فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

بررسی سیستم های عامل جدید آی.او.اس۷، اندروید ۴/۴ و ویندوز۸.۱

در یک ماه و نیم گذشته سه سیستم عامل محبوب تلفن همراه، نسخه جدید خود را روانه بازار کردند تا امکانات و نوآوری های جدید خود را به رخ یکدیگر بکشند. ابتدا نوبت اپل بود که نسخه هفتم آی. او. اس را با تغییرات زیاد وارد بازار کند. ازآن طرف، مایکروسافت نیز هشتمین نسل از سیستم عامل ویندوز را برای بار سوم به روز رسانی کرد تا توجه بیشتری جلب کند.

آخر هم نوبت گوگل و ربات سبز رنگش بود که این بار با طعم شکلات کیت کت به میدان رقابت پلتفرم های موبایل وارد شود. این سه به روز رسانی غول های دنیای دیجیتال، آن هم در زمانی مشابه و کوتاه، یک بار دیگر آنها را رودرروی یکدیگر قرار داده و آتش جنگ سیستم های عامل را حسابی داغ کرده است، اما پرسش این است که آیا این سه به روز رسانی، لازم و ضروری بودند؟ پاسخ به چنین پرسشی سخت است؛ هر یک از این به روز رسانی ها ده ها ویژگی و قابلیت جدید را به پلتفرم خود اضافه کرده اند، چه از لحاظ سخت افزار و چه نرم افزار. با بررسی تمام تغییرات در این سه به روز رسانی سعی می کنیم پاسخ پرسش بالا را بیابیم. به نظر شما کدام یک از این سیستم های عامل مهم و محبوب می تواند برنده این مبارزه باشد؟

سازگاری با سخت افزارها

یکی از بزرگ ترین خبرهایی که اپل در کنفرانس معرفی سیستم عامل جدیدش اعلام کرد، ۶۴ بیتی شدن iOS ۷ بود. در حالی که بسیاری، این شعار را بازارگرمی ای بیش می دانستند، باید اعتراف کرد این تحول، مزایای آشکاری بخصوص در آینده دارد. محاسبات ۶۴ بیتی، استفاده از حافظه رم را بهینه تر می کند. همچنین پشتیبانی و رمزگشایی ویدئویی سریع تر می شود و به طور کلی عملکرد نرم و شفافی را در پی خواهد داشت. در ضمن، اپل در آینده برنامه ای برای پیاده سازی آی .او. اس روی خودرو دارد که سیستم عامل ۶۴ بیتی، نقش موثری در ادغام آی .او. اس با کنسول ماشین و همچنین دستیار صوتی سیری خواهد داشت.

درباره اندروید ۴/۴ هم باید گفت تغییرات نرم افزاری موثر بر سخت افزار فراوان به چشم می خورد. کیت کت بشدت ارتقا یافته و مدیریت حافظه به کمک نرم افزار روی سخت افزارهای قدیمی تر و ضعیف تر قابل اجرا شده است. حتی دستگاه هایی با رم ۵۱۲ هم می توانند از تحولات جدید استفاده کنند. پشتیبانی از سخت افزار بچینگ سنسور، انرژی مصرف شده را نیز کاهش می دهد. پشتیبانی از بلوتوث و وای فای نیز بسیار ارتقا یافته است.

جهش بزرگ ویندوز فون در سومین به روز رسانی ویندوز ۸، پشتیبانی از پردازنده های جدیدتر و نمایشگر ۱۰۸۰p است. ویندوز فون در این کارزار از رقبایش بشدت عقب افتاده و عملکرد سومین نسخه به روزشده ویندوز۸، بسیار کمتر از شعارها و تبلیغات مایکروسافت است. در مقابل هر دو سیستم عامل اندروید و آی. او. اس در به روز رسانی های مربوط به پشتیبانی از سخت افزار ها و تحولات آینده کارهای هوشمندانه ای کرده اند. مشکل می توان گفت دقیقا کدام یک از این دو سیستم عامل قابل توجه تر و نوآورانه تر است.

حالت تمام صفحه

ویندوز ۸ تغییراتی در قفل صفحه و فضای اضافی برای کاشی های هوشمندش لحاظ کرده است. همچنین در حالت سوئیچ منو می توانید با یک تکان ساده، نرم افزارها را ببندید.

یکی از بزرگ ترین تغییرات کیت کت اندروید، حالت تمام صفحه است. در صفحه اصلی، نوار ابزارها به صورت شفاف (ترنس پرنسی) ظاهر می شوند. علاوه بر این می توانید این نوار شفاف را در برنامه های کاربردی خود نیز به کار ببرید. اما بهترین قسمت این است که دکمه ها و نوار سیستم را می توان به طور کامل در داخل برنامه های کاربردی پنهان کرد. در واقع شما یک تصویر تمام صفحه خواهید داشت و این یعنی استفاده حداکثری از ظرفیت نمایشگر. تغییرات دیگر بسیار جزئی است؛ مجموعه ای از آیکون ها کمی تغییر کرده و رنگ آبی با سفید در نوار سیستم اضافه شده است.

از لحاظ بصری آی .او. اس بیشترین تغییر را نسبت به دو سیستم عامل دیگر داشته است. ظاهر آی .او. اس به طور چشمگیری تغییر کرده و طراحی تخت یا همان فلت دیزاین به طور کامل در ظاهر جدید اعمال شده است و دیگر خبری از زاویه های گرد نیست. مولتی تسکینگ یا همان چند وظیفه ای هم در نسخه جدید کاملا فراگیر شده و نوار هشدار در بالا و نوار ابزارهای دم دستی در پایین، بسیار کار آمد است. در کل همه چیز به طرز محسوسی پر جنب و جوش و رنگارنگ شده است. بستن برنامک ها در آی. او. اس جدید لذت خاصی دارد.

بهترین امکانات

ویژگی های جدید و کاربردی ای در این به روزرسانی های اضافه شده چیست؟ از ویژگی های مهم ویندوز۸ می توان به توانایی بستن برنامه ها در حالت سوئیچ اشاره کرد. همچنین تنظیم جدیدی به نام حالت رانندگی به گوشی اضافه کرده که تمام علائم هشدار را غیر فعال می کند تا امنیت و تمرکز راننده بالا برود. امکان استفاده از گوشی بدون سیمکارت از طریق وای فای نیز افزوده شده است. ویژگی قابل توجه تر، امکان به اشتراک گذاشتن داده ها از طریق بلوتوث و اتصال به داده های رایانه ویندوز ۱/۸ و مدیریت آسان تر برای ذخیره سازی فایل هاست. در ضمن در نسخه جدید شما می توانید بدون استفاده از برنامک ایمیل فایل ها را به پیام های خود ضمیمه کنید.

در مورد آی. او. اس باید گفت همه چیز نورانی تر شده است. نه تنها دسترسی به مرکز کنترل (centerNotification) راحت تر شده، بلکه قابلیت استفاده از آن نیز بهتر شده است. منوی چند وظیفه ای نیز از لحاظ ظاهری و قابلیت تقویت شده است. همچنین اپل با معرفی آیتونز رادیو، رقابت تنگاتنگی را با ساندکلود آغاز کرده است. امکانات دوربین عکاسی خیلی تقویت شده و قابلیت AirDrop به کاربران آی. او. اس اجازه می دهد بسرعت عکس ها و مطالب را با کسانی که در اطرافشان هستند به اشتراک بگذارند. در نهایت، سیری با برخی ترفندهای جدید مانند جستجو در توییتر و ویکی پدیا در اختیار شماست. در کنار همه اینها، بزرگ ترین به روز رسانی، قابلیت استفاده از مرکز کنترل است. یک کشو در پایین صفحه، دسترسی شما را به همه تنظیمات از وای فای، بلوتوث، چراغ قوه و مزاحم نشوید گرفته تا کنترل موسیقی، میانبر دوربین، نوار روشنایی و خیلی چیزهای دیگر سریع تر می کند.

و اما بهترین امکانات آخرین سیستم عامل اندروید یعنی کیت کت چیست؟ برنامک OK Google که رقیب جدید سیری اپل است بشدت توسعه یافته و هوش مصنوعی آن ارتقا پیدا کرده است. برنامک OK Google را فعلا می توان در نکسوس ۵ دید که از طریق دریافت فرمان های صوتی کارهای مختلفی را برای کاربر انجام می دهد. فناوری استفاده از پورت اینفرارد که فقط در گوشی هایی مانند گلکسی S۴ و اچ .تی. سی وان وجود داشت، حالا در سیستم عامل کیت کت روی هر گوشی که قابلیت اینفرارد داشته باشد، کار می کند. کیت کت همچنین از شبیه ساز کارت اعتباری پشتیبانی می کند، کافی است گوشی شما به اتصالات NFC مجهز باشد تا از این به بعد برای پرداخت الکترونیکی از گوشی تان استفاده کنید. در مجموع کیت کت برنامه های پرداخت الکترونیکی را راحت تر اجرا می کند و هر نوع کارت هوشمندی را با گوشی تان سازگار می کند؛ البته این امکان برای ایران محدودیت هایی دارد. پشتیبانی از Emoji همان شکلک های معروف که خیلی وقت است منتظرش هستیم، از دیگر امکانات کیت کت است.

بزرگ ترین به روز رسانی

اگر انتظار دارید دست یکی از این سه سیستم عامل را بالا ببریم و به عنوان برترین سیستم عامل جهان معرفی کنیم، باید بدانید متاسفانه چنین مراسمی برگزار نمی شود! هدف، میزان تحول و نوآوری هر سیستم عامل نسبت به نسل قبلی خود است، از این رو با توجه به وسعت و تعداد ویژگی های جدید، آی .او. اس۷ دچار یک بلوغ باور نکردنی شده و سیستم عاملی کاملا متفاوت تر از قبل ارائه کرده است. تغییرات پلتفرم جدید اپل از دو رقیب دیرینه اش چشمگیر تر است. ارزش اصلی نسل هفتم آی .او. اس در چند ویژگی جدید از جمله ۶۴ بیتی شدن خلاصه می شود. با وجود این، اندروید ۴/۴ کیت کت در تغییرات نوآورانه، مزیت های غیر قابل انکاری دارد؛ قابلیت های جدید NFC، پشتیبانی از سیستم های ضعیف تر، صفحه نمایش تمام صفحه، پشتیبانی از قابلیت RTL (راست به چپ، برای کاربران بین المللی)، بلوتوث جدید و تعداد انگشت شماری ویژگی دیگر نه تنها به بهبود استفاده از این پلتفرم کمک کرده، بلکه فاصله بین اندروید و دیگر رقبا را نیز زیاد کرده است.

آی .او. اس۷ و اندروید ۴/۴، از نظر نوآوری نزدیک به هم هستند، اما ویندوز در جدید ترین به روز رسانی خود هیچ نکته هیجان انگیزی برای کاربرانش ندارد. شاید همین ساکن بودن مایکروسافت نسبت به رقبا باعث ایجاد انگیزه برای تحول در نسخه های بعدی ویندوز شود. در به روز رسانی های بعدی این سه سیستم عامل ممکن است همه چیز تغییر کند و ویندوز از دیگر رقبا سبقت بگیرد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی