را در جای مطمئنی نگه داری کنید.

۱۵ حل مشکلات اینترنتی

بسیاری از ما در کنار برخی از مشکلات سخت افزاری با مشکلات متعددی هنگام اتصال به اینترنت نیز مواجه هستیم. برای حل این مشکلات در قدم اول ببینید آیا با دستگاه های کامپیوتری دیگر نیز امکان اتصال به اینترنت وجود دارد یا خیر. بهتر است لپ تاپ را مستقیما توسط کابل به روتر وصل کنید و برنامه درونی تست روتر را اجرا کنید. شرکت خدمات دهنده اینترنتتان (ISP) هم احتمالا در زمینه این ایرادها ورزیده و خبره است. اگر تنها یک کامپیوتر است که نمی تواند به اینترنت وصل شود، پس احتمالا مشکل از تنظیمات آن یا کارت شبکه اش است.

۱۶ خاموش و روشن مجدد

شاید توجه به این نکته کمی خنده دار به نظر برسد، اما در بسیاری از مواقع کارایی دارد. مودم یا روتر را ۳۰ تا ۶۰ ثانیه خاموش کنید و اجازه دهید ارتباطتان با شرکت از ابتدا بازسازی شود. آنگاه دوباره آن را روشن کنید. برای نتیجه بهتر، بد نیست کامپیوتر تان را هم ری استارت کرده و دوباره سعی کنید به اینترنت وصل شوید.

۱۷ تعویض مرورگر

استفاده از یک مرورگر دیگر، بهترین راه است تا مطمئن شوید ایراد پیش آمده ربطی به مرورگر وفادار شما ندارد و از جایی دیگر آب می خورد. همچنین بد نیست بخش پلاگین و افزونه های مرورگرتان را نیز کنترل کنید.

۱۸ کنترل کانکشن ها

یک راه دیگر این است که به بخش Network and Sharing Centre ویندوز بروید و اطمینان بیابید کامپیوتر شما برای اتصال به اینترنت از کانکشن صحیح استفاده می کند. برای مثال کانکشن روشن و پیش فرض باید وایرلس، یا اتصال کابلی باشد. در حالی که تمام این بخش ها باید خودشان به صورت خودکار پیکربندی و تنظیم شوند، برنامه های خرابکار یا ابزارهای امنیتی ممکن است آن را تغییر داده باشند. در این بخش همچنین یک ابزار رفع ایراد یا troubleshooter دارید که بسیار مفید و کاربردی است.

روزنامه دنیای اقتصاد


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی