فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

بازی روی تبلت

رایانه لوحه ای Razer Edge یک تبلت ویندوز ۸، نوت بوک و سیستم بازی قابل حمل در قالب یک سیستم است. اما بیایید با هم ببینیم این سیستم چیست؟

رایانه لوحه ای Edge باتوجه به مشخصه های انتخابی اش بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۵۰ دلار قیمت دارد. شاید این قیمت برای یک تبلت واقعا گران باشد، اما پردازنده (CPU) آن از نوع Core i۷ ۳۵۱۷U اینتل، گرافیکش Nvidia GT ۶۴۰M LE، حافظه رم DDR۳ / ۱۶۰۰ به مقدار هشت گیگابایت و فضای ذخیره وضعیت جامد (SSD) با ظرفیت ذخیره داده ۲۵۶ گیگابایتی دارد.

با این که قرار بوده ترکیبی دوست داشتنی از یک رایانه لوحه ای قابل حمل و یک رایانه PC قدرتمند باشد، اما حاصل این ازدواج یک هیولا شده است.


اولین نکته ظاهری Edge که توجه شما را جلب می کند، ضخامت آن است. ابعاد ۱۰.۹ در ۸ در ۸ اینچ و وزن تقریبی یک کیلوگرم برای یک تبلت بسیار سنگین و قطور است.

در نتیجه کار با آن چندان آسان نیست. با آن که از بلندگوهای عالی بهره می برد، اما محل قرار گرفتن آنها که در زیر لبه بالایی دستگاه است، موجب می شود صدا با حالتی خفه به گوش کاربر برسد.

طراحی دستگیره های لولایی Edge نیز چندان جالب نیست؛ چرا که ممکن است هنگام بازی دست شما به طور تصادفی با دکمه روشن / خاموش برخورد کند و موجب خاموش شدن ناخواسته دستگاه شود.

کنترل های خارجی دیگر و درگاه های اتصال (port) شامل یک ولوم صدای کشویی، قفل خودکار چرخش محوری، یک دکمه برای صفحه کلید مجازی، به اضافه درگاه اتصال USB ۳.۰ و فیش ورودی صدای هدفون است. ورودی و خروجی های تهویه نسبتا بزرگ و اغلب پر سر و صداست؛ به طوری که حتی وقتی در حال گشت و گذار در وب (web browsing) هستید، صدای چرخش فن های خنک کننده را بوضوح می شنوید.

پنل IPS صفحه نمایش Edge زوایای دید خارق العاده ای ارائه می کند. در حالی که رزولوشن صفحه نمایش شیشه ای پنج نقطه لمسی این تبلت بازی ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل است، این صفحه ۱۰.۱ اینچی غلظت پیکسلی عالی ۱۵۵,۱ PPI را ارائه می کند. این در حالی است که غلظت پیکسلی اکثر صفحه نمایش های معمولی ۱۴۱,۲ PPI پیکسل است. بزرگ ترین مشکل ما با تبلت Edge نبود یک صفحه کلید واقعی روی آن است.

شاید سیستم های ویندوز ۸ با حالت لمسی (touch) خوب کنار بیایند، اما همیشه نمی شود فقط با حالت لمسی سر کرد.

مشکل هنگامی خود را نشان می دهد که شما بخواهید از رایانه در حالت دسکتاپ استفاده کنید؛ زیرا در بین آیکون های ریزی که برای کار دقیق با
یک ماوس / پد رهگیری (mouse / trackpad) طراحی شده اند، گیج شده و سردرگم می شوید حتی اگر یک ماوس / صفحه کلید بلوتوث نیز به این رایانه لوحه ای متصل کنید، در این حالت هم نمی توانید Edge را به عنوان یک رایانه PC به کار ببرید، چرا که پایه ای برای ایستادن ندارد البته یک پایانه گسترش dock صد دلاری برای آن در دسترس است که می تواند نقش پایه را برای آن بازی کند.

این تبلت اغلب ارتباطش با مسیریاب (Lynksys E۱۲۰۰ router) قطع شده یا به صورت وحشتناکی سرعتش کند می شود. البته شرکت Razer پیشتر مشکلات محصولش با مسیریاب های لینک سیس را گوشزد کرده است. کارکرد این تبلت با مسیریاب های Belkin و D link به مراتب بهتر است.

با این حال سرعت دانلودش با همه این مسیریاب ها چنان پایین است که در آزمایش نقطه صفر (zero point) ، یک چهارم امتیاز از حداقل امتیاز لازم عقب ماند. Edge در آزمایش های بنچ مارک (Benchmark) استاندارد ما نیز موفق نشد شاهکاری از خود به جا بگذارد.

نزدیک ترین امتیاز به نقطه صفر را که توانست کسب کند، در آزمایش تحت فشار شدید پردازنده (CPU intensive) به نام تست ProShow بود. در این حالت پردازنده Edge که با سیکل ساعت ۱.۹ گیگاهرتز می تاخت، تنها ۲۲ درصد عقب ماند.

در آزمایش های بنچ مارک CPU تشنه چند نخی (multithread hungry x۲۶۴)، فقط توانست به امتیاز ۵۴ درصد دست یابد.

همچنین در آزمایش های GPU، مقدار ۱۴ درصد از امتیاز استاندارد تست STALKER عقب ماند و در آزمایش ۳DMark ۱۱ حسابی کم آورد.

Edge حتی در بخش آزمایش باتری نیز نتوانست کاری از پیش ببرد. دست آخر باید گفت شما از این تبلت نباید انتظار هماوردی با نوت بوک های قلدر مخصوص بازی را داشته باشید. Edge طوری طراحی شده که تنها از عهده اجرای بازی ها با تنظیمات متوسط برآید و بیشتر اوقات در این کار موفق است.

ما بازی Borderland ۲ را که از موتور بازی Unreal بهره می جوید روی این تبلت اجرا کردیم و Edge توانست تنها به نرخ قاب تصویر (frame rate) در حد ۴۰ فریم بر ثانیه (fps) دست یابد.

رایانه لوحه ای ما موفق شد از عهده اجرای بازی Portal ۲ که یک بازی با موتور بازی Source است نیز با فریم ریت بالای ۸۰ فریم بر ثانیه برآید.

در بازی تشنه گرافیک Far Cry ۳ ما نرخ قاب تصویر متوسط ۳۱ فریم بر ثانیه را از آن دیدیم که با تنظیمات پیشنهادی استاندارد از این مقدار هم باید پایین تر برود. شما باید از همان ابتدا قید بازی با دسته بازی جداگانه Edge را بزنید، زیرا وزن تبلت دسته با افزودن این دسته دو برابر می شود.

از سوی دیگر، قیمت این دسته بازی نیز بسیار گران بوده و حدود ۲۵۰ دلار خرج برمی دارد. چیزی که برای آن خیلی لازم است، صفحه کلید اضافی است که هنوز نه به بازار آمده و نه قیمت گذاری شده است.

پایانه داک که پیشتر ذکر کردیم، از همه لوازم جانبی دیگر برای این رایانه لوحه ای ضروری تر است. با پرداخت صد دلار بیشتر شما سه عدد USB، یک خروجی HDMI و از همه مهم تر یک پایه در اختیار دارید.

اگر شما لوازم جانبی مناسب را همراه تبلت Edge تهیه کنید، این دستگاه برای شما بسیار قابل استفاده تر می شود.

اما اگر محدودیت بودجه دارید، به شما توصیه می کنیم یک لپ تاپ بازی و یک تبلت nexus ۷ را به جای آن بخرید، زیرا قیمت Edge همراه لوازم جانبی مورد نیازش خیلی بیشتر می شود.

محدودیت های طراحی رایانه لوحه ای Edge باعث شده فقط بتوان مشخصاتش را روی کاغذ تائید کرد. اما با توجه به بررسی های بالا، ناگزیریم بگوییم تبلت Edge با این قیمت، کلا یک دستگاه بی مصرف است.

(توضیح این که قیمت های ذکر شده، قیمت های جهانی محصولات بوده و ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد.)

منابع:

http: / / www.techspot.com

http: / / www.anandtech.com

http: / / www.cnet.com



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی