فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


کمپانی تایوانی ایسوس پس از حضوری فعال در دنیای اندروید و ویندوز، در مورد توسعه ی مجموعه ی گسترده ای از محصولات خود بیرحمانه عمل کرده است. آن ها به طور جدی وارد هر زمینه ای شده اند، از تبلت های مستقل گرفته تا مدل های جالب قابل تبدیل از این محصولات و به نظر می رسد که این کمپانی از تجربه های مختلف در ایجاد اشکال متفاوت ترسی ندارد. به هر حال دستگاه Asus Transformer Book Trio TX۲۰۱LA یکی از تازه ترین پروژه های این کمپانی به شمار می رود که در رده ی دستگاه های all in one قرار دارد. این مدل با تجهیز به سه حالت مختلف، خود را به عنوان یک لپ تاپ، تبلت معرفی کرده و همچنین اختیار انتخاب میان اندروید و ویندوز ۸ را به کاربر واگذار نموده است. آیا این دستگاه مانند چاقوی سوئیسی در دنیای محاسبات محسوب می شود؟ اجازه دهید تا با بررسی تخصصی و عمیق این محصول ایسوس به پاسخ این سوال دست یابیم

محتویات جعبه

• کابل microUSB

• شارژر دیواری

• داک کیبورد

• شارژر داک کیبورد

• اسلیپ کاور

• نوار مدیریت سیم ها

• راهنمای کاربر

طراحی

با در نظر گرفتن این محصول به عنوان یک تبلت، جای هیچ تردیدی نیست که ایسوس در طراحی آن سخاوتمندانه عمل کرده است. این دستگاه به هیچ وجه ارزان به شمار نمی رود و درواقع از این واژه بسیار دور است که عمدتا به دلیل پوشش آن با یک قالب فلزی جامد و قدرتمند و آلومینیوم براق بر روی آن می باشد. یک قاب کرومی اطراف لبه های این مدل را فراگرفته که به این تبلت یک هم سنجی مناسب می بخشد، با این حال به عنوان یک تبلت، بزرگ تر و سنگین تر (۷۵۶.۶۴ گرم) از دستگاه های ۱۰ اینچی معمول است و شاید این وزن بیشتر به دلیل تجهیز آن به یک صفحه نمایش ۱۱.۶ اینچی باشد.

به طور کلی باید گفت طراحی این دستگاه تا حدی از سوی ایسوس قابل درک و معمولی است. این طراحی مطلوب و یا متهورانه نمی باشد، اما در تطابق با دیگر مدل های منتشر شده از این کمپانی مانند Asus Transformer Pad Infinity قرار دارد.

لبه های بالا، چپ و راست این تبلت خالی از هر گونه تجهیزاتی می باشند، اما لبه ی پایین جایگاه تمامی پورت های آن گشته است که شامل اسلات کارت microSD، پورت microUSB، پورت داک، لولای اتصال داک و جک هدست ۳.۵ میلی متری می باشد. در قسمت راست در بخش بالای پشت این دستگاه شاهد یک دکمه ی پاور و کنترل ولوم خواهیم بود که به راحتی قابل دستیابی هستند.

تجهیزات دوربین این محصول که یک دوربین یک مگاپیکسلی برای قسمت جلو و یک دوربین پنج مگاپیکسلی را برای قسمت پشت شامل می شود، به نظر راضی کننده می رسند، اما مکان عجیب تعبیه ی دوربین پشت از سوی ایسوس قابل درک نیست. این دوربین درواقع در پایین و گوشه ی سمت راست قرار گرفته که نقطه ای ناخوشایند خواهد بود، زیرا انگشت کوچک کاربر به طور مداوم بر سر راه آن قرار داشته و آن را می پوشاند.

داک کیبورد

جای تعجب نیست که می بینیم Asus Transformer Book Trio با یک داک کیبورد همراه شده است. این داک نه تنها مجهز به یک کیبورد سایز کامل QWERTY است و عمر باتری طولانی را به تبلت می بخشد، بلکه مغز متفکر بخش ویندوز ۸ کل سیستم نیز محسوب می شود، به این معنی که جایگاه پردازنده ی نسل چهارم ۱.۸ گیگاهرتزی Core i۷ ۴۵۰۰U اینتل، چهار گیگابایت رم و ۵۰۰ گیگابایت HDD دستگاه Transformer Book Trio است. در طول لبه های چپ و راست آن، تمامی پورت های معمول یک لپ تاپ دیده می شود مانند جک صدا، دو پورت USB ۳.۰، شارژر اختصاصی، پورت microHDMI و پورت های Mini Display.

تنظیم تبلت در این داک یک فرایند راحت می باشد، به طوری که کافیست لولاها را در یک خط قرار داد و تبلت را در جایگاه خود قفل نمود. کیبورد این دستگاه دارای کلید های بزرگ با فشار خوب و پاسخگو است، اما به نور پس زمینه مجهز نشده، از این رو تایپ در محیط تاریک می تواند دشوار باشد. یک ترک پد برای حالت لپ تاپ این دستگاه درنظر گرفته شده است.

با نگاهی به کل این سیستم، آن را ضخیم تر و حجیم تر از دیگر دستگاه های ترکیبی تبلت/کیبورد خواهیم یافت. Transformer Book Trio در مقایسه با مدل اولترابوک های Zenbook Prime Touch ایسوس، خیلی چشمگیر محسوب نمی شود، اما باید به یاد داشته باشید که این مدل یک سیستم محاسباتی قابل تبدیل به سبک موبایل می باشد.

صفحه نمایش

برای یک تبلت، وجود یک صفحه نمایش ۱۱.۶ اینچی ۱۰۸۰p IPS LCD بالاتر از حد متوسط به شمار می رود. لازم به ذکر نیست که این نمایشگر بیش از حد کافی است، اما برای یک لپ تاپ ویندوز ۸، کوچک و رده ی پایین تر از متوسط خواهد بود. با این حال، تراکم پیکسلی ۱۹۰ppi این صفحه نمایش به اندازه کافی موثر است تا کاربران را قادر به مشاهده ی متون ریز بدون فشار زیاد کند.

نمایشگر دستگاه چند حالته Asus Transformer Book Trio ایسوس (تصویر دستگاه را در حالت تبلت نشان می دهد.)

متاسفانه روشنایی صفحه نمایش نسبتا ضعیف می باشد و با مقدار اندک ۳۵۰nit گزارش شده است که دیدن آن را در شرایط آفتابی دشوار می سازد. به عنوان یک نمایشگر IPS LCD، مقداری اشباع رنگ وجود دارد که البته می توانیم درجه رنگ آن را طبق سلیقه ی خود تنظیم نماییم.

رابط کاربری و قابلیت ها

واژه ی trio در نام این محصول درواقع به حالت فیزیکی آن اشاره می کند. در بخش نرم افزار، این دستگاه به اجرای هر دو نسخه ی اندروید ۴.۲.۲Jelly Bean سفارشی ایسوس و ویندوز ۸.۱ می پردازد. باید به این قسمت توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا پلتفرم اجراشونده بسته به حالت مورد استفاده ی کاربر دارد. اساسا سه حالت مجزا در Asus Transformer Trio دیده می شود: حالت های تبلت (اندروید)، لپ تاپ (ویندوز ۸.۱ و اندروید) و کامپیوتر شخصی (ویندوز ۸.۱).

با شروع از اولین حالت، اگر از مد تبلت این دستگاه بدون کیبورد استفاده شود، تنها قادر به تجربه ی اندروید هستید. چیز خاصی در این بخش نخواهید یافت و آن را شبیه به چندین تبلت به تازگی ارائه شده از سوی ایسوس می بینید. متاسفانه در این حالت ویندوز ۸.۱ قابل اجرا نیست، زیرا تمامی سخت افزارهای الزامی برای آن در داک کیبورد نهفته است، از این رو این دستگاه ایسوس را نمی توان یک تبلت ویندوز ۸.۱ به شمار آورد.

به منظور داشتن تمامی ویژگی ها و قابلیت های خوب هر دو پلتفرم، باید تبلت را به داک کیبورد متصل کنید که آن را در حالت لپ تاپ قرار خواهد داد. اکنون با چنین پیکربندی، می توان به راحتی با کلیک بر روی یک دکمه در صفحه کلید میان نسخه های اندروید و ویندوز ۸.۱ سوئیچ کرد، این کلید در سمت راست کلید F۱۲ تعبیه شده است. به طور کلی سوئیچ میان این دو حالت بسیار سریع رخ می دهد و هیچ اتصال مجددی با وای فای نیاز نخواهد بود. واضح است که کاربران حرفه ای از جنبه های قدرتمند ویندوز ۸.۱ نهفته در این دستگاه ایسوس راضی خواهند شد.

و در نهایت حالت PC وجود دارد که کیبورد را به یک کامیپوتر دسکتاپ فشرده ی ویندوز ۸ تبدیل خواهد کرد. از یک طرف، حالت تبلت این دستگاه به خودی خود قادر به اجرای اندروید است، در حالی که اتصال داک کیبورد به مانیتور/HDTV از طریق پورت های microHDMI یا Mini Display به کاربران اجازه ی استفاده ی مستقل از آن را به عنوان یک PC دسکتاپ فشرده ی ویندوز ۸.۱ می دهد.

رابط کاربری ویندوز ۸.۱ دستگاه چند حالته Asus Transformer Book Trio ایسوسرابط کاربری ویندوز ۸.۱ دستگاه چند حالته Asus Transformer Book Trio ایسوسرابط کاربری ویندوز ۸.۱ دستگاه چند حالته Asus Transformer Book Trio ایسوس

همانطور که می دانید داشتن دو سیستم عامل اجرایی بر روی یک دستگاه مزیت بزرگی را به همراه دارد. به طور طبیعی توانایی سوئیچ میان دو پلتفرم در حالت لپ تاپ جالب توجه است، اما در عمل شاید افراد تنها به استفاده از یکی از این سیستم های عامل روی بیاورند. در قسمت تبلت، Transformer Book Trio دسترسی به برنامه های بهینه شده ی قدرتمند و غنی فروشگاه گوگل پلی را دارد و در بخش لپ تاپ، کاربران با قدرت و قابلیت یک سیستم عامل دسکتاپ واقعی روبه رو می شوند.

پردازنده و حافظه

بخش مشخصات این دستگاه اندکی گیج کننده است، به طوری که با دو پردازنده همراه شده است که یکی از آن ها از نوع دو هسته ای و ۱.۶ گیگاهرتز Intel Atom Z۲۵۶۰ با دو گیگابایت رم برای حالت تبلت (اندروید) است و دیگری از نسل چهارم پردازنده ی ۱.۸ گیگاهرتز Intel Core i۷ ۴۵۰۰U می باشد که به چهار گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics ۴۴۰۰ در داک کیبورد مجهز شده است (ویندوز). وظایف ساده به خوبی با بخش اندروید تبلت مدیریت می شوند، اما با وظایف سنگین تر، دستگاه Transformer Book Trio در بخش اندروید تحت فشار بیشتر قرار می گیرد. جای تعجب نیست که تراشه ی هاسول یک قطعه ی موثر از سیلیکون است که به ندرت از خود تاخیر و یا کندی در عملکرد نشان می دهد.

فضای ذخیره سازی از مشکلات این دستگاه به شمار نمی رود، زیرا برای مثال دستگاه مورد بررسی در این مقاله شامل ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی در حالت تبلت است و در داک کیبورد خود مجهز به حافظه ی ۵۰۰ گیگابایتی HDD می باشد. ایسوس برای این محصول خود تبلت ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی را ارائه داده است، در حالی که پیکربندی داک کیبورد آن می تواند با ظرفیت های ۷۵۰ گیگابایت و یا یک ترابایت همراه شود. البته وجود یک اسلات کارت microSD جهت گسترش این حافظه، جای تقدیر دارد.

اینترنت و اتصالات

تجربه ی وب گردی بر روی این دستگاه با استفاده از مرورگرهای وب اندروید و یا اینترنت اکسپلورر، بخشی قابل بحث می باشد. صفحات پیچیده در زمان کوتاهی بارگذاری می شوند که باید به این قابلیت، کنترل های روان و رندرسازی سریع صفحات را نیز بیافزایید.

در این بخش نیز بنا به نوع استفاده ی شما، ویژگی های اتصالی گوناگونی وجود دارد. برای مثال، بخش تبلت اندرویدی آن مجهز به وای فای تک بورد ۸۰۲.۱۱n و بلوتوث ۳.۰ است، در حالی که بخش لپ تاپ ویندوز ۸.۱ آن شامل وای فای دوباند ۸۰۲.۱۱as و بلوتوث ۴.۰ می باشد.

دوربین

درواقع دو برنامه ی دوربین در Transformer Book Trio قابل دسترسی است. میان آن ها، برنامه ی اندرویدی بدون شک در ارائه قابلیت ها عمیق تر و بهتر می باشد، به طوری که مجهز به چندین حالت تصویربرداری (شامل پانوراما و HDR)، کنترل های دستی و برخی از حالت های اضافی سرگرمی که تنوع آن را نشان می دهد، است. متاسفانه در حالت لپ تاپی ویندوز ۸.۱، به دوربین پشت این دستگاه دسترسی نخواهیم داشت و تنها قادر به استفاده از دوربین جلوی آن هستیم.

شکار لحظه ها از قابلیت های این دوربین است و کیفیت این دوربین پنج مگاپیکسلی نیز از بخش های معقول و مناسب این دستگاه به شمار می رود که اغلب افراد به آن علاقمند خواهند شد. جزئیات در تصاویر گرفته شده دارای حد متوسطی هستند، اما عملیات فوکوس در برخی مواقع با مشکلاتی همراه می شود. رنگ ها در فضای باز و زیر نور خورشید دارای تن کِسِل کننده ای هستند، اما در فضای بسته و در زیر نور مصنوعی دارای سطح برجسته تری از اشباع می باشند. هرچند در نور کم، این دوربین در بخش ضعیفی قرار می گیرد، زیرا نویز و جزئیات تقلیل یافته در این شرایط، کیفیت تصاویر آن را کاهش می دهد.

به همین ترتیب، ویدئوهای ۱۰۸۰p تولید شده توسط این دوربین نیز قابل قبول می باشند، هرچند نور بیش از حدی را در فضای باز و در حضور خورشید از خود ارائه می دهند. در بخش فیلمبرداری، ضبط صدا به صورت واضح، تنظیمات نور به خوبی و ضبط تصاویر نیز به طور روان و هموار در ۲۹fps اجرا می شود. با این حال، این دوربین فاقد اتوفوکوس مداوم است که به معنای کنار آمدن با تنظیم دستی آن با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش می باشد.

مولتی مدیا

گوش دادن به موسیقی در این مدل ایسوس با برنامه ی Google Play Music در حالت اندروید و با XBOX Music hub در حالت ویندوز ۸.۱ امکان پذیر می باشد. دو اسپیکر در کناره ی تبلت قرار گرفته اند، در حالی که داک کیبورد آن دارای دو اسپیکر مجزا می باشد. با این حال، با اجرای اندروید در حالت لپ تاپ، صدا تنها از اسپیکرهای تبلت به گوش خواهد رسید. هیچ کدام از این اسپیکرها به دلیل خروجی ضعیف خود، در میان برترین ها قرار نمی گیرند.

ویندوز ۸.۱ از پخش تمامی کدک های ویدئویی محبوب پشتیبانی می نماید، در حالی که بخش اندروید تنها اجازه ی پخش کدک های کدگذاری شده ی MPEG ۴ و H.۲۶۴ را می دهد، از این رو شاید مجبور به دانلود یک برنامه از پلی استور برای ایجاد این قابلیت در این تبلت باشید. پخش ویدئو در این دستگاه به خوبی و لذت بخش اجرا می شود. خوشبختانه تکنولوژی SoundMaster در اسپیکرها در هنگام اجرای ویدئوها آغاز به کار کرده که منجر به تولید صدای قوی تری خواهد شد.

باتری

عمر باتری از بخش های قدرتمند Transformer Book Trio محسوب می شود. با تست این دستگاه در حالت اندروید، باتری آن موفق به اجرا در مدت زمان سه ساعت با شارژ کامل شد. اگرچه داک کیبورد آن زمان اجرای هشت ساعتی را به این دستگاه می افزاید، اما با این وجود نتایج کسب شده از حالت تبلت به نوعی نومیدکننده بود.

جمع بندی

پیش از اینکه رویای داشتن این مجموعه را داشته باشید، بهتر است از قیمت آن آگاه شوید. با در نظر گرفتن این نکته که سخت افزارهای شبه لپ تاپی در این دستگاه تعبیه شده اند، قیمت باید متناسب با آن باشد، به طوری که Asus Transformer Book Trio هزینه ای در حدود ۱۵۰۰ دلار را در حال حاضر شامل می شود که قیمتی زیاد است، حتی اگر ترکیبی بودن آن را در نظر بگیریم. قطعا این دستگاه بسیار قدرتمند است، اما این قیمت به سختی می تواند برای کاربران قانع کننده باشد. کاربران حرفه ای قطعا از انعطاف اجرای دو سیستم عامل بر روی یک دستگاه خشنود خواهند شد، اما با این حال آن ها هنوز هم می توانند به خرید یک تبلت اندرویدی و یک لپ تاپ ویندوز ۸.۱ به طور جداگانه و با قیمت کمتر اقدام کنند.

نقاط قوت

• توانایی سوئیچ سریع میان اندروید و ویندوز ۸.۱

• سه حالت پیکربندی مجزا

• قالب قدرتمند فلزی

• تجهیز به مجموعه ای از پورت ها

نقاط ضعف

• قیمت گران

• عمر باتری ناامیدکننده در بخش تبلت

• خروجی روشنایی ضعیف در صفحه نمایش

• وزن بیشتر و ابعاد بزرگ تر نسبت به اغلب تبلت های اندازه کامل

• کیبورد فاقد نور پس زمینه

• خروجی نرم و ضعیف صوتی



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی