فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

آیا می دانید در یک بازه زمانی یک دقیقه ای در اینترنت چه اتفاقاتی می افتد؟ پس از گذشت شش ماه از آخرین اینفوگرافی از آنچه در مدت ۶۰ ثانیه در اینترنت اتفاق می افتد، اینفوگرافی به روز شده ای منتشر شده است.

این اطلاعات نشان دهنده این است که روز به روز به شمار کاربران اینترنتی در سطح دنیا افزوده می شود تا جایی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته رشد کاربران به مرز اشباع رسیده است. این روزها استفاده از اینترنت به یکی از فعالیت های روزمره و ضروری تبدیل شده و حالا دیگر شمار قابل توجهی از جمعیت ساکن در این کره خاکی آنلاین هستند.

مقایسه فعالیت کاربران در سال های اخیر نشان می دهد نه تنها مدت زمانی که کاربران از اینترنت استفاده می کنند افزایش یافته، بلکه فعالیت های شخصی و تجاری بیشتری از طریق اینترنت انجام می شود.

بسیاری از فعالیت هایی که در این سامانه ارتباطی انجام می شود نیز به مرور زمان شکل جدیدی به خود گرفته است.

سال ۸۱ کاربران اینترنتی فقط ۹.۱ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دادند و این در حالی است که این رقم سال گذشته یعنی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به ۳۳ درصد افزایش یافته است.

بدون تردید اینترنت بزرگ ترین سامانه ای است که به دست بشر طراحی و اجرا شده است. سامانه ای که می توان علاوه بر کامپیوتر، تبلت و لپ تاپ از طریق دستگاه ها و ابزارهای مختلف اعم از تلفن همراه، کنسول های بازی و مسیریاب ها در هر موقعیت مکانی و زمانی به آن دسترسی داشت.

فراگیر شدن خدمات مبتنی بر اینترنت تا جایی پیش رفته که توانسته است به بازار بزرگی برای حضور و خودنمایی بسیاری از شرکت ها و تولیدکنندگان عرضه و خدمات تبدیل شود.

بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا با استفاده از روش های مختلف داد و ستد اینترنتی به قدرت رسیده اند و به این ترتیب اینترنت نه تنها تعامل افراد بلکه راه و رسم تجارت را نیز متحول کرده است.

ایجاد تحولات عظیم در ارتباطات از پست های الکترونیک تا تماس های اینترنتی، تحولات گسترده در زمینه سرگرمی های الکترونیکی دیجیتال، تغییر و تحول صنعت حمل و نقل به کمک سیستم های ناوبری، تغییر روش های خرید و فروش کالا از فروشگاه های اینترنتی تا کارت های اعتباری و پزشکی از راه دور، نمونه های اندکی از حضور اینترنت در عرصه های مختلف زندگی ما هستند.

این حقایق از یک سو نشان دهنده تاثیر اینترنت در تسهیل انجام بسیاری از کارها و امور روزمره است و از سوی دیگر به این معنی است که حجم زیادی از اطلاعات در دیتا سنترها یا مراکز داده ذخیره می شود و این موضوع اهمیت توجه به حفظ امنیت اطلاعات و لزوم گسترش و توسعه مراکز داده را بیش از پیش نمایان می کند.

آنچه مسلم است این که اینترنت در حال رشد است و امروزه به اندازه ای به اینترنت و خدمات مبتنی بر آن وابسته شده ایم که دیگر نمی توان این چرخ بزرگی را که به سرعت در حال چرخیدن است، متوقف کرد. با توجه به رشد سریع اینترنت لازم است روز به روز به تعداد مراکز داده ای که انبارهای ذخیره داده ها و اطلاعات هستند، افزوده شود.

اینترنت برق می بلعد

شاید کمی دور از ذهن باشد اما برق مصرفی دیتا سنترها یا همان مراکز داده که امروزه به عنوان انبارهای بزرگ ذخیره داده ها و اطلاعات کاربرد دارند به مراتب بیشتر از برق مصرفی در صنعت خودروسازی است.

اروپایی ها پیش بینی کرده اند با توجه به رشد روز افزون کاربران اینترنتی و ضرورت گسترش و افزایش مراکز داده، میزان برق مصرفی در مراکز داده اروپا، سال ۹۴ به یکصد تریلیون وات بر ساعت برسد که این میزان برق برای روشن کردن هشت میلیون واحد مسکونی کافی است.

مراکز داده فقط به ۱۰ درصد از برق مصرفی برای انجام محاسبات نیاز دارند و ۹۰ درصد انرژی مصرفی در مراکز داده به هدر می رود.

این در حالی است که در بیشتر مراکز داده این انرژی از طریق ژنراتورهای دیزلی تامین می شود که آلودگی های زیست محیطی به همراه دارد البته اگر به موازات رشد کاربری اینترنت، سرمایه گذاری برای جایگزینی دیتا سنترهای معمولی با دیتاسنتر های سبز افزایش یابد می توان امیدوار بود برق مصرفی در مراکز داده تا حداقل ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

اکنون تعداد کاربران اینترنتی در سراسر دنیا به بیش از ۲.۵ میلیارد نفر افزایش یافته است که طبق بررسی های انجام شده تعداد کاربران از سال ۸۶ تا به امروز یعنی در یک بازه زمانی شش ساله به دو برابر رسیده است.

همه روزه حجم زیادی اطلاعات در اینترنت ذخیره می شود که اگر بخواهیم همه اطلاعات تولید شده در اینترنت و در یک ساعت را روی DVD ذخیره کنیم به بیش از هفت میلیون DVD نیاز داریم و این نشان می دهد در هر ساعت حجم قابل توجهی داده در شبکه های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش بینی شده تا سه سال آینده میزان اطلاعات ذخیره شده در اینترنت به چهار برابر افزایش یابد که این تغییرات به معنی افزایش مصرف انرژی در اینترنت است.

حدود ۱.۵ درصد از کل انرژی برق مصرفی در سطح دنیا به اینترنت اختصاص دارد که این مقدار انرژی حدود ۳۰ میلیارد دات یا به عبارتی برابر است با بازده خروجی ۳۰ نیروگاه انرژی اتمی. در این صورت باید انتظار داشته باشیم هزینه برق مصرفی اینترنت معادل ۸.۵ میلیارد دلار یا کل سود سالانه گوگل باشد.

پست الکترونیک در برابر پست سنتی

رونق پست الکترونیک به رکود بازار پست سنتی منجر شده است. بر اساس آمار اعلام شده سرویس پست آمریکا به دلیل گسترش کاربرد پست الکترونیک با کسری بودجه ای معادل ۵.۵ میلیارد دلار مواجه شده است و این نشان می دهد انقلاب اینترنتی ارتباطات سنتی را در شرایط بحرانی قرار داده است.

سال ۹۰، تعداد نامه های پستی ارسالی با ۲۲ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۱۶۷ میلیارد رسید که براساس پیش بینی های انجام شده این رقم تا سال ۱۴۰۰ به حدود یکصد میلیارد نامه پستی کاهش پیدا می کند.

بنابراین می توان گفت اینترنت به عنوان رقیبی جدی به میدان آمده تا بسیاری از کسب و کارها و خدمات سنتی را از میدان به در کرده و یکه تازه این میدان باشد، اما اینترنت تازه در آغاز راه است و هنوز برای رسیدن به آن هدف بزرگی که دانشمندان برای آن پیش بینی کرده اند، راهی طولانی و پر فراز و نشیب پیش رو دارد بنابراین شاید روزی برسد که بتوان ماده را هم از طرق اینترنت جابه جا کرد.

یک دقیقه با اینترنت

براساس بررسی های آماری به روز شده، در هر دقیقه ۲۱۶ هزار عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می شود. درآمد آمازون در هر دقیقه به طور متوسط ۸۳ هزار دلار است.

در این مدت ۷۲ ساعت فیلم ویدئویی در یوتیوب ارسال می شود. بیش از دو میلیون جستجوی اینترنتی از طریق موتور جستجوی گوگل انجام می شود.

بیش از ۲۴۰ میلیون نامه از طریق سرویس پست الکترونیک ارسال می شود و همه اینها فقط بخشی از اتفاقاتی است که در مدت ۶۰ ثانیه در دنیای آنلاین اتفاق می افتد.

به این ترتیب می توانیم بگوییم دنیای آنلاین یا به عبارتی دنیای اینترنت، دنیای بزرگی است: دنیایی خستگی ناپذیر که به نظر می رسد دیگر زندگی بدون دسترسی به آن معنی و مفهومی نداشته باشد. این تصویر، تعداد توئیت های ارسالی، تصاویر بازدید شده، تماس های تلفنی اینترنتی، نام های دامنه ثبت شده و بسیاری از دیگر فعالیت هایی را که در مدت یک دقیقه در اینترنت انجام می شود بخوبی نشان می دهد و قدری تامل در اعداد و ارقام ثبت شده به شما نشان می دهد روزبه روز بر نقش هایی که این شبکه بزرگ اطلاعاتی در زندگی بشر ایفا می کند افزوده شده و سایه آن بر زندگی ما گسترده تر خواهد شد.

روزنامه جام جم


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی