فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

ر سال ۲۰۰۲ زمانی که استیو جابز به اطراف کارخانه اپل نگاه انداخت محیطی مملواز ابزارهای کامپیوتری را مشاهده کرد:

تلفن های همراه – ام.پی. تری پلیرها و پی.دی.ای ها. یکباره این سوال برای وی مطرح شد که: چه می شد اگر تمام این ویژگی ها دریک دستگاه قابل جمع آوری بود؟ جواب به این سوال خلاقانه باعث به وجود آمدن دستگاه جدیدی به نام «راکر سلفون» در اپل شد.

راکر تنها یک وسیله تجاری محض لقب گرفت و همکاری کوتاه مدت اپل با موتورولا برای تولید آن تنها یک سرافکندگی بزرگ محسوب شد، اما پس از گذشت زمان کوتاهی حاصل این تجربه بزرگ، تولید آی فون بود که از نتیجه دورانداختن ایده راکر درآن زمان و شناخت کاستی های موبایل تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد.

جابز زمانی که این صنعت دچاررکودشده بود شروع به برنامه ریزی برای آی فون کرد، حتی با وجود اینکه ایده قبلی وی یک شکست تجاری برای شرکت بود.

مثال بالا یک مساله مهم را درمورد اپل روشن می سازد: «مصون از خطا بودن تنها یک تصور پوچ است». مساله دیگر که باید در ذهن ها بماند این است که اپل نمونه کامل درس گرفتن از اشتباهات است و در حقیقت اشتباهات یک امر حیاتی برای تداوم حیات خلاقانه اپل است. حال ببینیم قوانینی که باعث مدیریت این پروسه می شوند کدامند؟ چهار اصل مهم برای ادامه کار اپل در زیر نشان داده شده است:

اصل اول:

مشتریان را هدایت کنید

طراحی های اپل بسیار متفاوت از شرکت های دیگر در این صنعت است. طراحی های قدیمی بطور فزاینده ای روی بازخوردهای مشتریان درباره محصولات تمرکز دارد. اپل مایل است بر درک مستقیم خود از شواهد موجود تمرکز کند، چرا که بر این باور است که مشتریان و مصرف کنندگان نمی توانند بگویند چه محصولاتی را می خواهند، مگر اینکه تصوری از آن در ذهن داشته باشند. از این رو اپل خود را یک تاجر عمده در زمینه ایده های خلاقانه و انقلابی می داند.

اصل دوم:

ترکیب مهندسی با هنر

اکثر شرکت هایی که سعی دارند مانند اپل عمل کنند شکست می خورند؛ چرا که آنها پروسه خلاقیت را نادیده می گیرند. ابزارآلات مورد استفاده ما با تکنولوژی بالا توسط مهندسان ساخته می شوند و عمدتا توسط آنها هم طراحی می شوند. متاسفانه مهندسان تمایل دارند تا محصولاتی را تولید کنند که خود می خواهند از آن استفاده کنند.

این امر باعث می شود که بعضی محصولات ویژگی هایی داشته باشند که برای مصرف کنندگان قابل استفاده نباشد. نتیجه استفاده از هنر در اپل این است اکثر ویژگی های دستگاه های اپل احساس طبیعی و کارآمدی را به مصرف کننده منتقل می کند.

اصل سوم:

بر تعداد محدود تمرکز کنید تا فروش زیادی داشته باشید

اپل به جای اینکه درصدد باشد کلیه سلیقه های موجود در بازار را راضی نگهدارد مثل شرکت هایی که در لحظه مدل های بسیار زیادی را تولید می کنند تنها روی تعداد محدودی از محصولات در هر زمینه تمرکز می کند. همچنین با اختصاص زمان و بودجه لازم، اپل سعی می کند که هریک از محصولات خود را بی عیب ونقص ارائه کند.

اصل چهارم:

سختگیرترین منتقد خود باشید

آخرین عنصر سازنده موفقیت اپل انرژی نامحسوس و تمایل آن برای انجام دادن همه امور به بهترین شکل آن است. اگر شرکت این نیروی حیاتی را ازدست بدهد کار آن به پایان رسیده است (این امر دردهه ۱۹۹۰ پیش از آنکه جابز اقدام به یک شروع دوباره برای اپل کند، اتفاق افتاد).

در نهایت اپل موفق است؛ چرا که نه تنها از رقبای خود پیشی می گیرد بلکه هر سال سعی می کند از خود نیز پیشی بگیرد. همانطور که مدت ها پیش مدیر اپل پیتر دروکر گفته بود: اگر شما اولین کسی باشید که محصولات خود را از رده خارج کنید، باعث می شوید که رقبایتان نتوانند این کار را بکنند.

روزنامه دنیای اقتصاد


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی