فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

به احتمال فراوان شما که هم اکنون در حال خواندن این مطلب هستید، یک کامپیوتر شخصی از نوع دسکتاپ در منزل دارید که تا حالا حتی فکرش را هم نکرده بودید که می شود این محرم اسرار خودتان را به حمام ببرید.

خب، راستش را بخواهید آخرین تحقیقات دانشمندان و پژوهشگران نشان می دهد نمی توان کامپیوترها را برد زیر دوش حمام، اما همه ایمان دارند اگر کمی به نظافت این دوست صمیمی خودمان رسیدگی کنیم، عمر خودمان و کامپیوترمان افزایش پیدا خواهد کرد. حتما شنیده اید کیبورد یک کامپیوتر از خیلی جاهای دیگر منزل شما کثیف تر است!

کامپیوتر هم مثل هر موجود دیگری به نظافت نیاز دارد، چراکه اگر نظافت درخصوص آن انجام نگیرد، می تواند پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد.

بگذارید با مثالی کوتاه این مطلب را بیشتر برای شما روشن کنم. فرض می کنیم حدود یک سال است شما به نظافت داخلی کیس خود توجه نکرده اید. در این صورت گرد و غبار می تواند در بین خنک کننده پردازنده مرکزی شما نفوذ کرده و باعث شود پردازنده آن طور که باید خنک نشود و از عمر مفید آن کاسته شود

چه باید کرد؟

ابتدا باید ابزارهایی مثل دمنده باد هوای فشرده (اسپری یا سشوار برقی)، مکنده هوا (شارژی یا جاروبرقی های با امکان مکش هوا)، مایع شست وشوی با حداقل میزان الکل، دستمال نرم و بدون پرز (مانند دستمال عینک) و یک عدد مسواک (یا شبیه آن) را آماده کنید تا دست به کار شویم.

اما قبل از آغاز به کار حتما باید یک ماسک ضدگرد و غبار به دهان ببندید. برای جلوگیری از ورود غبار به داخل چشم یک عینک ساده هم به چشم بزنید.

حال بیاییم سری به کیس خود بزنیم. می دانیم کیس در واقع استخوان بندی کامپیوتر ما به حساب می آید و تمامی قطعات سخت افزاری مانند مادربورد، پردازنده مرکزی، کارت گرافیک و... روی آن سوار می شود.

قبل از هر کاری در قاب کامپیوتر (کیس) را باز کنید و... بله حتما تعجب می کنید که چقدر غبار و آشغال آنجا جمع شده است. حالا با استفاده از سشواری که روی حالت باد سرد تنظیم شده است، گرد و غبار تجمع یافته در گوشه و کنار کیس و قطعات سخت افزاری کیس خود را تمیز کنید

در این حالت گرد و غبار فراوانی به هوا بر خواهد خاست. مراقب باشید! اگر دیدید گرد و غبار به صورت گلوله مانند به گوشه و کنار چسبیده اند، پیشنهاد می شود از طریق مکنده از دست آنها خلاص شوید!

در مرحله بعد و با استفاده از دستمال نرم و بدون پرز (دستمال مرطوب هم قبول است) به سراغ فن های (FAN) خنک کننده کیس و پردازنده خود بروید. با استفاده از آن می توانید گرد و غبار چسبیده به پره ها را پاک کنید. البته گاهی پیش می آید که نمی توانید گوشه های این فن ها را با دستمال تمیز کنید، پس به شما پیشنهاد می کنیم از یک یا چند گوش پاک کن برای این مهم استفاده کنید.

خب حالا کیس ما تمیز شده است و می توانید در آن را ببندید، اما آیا وسیله دیگری هم مانده است؟ بلی!

مانیتور یا همان صفحه نمایش که وظیفه نشان دادن تصاویر را به عهده دارد هم باید تمیز شود، چرا که فکر نمی کنم شما دوست داشته باشید جای اثرات انگشت خود یا دیگران را روی صفحه نگاه کنید.

تمیز کردن صفحه نمایش با کیس کاملا متفاوت است و در اینجا ما از مایع های شست و شوی مخصوص همین کار که در مراکز خرید دستگاه های دیجیتال به فروش می رسند می توانیم استفاده کنیم یا می توانیم از مایع شیشه شویی که دارای کمترین میزان الکل است بهره بگیریم (که البته گزینه اول پیشنهاد بهتری است!) هنگامی که صفحه نمایش خاموش است از طریق یک دستمال نرم و بدون پرز و با بهره گیری از مایع تمیز کننده، صفحه نمایش خود را بدون آن که فشار زیادی به آن وارد شود پاک کنید. دقت داشته باشید اگر فشاری بیش از اندازه وارد کنید احتمال دارد پیکسل های سوخته در صفحه نمایش شما ایجاد شود. البته این موضوع تنها در صفحه نمایش های LCD مطرح است. درخصوص صفحه نمایش های CRT یا همان هایی که دارای لامپ تصویر بوده و اندازه بزرگ و وزن بالایی نیز دارند می توانید از همین ابزارها بهره بگیرید (بدون ترس از پیکسل های سوخته).

اما در کنار موارد ذکر شده ماوس و صفحه کلید را فراموش نمی کنیم. برای تمیز کردن صفحه کلید می توانید از یک مسواک نرم یا ابزاری شبیه آن استفاده کنید و بین کلیدهای آن بکشید تا گرد و غبار رسوخ کرده به آن خارج شود. می توانید از دستمالی آغشته به مواد شوینده نیز برای تمیز کردن روی دکمه های صفحه کلید استفاده کنید. ماوس را نیز به همین طریق تمیز کنید.

در مورد صفحه کلید و ماوس فراموش نکنید که امکان دارد غبار هوا بر اثر برخورد مداوم با رطوبت و چربی نوک انگشتان در حاشیه کلیدها حالت زننده ای را به وجود آورده باشد و به قول معروف کبره بسته باشد. در این حالت شاید لازم باشد مثل وقتی که در حمام کیسه می کشید، کمی خشن تر برخورد کنید تا همه آن کثیفی هـــا بخوبی زدوده شود. / ضمیمه کلیک

روزنامه جام جم



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی