فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

کارت گرافیک قطعه ای است که به طور کلی پخش هر گونه تصویر اعم از بازی یا فیلم یا هر چیز دیگری را در رایانه به عهده دارد.

با این حال، یکی از سخت ترین مراحل تهیه رایانه شخصی، انتخاب کارت گرافیک است. این هم شاید به دلیل تنوع برندهای مختلف کارت گرافیک موجود در بازار باشد. وقتی شما یک بازی جدید می خرید یا دوست دارید یک برنامه مخصوص طراحی روی کامپیوترتان نصب کنید تازه آن وقت است که متوجه می شوید باید از یک کارت گرافیک خوب استفاده کنید و برای این امر نیز باید پول خرج کرده و از کارت گرافیک های به روز استفاده کنید. برای این که بتوانید یک کارت گرافیک درست و مناسب کارهایتان انتخاب کنید باید به نکات بسیاری توجه داشته باشید و همچنین باید با برخی قسمت های آن نیز آشنا باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را کنید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می کنیم. همچنین آخرین مدل های موجود در بازار همراه قیمت های آن را نیز می توانید در این مطلب ببینید.

پردازنده

تمام کارت های گرافیک دارای پردازنده هایی است که به آنها GPU نیز گفته می شود و همین بخش از کارت گرافیک است که بخش عمده ای از توانایی های کارت مورد نظرتان را مشخص می کند. اسم هایی که برای این بخش در نظر گرفته می شود در بین کارخانه های مختلف، متفاوت است و برای کاربران عادی تا حدی تشخیص بین آنها سخت است، اما یکی از مواردی که در همه آنها ثابت است این که هر چه عددهای جلوی مقدار GPU بیشتر باشد یقینا قدرت بالاتری دارد و همچنین قیمتش نیز بالاتر است.

در میان شرکت های تولیدکننده کارت های گرافیک شرکت های AMD و Nvidia ازجمله مهم ترین شرکت ها هستند که محصولات مختلفی نیز دارند. شرکت AMD که در ایران کمتر شناخته شده است محصولاتش را با نام های ATI Radeon به فروش می رساند.

حافظه

در کنار این که پردازنده در یک کارت گرافیک مهم است، حافظه نیز بسیار در این امر دخیل است و در سرعت پردازش داده ها بسیار تاثیر دارد. برای مثال کارت گرافیک GTX۴۶۰ با دو حافظه متفاوت یک گیگابایت و ۵۱۲ مگابایت به بازار عرضه شد. هر دوی آنها دارای یک پردازنده هستند، ولی سرعت پردازش آنها در مدل یک گیگابایت بسیار بیشتر است.

پورت های خروجی

پورت های خروجی از دیگر نکاتی است که باید هنگام خرید یک کارت گرافیک به آن توجه داشته باشید. پورت های DVI ازجمله مهم ترین پورت های کارت است، چراکه مانیتورها با استفاده از این پورت ها به کامپیوتر متصل می شوند. این روزها بیشتر کارت های گرافیک به پورت های HDMI نیز مجهز است و به شما اجازه می دهد کامپیوترتان را به تلویزیون های HD متصل کنید و از آن لذت ببرید. دقت داشته باشید این پورت ها در همه جا به کار می آید و بهتر است کارت هایی را انتخاب کنید که این پورت ها را داشته باشد.

Direct X

کارت های گرافیکی که می خرید باید از نسخه های متفاوتی از برنامه نرم افزاری دایرکت ایکس پشتیبانی کنند. اگر شما جزو افرادی هستید که کارت گرافیک را برای بازی می خواهید باید به این نکته توجه داشته باشید که Direct X برای شما بسیار مهم است. این برنامه به شما اجازه می دهد جزئیات گرافیکی بیشتری را در نظر داشته باشید.

در حال حاضر کارت های گرافیک در بازار از ۱۲۴ هزار تومان تا سه میلیون تومان قیمت دارند، اما برای مصارف خانگی عمدتا کارت گرافیک ۶۳۰ چهارگیگابایتی VGA پیشنهاد می شود که ۳۳۵ هزار تومان قیمت دارد. فعالان بازار، البته کارت های Giga و Asus را هم مناسب می دانند و قیمتی حدود صد تا ۱۵۰ هزار تومان بالاتر از کارت VGA برای آن پیشنهاد می کنند.

روزنامه جام جم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی