فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

فصل تابستان آغاز شده است. دیگر کم کم باید برنامه خود برای ادامه این فصل داغ را تعیین کنید. قطعا در این برنامه، سرگرمی های مختلف نیز جایگاه مخصوص خود را خواهند داشت. از جمله سرگرمی های پرطرفدار امروزی، بازی های کامپیوتری است و هر کسی که یک کامپیوتر در خانه اش دارد، قطعا به انجام بازی در سطوح مختلف (از بازی های ساده فلشی گرفته تا بازی های با گرافیک حرفه ای) می پردازد.

ما هم قصد داریم در این مقاله دو کارت گرافیک در محدوده قیمتی ۵۰۰ هزار تومان معرفی کنیم که می توانند یار خوبی در اجرای بازی های کامپیوتری تابستان شما باشند و در این فصل گرم، خنکای لذت سرگرم شدن را به شما بچشانند. همچنین با مفاهیمی آشنا خواهید شد که شما را در خرید بهتر یاری خواهند کرد.

واقعا به ۵۰۰ هزار تومان بودجه نیاز است؟

البته کارت های گرافیک ارزانقیمت تری نیز در بازار وجود دارند که می توان به سراغ آنها رفت، اما اگر می خواهید جزئیات گرافیکی و دقت تصویر در بازی ها را تا حدودی بالا ببرید که از اجرای آن لذت ببرید، باید حدود ۵۰۰ هزار تومان برای کارت گرافیک کنار بگذارید.

در این میان دو انتخاب از میان کارت های گرافیک نسل فعلی پیش روی خود خواهید داشت: Geforce GTX ۶۵۰ از کمپانی NVIDIA و Radeon HD ۷۷۷۰ از کمپانی AMD هر دو مدل از جدیدترین فناوری های گرافیکی پشتیبانی می کنند و می توان جدیدترین بازی ها را روی آنها اجرا کرد.

با این حال هر یک از آنها دارای فناوری های خاص خود بوده و می توانند امکاناتی جالب توجه در اختیارتان قرار دهند. زمانی که به بازار سر بزنید خواهید دید سازندگان مختلفی از جمله Asus، Gigabyte، msi، Sapphire و موارد دیگر این قبیل کارت های گرافیک را ارائه می کنند که قیمت آنها بر حسب امکانات و ویژگی های دیگرشان، ممکن است متفاوت باشد.

ما در اینجا به نمونه استاندارد معرفی شده از سوی NVIDIA و AMD خواهیم پرداخت.

AMD Radeon HD ۷۷۷۰

کارت های گرافیک AMD از سری HD ۵۰۰۰ این امکان را به وجود آوردند تا بتوان سه صفحه نمایش را همزمان به یک کارت گرافیک متصل کرد و در نتیجه تصویر بازی را روی سه صفحه نمایش تماشا کنید.

ویژگی جالب توجه دیگر این کارت گرافیک امکان استفاده دو عدد از آنها در کنار یکدیگر است که باعث می شود کارایی در اجرای بازی ها افزایش یابد (در این حالت باید یک منبع تغذیه ۶۰۰ واتی داشته باشید) تا بتوانید جزئیات و دقت تصویر بازی را افزایش دهید (برای استفاده از این قابلیت مادربورد شما نیز باید از آن پشتیبانی کند. این فناوری CrossfireX نام دارد).

کارت های گرافیک AMD چند فناوری اختصاصی خود دارند که می توانند در اجرای بهتر بازی ها مفید باشند TressFX یکی از همین موارد است که به نمایش بهتر بازی ها کمک می کند (البته کارت های گرافیک NVIDIA از این ویژگی پشتیبانی می کنند.)

پردازنده گرافیکی در این مدل از کارت گرافیک دارای فرکانس یک گیگاهرتز است و دو گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR۵ با فرکانس موثر ۴.۵ گیگاهرتز در کنار رابط حافظه ۱۲۸ بیتی برایش در نظر گرفته شده است که پهنای باند ۷۲ گیگابایت در ثانیه را فراهم می کند.

پردازنده گرافیکی در کارت های گرافیک AMD از اجزایی به نام واحد پردازش جریانی تشکیل شده اند و HD ۷۷۷۰ دارای ۶۴۰ عدد از این واحد هاست.

این واحد ها برای انواع پردازش ها مورد استفاده قرار می گیرند و حتی می توان از آنها در برنامه های گرافیکی همچون فتوشاپ، پخش فیلم و تبدیل فیلم نیز استفاده کرد.

این کارت گرافیک با کمک فناوری HD۳D توانایی پخش تصاویر سه بعدی را نیز دارد و می توانید بازی ها را به صورت سه بعدی یا فیلم های سه بعدی را روی صفحه نمایش های سه بعدی براحتی تماشا کنید.

برای راه اندازی این کارت گرافیک به یک منبع تغذیه ۵۰۰ واتی با یک اتصال برق شش پین برای تامین برق کارت گرافیک نیاز خواهید داشت.

توان مصرفی این کارت گرافیک چندان زیاد نیست و طوری طراحی شده که در زمان بیکاری، توان مصرفی را بسیار کاهش داده و حتی فن کارت گرافیک نیز ممکن است خاموش شود! خروجی های تصویری در این کارت گرافیک بسیار متنوع است و شامل پورت های DVI، HDMI و DisplayPort می شود.

به همین دلیل در اتصال انواع صفحه نمایش ها به این سری از کارت های گرافیک هیچ مشکلی نخواهید داشت.

NVIDIA Geforce GTX ۶۵۰

کارت گرافیک GTX ۶۵۰ یکی از گزینه های خوش قیمت برای دوستداران بازی های کامپیوتری بوده و در نسخه های مختلفی تولید شده است که شامل مدل GTX ۶۵۰، GTX ۶۵۰ Ti و

GTX ۶۵۰ Ti Boost می شود (ما در اینجا به نسخه ساده خواهیم پرداخت. مدل های دیگر قیمت بالاتری دارند).

امکان نصب دو کارت گرافیک GTX ۶۵۰ در کنار یکدیگر وجود ندارد و به همین دلیل این کارت گرافیک برای کسانی مناسب است که می خواهند تنها یک کارت گرافیک در سیستم خود نصب کنند (در نسخه Ti Boost می توان دو کارت گرافیک را در کنار هم نصب کرد.)

این کارت گرافیک توان مصرفی کمی دارد و حتی در حداکثر فشار کاری همچنان برق کمی مصرف می کند.

برای استفاده از این کارت گرافیک به یک منبع تغذیه ۴۰۰ واتی نیاز خواهید داشت که از بابت مالی فشار چندانی به جیب شما وارد نخواهد کرد (البته سعی کنید حتما از نام های شناخته شده بازار منبع تغذیه خود را انتخاب کنید.)

کارت های گرافیک NVIDIA بخوبی توانایی نمایش تصاویر سه بعدی را دارند و خود NVIDIA عینک های سه بعدی و صفحه نمایش های مخصوص خود برای پخش تصاویر سه بعدی ارائه داده است.

راه اندازی تصاویر سه بعدی با استفاده از نرم افزار اختصاصی NVIDIA به سادگی صورت می گیرد (این فناوری D vision۳ نام دارد).

ویژگی اختصاصی دیگر کارت های گرافیک (NVIDIA که AMD از آن بی بهره است)، فناوری PhysX است که در برخی بازی ها قابل استفاده بوده و به کمک آن می توان افکت ها و قوانین فیزیک را به شکلی واقعی تر اجرا کرد.

این کارت گرافیک در حالت استاندارد یک گیگابایت حافظه RAM از نوع GDDR۵ دارد، اما سازندگان می توانند نسخه های دو گیگابایتی آن را تولید کنند.

پردازنده گرافیکی دارای فرکانس ۱۰۵۸ مگاهرتز است و فرکانس موثر حافظه های GDDR۵ آن به ۵ گیگاهرتز می رسد که در کنار رابط حافظه ۱۲۸ بیتی پهنای باند ۸۰ گیگابایت در ثانیه را ایجاد می کند.

خروجی های تصویری این کارت گرافیک خلاصه تر هستند و تنها شامل DVI و HDMI می شود (البته سازندگان مختلف می توانند پورت D Sub را در محصولات خود در نظر بگیرند.)

کدام را بخریم؟

اگر قصد دارید اکنون یک کارت گرافیک خریده و در آینده یکی دیگر نیز به سیستم خود بیفزایید تا کارایی در بازی ها را افزایش دهید، قطعا باید به سراغ HD ۷۷۷۰ بروید.

البته برای راه اندازی این کارت گرافیک باید یک منبع تغذیه ۵۰۰ واتی داشته باشید. اگر اکنون یک سیستم داشته و نمی خواهید منبع تغذیه را عوض کنید، می توانید به سراغ GTX ۶۵۰ بروید و از ویژگی انحصاری پشتیبانی از پردازش دستورات فیزیک بهره ببرید.

اسرار حافظه

یکی از موارد بحث برانگیز درباره کارت های گرافیک ، حافظه است که می تواند بسیاری را دچار اشتباه کند. (و برخی را به سوءاستفاده از این عامل تشویق کند!) اگر از برخی کاربران و حتی فروشندگان قطعات کامپیوتری درباره قدرت یک کارت گرافیک پرس وجو کنید به شما می گویند این مدل دو گیگابایت حافظه دارد و این مساله را عامل خوب بودن یک کارت گرافیک عنوان می کنند؛ اما مساله حافظه فراتر از مقدار حافظه بوده و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند.

مقدار حافظه هر کارت گرافیک، فضای موجود برای انتقال اطلاعات مختلف جهت پردازش تصویر در بازی ها را فراهم می کند و با افزایش دقت تصویر و جزئیات گرافیکی، نیاز به حافظه بیشتر می شود. اکثر بازی های امروزی با دو گیگابایت حافظه گرافیکی بخوبی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

در کنار مقدار، نوع حافظه نیز مطرح است. اکنون دو مدل حافظه GDDR۳ و GDDR۵ بیشترین استفاده را در کارت های گرافیک دارند.

به علت ساختار این دو حافظه، فرکانس موثر حافظه در مدل GDDR۳ دو برابر و در مدل GDDR۵ چهار برابر مقدار اصلی ذکر شده در مشخصات کارت گرافیک خواهد بود (البته اکنون بیشتر سازندگان کارت گرافیک همان فرکانس موثر را در مشخصات فنی محصولات خود ذکر می کنند).

پس یک کارت گرافیک با حافظه GDDR۵ کارایی بیشتری در مقایسه با یک کارت گرافیک با حافظه GDDR۳ خواهد داشت.

حافظه گرافیکی به کمک رابط حافظه به پردازنده گرافیکی در ارتباط است تا بتواند اطلاعات را برای پردازش به آن برساند یا از آن تحویل بگیرد و به خروجی بفرستد.

این رابط حافظه با مقدار بیت (۶۴، ۱۲۸، ۲۵۶، ۳۸۴ و ۵۱۲ بیت) بیان می شود و این مقدار در ترکیب با نوع حافظه و فرکانس موثر حافظه گرافیکی، مقدار پهنای باند حافظه را تشکیل می دهند که مساله ای مهم در مشخصات کارت گرافیک است و بیشتر فروشندگان حرفی درباره آن به شما نخواهند زد!

پهنای باند حافظه، حجم اطلاعاتی است که در هر ثانیه می تواند منتقل شود و هرچه بیشتر باشد، یعنی کارت گرافیک شما می تواند در هر لحظه اطلاعات بیشتری را منتقل کند (اطلاعات بیشتر هم به معنی جزئیات گرافیکی بیشتر و دقت تصویر بالاتر خواهد بود). پس در کل در زمان خرید کارت گرافیک برای حافظه باید به سه عامل مقدار، نوع و رابط حافظه توجه کرد.

روزنامه جام جم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی