فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


در این مقاله سعی کردیم مهم ترین چالش ها و مشکلات بازار شبکه ایران و فعالان آن را در یک ساله گذشته اولویت بندی کرده و مرور کنیم. مطمئناً فهرست اولویت بندی شده مشکلات در این مقاله برای تمامی شرکت ها یکسان نیست و برخی کمتر درگیر یک مشکل بوده و مشکل دیگری چالش اصلی آن ها بوده است. اما اگر بخواهیم میانگین گرفته و برآیند مشکلات را در نظر بگیریم به فهرست زیر خواهیم رسید. گفت وگوهای درج شده در این پرونده ویژه نیز مؤید این موضوع است و دغدغه های اصلی مدیران موضوع هایی است که در ادامه خواهید خواند.

خوان اول:

تب و لرز دلار

رتبه نخست مشکلات سال گذشته بازار شبکه به نوسان های دلار تعلق می گیرد. نوسان های ارز به چند صورت روی بازار شبکه تأثیرگذار بود. به ویژه در نیمه دوم سال تغییر مداوم و روزانه دلار در بازار و صرافی ها باعث شد تا شرکت های فعال درحوزه شبکه نیز همچون دیگر اصناف و کسب وکارها نتوانند مدیریت و تمرکزی بر بازار و محصولات خود داشته باشند. بسیاری از آن ها مجبور شدند بارها و در طول یک هفته یا حتی در طول یک روز قیمت ها را تغییر دهند و به نمایندگی ها مخابره کنند. البته، برخی از شرکت ها هم کمی صبر وتأمل داشتند و هفته ای تغییر قیمت می دادند اما باز هم مجبور شدند در یک دوره دو سه ماهه بارها افزایش قیمت داشته باشند. اثر بعدی افزایش دلار در پرداخت های شرکت های ایرانی به شرکت های مادر خارج از کشور بروز کرد. شرکت ها در ایران ریالی درآمد کسب می کردند اما باید دلاری به شرکت مادر هزینه پرداخت می کردند. اثر سوء سوم افزایش دلار روی بازار، کاهش قدرت خرید شرکت ها و ورود محصولات به بازار و در نتیجه نایاب شدن برخی کالاها بود. گران تر شدن قیمت ها و محصولات و عرضه نشدن کالاهای ضروری به دلیل همین نوسان های مداوم از دیگر پیامدهای تب و لرز دلار در سال گذشته بود که در اواخر سال رو به بهبود گذاشت.

خوان دوم:

گلوگیری گمرک

مشکل های گمرک قصد تمام شدن ندارند و در روزها و ماه هایی که انتظار می رفت گمرک نشینان بیشتر به فکر بازار و شرکت ها و صدها پروژه تشنه تجهیزات شبکه باشند، ناهماهنگی ها و بی نظمی ها بیشتر شد. ترخیص نکردن به موقع کالاها از گمرک، ارزیابی های غیرکارشناسی، قیمت گذاری براساس تک فروشی یک کالا در حالی که شرکت واردکننده به قیمت عمده خرید کرده است، نداشتن هماهنگی میان گمرک های مبدأ ورودی کشور با گمرک تهران و به قول برخی شک و ظن زیاد به واردکننده های IT همه دست در دست هم دادند تا مشکلات بازار شبکه بیشتر شود و همه چیز به هم بریزد تا هم شرکت ها در این گیرو دار ناراضی شوند و هم مشتریان. اگر شرکتی هم توانسته بود تحریم ها را دور بزند و با تأمین سرمایه کالاهای خود را به صورت قانونی سفارش بدهد، به گردنه ای به نام گمرک می خورد و باید کالاهاش یکی دو ماهی در گمرک معطل می شد و تازه کلی هزینه بابت تعرفه واردات آن پرداخت می کرد. طبق تحقیقات ما از بازار هنوز مشکلات گمرک پابرجا هستند.

خوان سوم:

مشکل مالی دولت

به قول معروف IT مرغی است که هم در عروسی و هم عزا سرش را می برند. این اتفاق دقیقاً در نیمه دوم سال گذشته افتاد؛ زمانی که دولت با مشکلات مالی روبرو است و اول از همه IT را قربانی کرد. به این ترتیب، تخصیص بودجه بسیاری از پروژه ها و برنامه ها لغو شد و دولتی ها هیچ پولی نداشتند که به بازار شبکه و شرکت های خصوصی بدهند. از طرف دیگر دولت بزرگترین کارفرمای این بازار است و چشم امید شرکت ها به جیب دولت بود. حالا به همه این اتفاقات وضعیت بغرنج سفارش های چند ده و چند صد میلیونی شرکت ها را برای ورود تجهیزات پروژه هایی که از سال های قبل تصویب شده اند و ملزم به اجرای آن ها هستند، اضافه کنید تا بتوانید کمی سردرگمی و آشفتگی مدیران شرکت ها را درک کنید. یکی از دلایل رکود بازار شبکه جیب خالی دولت و قطع بودجه های مصوب حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نهادها و سازمان های دولتی بود که ضربه بزرگی هم به کل بازار زد و بسیاری از شرکت ها را به ورطه ورشکستی یا تعطیلی کشاند. باید امیدوار بود در بودجه مصوبی سال ۱۳۹۲ برای توسعه زیرساخت ها و IT بودجه هایی مصوب شده و پرداخت شود.

خوان چهارم:

تعرفه کیلویی تجهیزات شبکه

وقتی بازار آشفته می شود، باید انتظار هر اتفاق غیرمعقولی را در آن داشته باشید. تعرفه واردات تجهیزات شبکه سال ۱۳۹۱ جزء همان اتفاق های غیرمعقولی است که در آشفته بازار پارسال اتفاق افتاد و طی آن تعرفه محصولات شبکه برحسب ۴ درصد قیمت یا وزن آن هریک بیشتر باشد تعیین می شود. نخستین اثر نامطلوب این قانون افزایش قیمت محصولات شبکه خانگی مانند مودم های ADSL، روترهای بی سیم و... بود. درصد زیادی از این افزایش قیمت از جیب مشتری و کاربران خانگی و درصدی هم از جیب شرکت های واردکننده خارج و به جیب گمرک و دولت واریز شد. از همان ابتدای تصویب این تعرفه ها اعتراض ها و شکایت ها شروع شد اما کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای مخالفت کرد و طی مصاحبه ها و مقاله های مختلف و برگزاری جلسه های متعدد با دست اندرکاران این حوزه سعی کرد کمیسیون ماده یک و گمرک را راضی کند که این گونه ارزیابی تعرفه ها برای محصولات فنی و تخصصی شبکه نه معقول نه مسبوق به سابقه و نه کارشناسی شده است. شرکت های شبکه ای زیادی به این تعرفه ها اعتراض کردند اما در سال ۱۳۹۲ هنوز این نوع ارزیابی و تعیین تعرفه پابرجا است.

خوان پنجم:

طرح شبنم

یک درصد از کل کالاهایی که در طرح شبنم قرار می گیرند به IT اختصاص دارد و از این یک درصد هم تا کنون پنج گروه اصلی از کالاها ملزم به زدن برچسب طرح شبنم شده اند. این طرح از قاچاق و ورود محصولات بی کیفیت جلوگیری می کند و در جهت شفاف سازی بازار است اما در اجرا مشکلاتی دارد که از قضا خیلی زود گریبان گیر شرکت های IT شده و دردسرهای تازه ای را به وجود آورد. معطل ماندن چند هزار تایی محصولات در انبار برای خوردن برچسب طرح شبنم، هزینه های اضافی برچسب گذاری کالاها، نبود نظارت کافی و دقیق، اطلاع رسانی ضعیف، آگاهی نداشتن مردم و خرید محصولاتی بدون داشتن برچسب شبنم و چندین مشکل دیگر این طرح را در اجرا با چالش مواجه کرده است و طرحی که قرار بود چالشی را برطرف کند خود به یک چالش جدید تبدیل شد. هنوز هم آمار و ارقامی منتشر نشده که با اجرا شدن این طرح چقدر جلوی قاچاق گرفته شده است و تا چه میزان روی کیفیت کالاهای وارداتی و شفاف سازی بازار تأثیرگذار بوده است. البته شنیده ها از امکان الصاق برچسب ها در کشور مبدأ و سازنده محصولات خبر می دهد و این که به مرور مشکلات اجرایی این طرح کمتر خواهد شد. به هر حال، هر موضوعی که باعث ایجاد تأخیر در ورود کالا به بازار شود چندان خوش آیند نیست و تبعات منفی برای بازار دارد.

خوان ششم:

چینی قاتل تولیدداخل

اگر در سال های پیش و در روزگاری که نه تحریم ها این چنین سنگین بودند و نه کمبود بودجه و نقدینگی و ده ها محدودیت و مشکل دیگر وجود داشت، از تولید داخل حمایت می شد و اجازه پر و بال گرفتن داشت و شرکت هایی که توانایی تولید داخل داشتند تشویق می شدند، امروز می توانست راه گشای بازار شبکه باشد و حجم انبوهی از محصولات پسیو و حتی محصولات اکتیوی مانند مودم و روتر خانگی و اداری در داخل کشور تولید شود و در نتیجه نرخ دلار، مشکلات گمرک، تعرفه ها، طرح شبنم و... برای شرکت های فعال بازار دردسرساز نشود. به زعم مدیران چند شرکت تولیدکننده محصولات شبکه گران بودن و وارداتی بودن مواد خام اولیه، قیمت بالای تمام شده محصولات تولید داخل و در مقابل ارزان بودن محصولات وارداتی چینی، استقبال نکردن دولتی ها از محصولات تولید داخل، کیفیت پایین برخی از محصولات، دور زدن تعرفه های گمرکی و قوانین مصوب موجود برای واردات کالا، جعل جنس های خارجی به جای جنس تولید داخل و در یک کلام نبود تضمین آینده برای تولید داخل باعث شده است صنعتی که می توانست تا چند ده درصد تولید داخل باشد بالای ۹۰ درصد وارداتی شود و در نتیجه تحریم ها و نرخ دلار روی بازار آن به شدت تأثیرگذار باشد.

خوان هفتم:

نظام صنفی در تعطیلات میان دوره

«صنف ضعیف شده است»، «صنف نوپا است»، «صنف قدرت اجرایی ندارد»، «صنف نمی تواند روی اتفاق های بازار تأثیرگذار باشد»، «صنف دبیرخانه اجرایی قوی نیاز دارد»، «صنف را ریز می بینند و به شمار نمی آورند» و عباراتی این چنینی نظرهای مدیران شبکه درباره سازمان نظام صنفی رایانه ای است. واقعیتش این است که در نا بسامانی های بازار انتظارات زیادی از سازمان می رفت اما در عمل این انتظارات برآورده نشد و در جبهه های مختلف نمایندگان صنف و مدیران آن نتوانستند تأثیرگذاری مشخص و محسوسی داشته باشند. در ماجرای تعرفه واردات تجهیزات شبکه به رغم اعتراض ها و نامه نگاری ها و برگزاری نشست ها و صحبت با مراجع ذی صلاح از سوی سازمان نظام صنفی باز هم نتیجه ای حاصل نشد. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران درباره تخصیص ارز مرجع و مبادله ای به تجهیزات IT نامه ای به دفتر ریاست جمهوری نوشت اما نتیجه محسوسی حاصل نشد. در طرح شبنم هنوز این سازمان دارد نظرات کارشناسی خود را ارائه می دهد. ابزارهای سامان دهی بازار در دست صنف نیست و به رغم تلاش های زیاد نتوانست نمایشگاه هایی مانند الکامپ را برگزار کند. قدرت گرفتن صنف به یقین به سود بخش خصوصی و شرکت های حوزه IT خواهد بود و جلوی بروز مشکلاتی مختلفی مانند تعرفه های کیلویی واردات شبکه را می گیرد.

خوان هشتم:

چاهی است بس عمیق!

نبود متولی قدرتمند در حوزه IT، بی برنامگی برای توسعه مخابرات و زیرساخت کشور، اجرای پروژه ها به صرف تمام شدن ظاهری، افتادن در دام روزمرگی و نداشتن آینده نگری، ورود دیدگاه های غیرکارشناسی و گاهی سیاست زده در حوزه های تخصصی مانند شبکه و اینترنت، کاستن از کیفیت پروژه ها، چندین و چند موضوع دیگر علاوه بر مشکلات بالا در بازار شبکه ایران قابل رؤیت و رصد کردن هستند که هریک به نوبه خود تأثیراتی را برجای می گذارند.

ماهنامه شبکه


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی