فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات



نام: زَک سوپالا (Zach Supalla) محل تولد: مینیاپولیس، آمریکا تحصیلات: کارشناسی ارشد مدیریت نام ایده: اِسپارک (Spark) وب سایت: spark.io

مشاهده پدری ناشنوا که با ابتکار عمل خود کارهای جالبی را انجام می داد، کافی بود ایده اِسپارک به ذهن زک برسد. پدرش به زنگ در خانه و تلفن، یک لامپ وصل کرده بود تا به محض زنگ زدن هر کدام لامپ روشن شود و وی را مطلع کند. ابداعات پدر جالب بود، اما با ظهور موبایل و تلفن های هوشمند دیگر او نمی توانست یک لامپ را به آن وصل کند، از همین رو زک و مادرش وقتی در خانه نبودند بسختی می توانستند با پدر تماس بگیرند.

زک در دانشگاه کامپیوتر می خواند، اما به علم طراحی علاقه مند شد و فهمید که می خواهد مهندس طراح محصول باشد. مدیریت و طراحی خواند. در دوران تحصیل با دوره های کارآفرینی آشنا شد و تصمیم گرفت کسب و کاری برای خودش راه اندازی کند؛ اما قبل از اقدام به انجام هر کاری به عنوان یک کارآموز در چند شرکت دانش بنیان مشغول به کار شد و توانست تجربه با ارزشی کسب کند و شبکه خوبی از دوستان متخصص و مفید در اطراف خود گرد آورد.

زک دقیقا می دانست که چه چیزی می خواهد تولید کند. اما تصمیم داشت قبل از هر کاری زیرساخت لازم را فراهم آورد. او می خواست کاری کند تا بتوان همان لامپ های هشدار دهنده پدر را به تلفن همراه متصل کند تا در صورت دریافت پیامک یا تماس، روشن شود و آدم هایی مثل پدرش را مطلع کند. با دیدن شرکت هایی که با ایده ای ساده به کسب و کاری بزرگ تبدیل شده بودند و دروس مدیریتی و مهندسی که در دانشگاه خوانده بود تقریبا می دانست باید در چه راهی گام بردارد، اما دقیقا نمی دانست از کجا شروع کند.

تلاش

برای این که بتواند تلفن همراه را به لامپ متصل کند، نیاز به قطعه ای سخت افزاری داشت تا در نقش رابط ظاهر شود و بتواند چنین کاری را انجام دهد. برای این کار به اینترنت روی آورد؛ پس از کمی جستجو در وب تصمیم گرفت تا نمونه اولیه ای از ایده اش را به واقعیت تبدیل کند.

مدار اسپارک را طراحی کرد و قطعات مورد نیاز برای دستگاه را هم با جزئیات دقیق مشخص کرد. برای اتصال لامپ به تلفن همراه نیاز به راهکار قابل دسترسی بود که در هر خانه ای بتوان بسادگی آن را پیدا کرد. پس تصمیم گرفت تا از شبکه اینترنت کمک بگیرد. ایده این بود: لامپ های خانه را به یک سخت افزار متصل به اینترنت وصل می کرد که فرمان را از شبکه جهانی وب می گرفتند. حالا هر زمانی که پیامی دریافت می شد، لامپ ها چشمک می زدند.

چالش ها

دستگاه ساخته شده بود، اما چالش اصلی این بود که این سخت افزار کوچک را چگونه پیاده سازی کند تا به ساده ترین شکل ممکن قابل نصب باشد. اگر غیر از این بود، مشتریان زیادی را از دست می داد. نخست به این فکر افتاد تا سخت افزار تولیدی را در سوکت های برق نصب کند و لامپ را به آن سوکت ها متصل سازد، اما پس از کمی تحقیق تصمیم گرفت مدار را درون لامپ بگنجاند. از همین رو سراغ چند شرکت سازنده تجهیزات روشنایی رفت تا مدار خود را به آنها بفروشد به این امید که سازندگان به صورت پیش فرض مدار اسپارک را درون لامپ های تولیدی خود قرار دهند؛ اما ایده اش با استقبال امیدوار کننده ای روبه رو نشد. پس تصمیم خود را گرفت و خط تولید مستقل مدار سخت افزاریش را راه اندازی کرد. این ریسک بزرگی بود که همه سرمایه او را می بلعید؛ اما زک جوان اصولا سرمایه ای نداشت. پس ایده را در یکی از سایت های جمع آوری اعانه علمی در معرض خیرخواهی و کمک مردم قرار داد، اما ایده زک به مذاق مردم خیرخواه خوش نیامد و آنها معتقد بودند برای حل مشکل پدر او و آدم های دیگری با این محدودیت جسمی، راه حل های ساده تر و موجود در بازار به وفور وجود دارد. زک شروع به کار روی طرح کرد تا ضمن بهبود، کاربردهای جدیدتری برای آن پیدا کند. پس از مدتی اسپارک به پدیده عجیبی تبدیل شده بود که از پس خیلی کارها بر می آمد. حالا می شد اسپارک را طوری تنظیم کرد تا با تاریک شدن هوا به صورت خودکار لامپ را روشن کند یا با روشن شدن هوا لامپ را خاموش کند، اما هنوز جالب ترین بخش از کاربرد اسپارک آن است که می توان اخطار ها و اعلان های شبکه های اجتماعی، دریافت ایمیل و... را با چشمک زدن لامپ متوجه شد. تازه این آغاز ماجرا بود. با اتصال اسپارک به هر وسیله الکتریکی، می توان آن را به اینترنت وصل کرد و توسط رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت آن را کنترل کرد. در حقیقت اسپارک به سخت افزاری جانبی تبدیل شده بود که می شد آن را در دل بسیاری از دستگاه های الکترونیکی گنجاند. برای نمونه می توان با اتصال نمایشگر ال.سی.دی کوچک به مدار اسپارک آخرین توییت های خود را روی در یخچال خواند.

آینده

زک قصد دارد تا اسپارک را به گونه ای طراحی کند تا همه مردم بدون توجه به سطح توانایی های فنی خود بتوانند از آن استفاده کنند. به این ترتیب کاربر ساده نیز می تواند مدار اسپارک را به هر کدام از وسایل الکترونیکی مورد علاقه اش وصل کند و دستوراتی را از طریق اینترنت برای آن بفرستد. کولر را قبل از رسیدن روشن کند، در سفر چراغ های خانه را خاموش و روشن کند تا سارقان فکر کنند کسی داخل خانه هست، برنامه های تلویزیونی را برای کودکش که در اتاق دیگری است، عوض کند یا در صورت سوختن موتور یخچال، فورا پیغام اخطار دریافت کند. همه این کارها توسط یک برنامه ریزی ساده روی دستگاه اسپارک امکان پذیر است.

زک معتقد است برای عملی کردن یک ایده باید از کسب و کار کوچک شروع کرد. همچنین زک بر این باور است که در راه عملی کردن ایده باید با برنامه ریزی صحیح سریع اقدام کرد وگرنه دیگران از شما جلو می افتند.

کمی فنی تر

اسپارک یک مدار کوچک است که روی خود، فرستنده و گیرنده وای فای دارد. این مدار در حقیقت یک مدار متن باز است که به کمک پلتفرم نرم افزاری منبع باز وایرینگ (Wiring) عمل می کند. روی این مدار هشت پین دیجیتال و هشت پین آنالوگ تعبیه شده که از طریق آنها می توان مدار را به دستگاه های دیگر متصل کرد. همچنین به غیر از شبکه بی سیم از طریق اتصال یو.اس.بی نیز می توان برای اسپارک برنامه نویسی کرد. برای اتصال به وای فای نیز از یک ماژول وایرلس ساخت تگزاس اینسترومنتز با قابلیت b/g  ۸۰۲/۱۱ با برد بین ۳۰ تا ۹۰ متر استفاده شده است.

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهاد و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک دست افرادی که توانسته اند ایده دانش بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می فشارد. ما را از شنیدن داستان های خود محروم نکنید، کلیک بی صبرانه منتظر شماست!

مدرسه تلاش

این واقعیت است که شرکت های استارتاپ یا نوپای دانش بنیان بسیار شکستنی هستند. البته ناگفته نماند بزرگ ترین و اصلی ترین مشکل، تحویل ندادن کالای مفید برای مشتریان است. کالا یا محصول استارتاپ هر چه باشد اگر به شکل مفیدی به بازار عرضه نشود، هر چقدر هم که سرمایه و استعداد در دل آن نهفته باشد، شرکت دانش بنیان شما را با شکست مواجه خواهد کرد. در عین حال اگر کالای مفیدی ساخته باشید که مشکل تعداد زیادی از کاربران را حل کند، درنهایت موفق خواهید شد، حتی اگر اشتباهاتی هم داشته باشید. پس در واقع این فهرستی از مشکلاتی است که باعث تحویل ندادن کالای مفید می شود. از مهم ترین دلایل شکست خوردن یک شرکت استارتاپ می توان به بنیانگذاری بدون شریک، اکوسیستم ضعیف، هدف قرار دادن بازارهای کوچک و تعصب روی ایده اولیه اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به karya.ir مراجعه کنید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی