فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات



اگر هنگام کار با رایانه های مک (Mac)، با هر مشکلی مواجه شوید، برای عیب یابی آن باید مراحل استاندارد را طی کنید تا بتوانید ایراد این سیستم ها را بیابید. البته حتی در صورت انجام این مراحل هیچ ضمانتی وجود ندارد که ایراد اصلی را پیدا کرده باشید، اما این کار حداقل به شما کمک می کند که متوجه شوید ایراد از کجاست و راه حل احتمالی آن چیست؟

توجه به هر نوع خطا و رفتاری که انجام آن موجب بروز چنین اشکال هایی می شود، راهنمای خوبی برای یافتن اشکال است. برای مثال اگر سیستم هنگ می کند، بررسی کنید آیا این مشکل هر بار که سیستم را بوت می کنید رخ می دهد، در فواصل منظمی اتفاق می افتد یا به صورتی اتفاقی پیش می آید؟ بعلاوه این قضیه چقدر طول می کشد؟ آیا پس از تغییراتی که در سیستم اعمال کرده اید، این مسائل پیش آمده است یا نه؟ از جمله این تغییرات این که شاید نرم افزاری را نصب کرده، سیستم را ارتقا داده و تنظیمات سیستم را تغییر داده باشید. با در نظر گرفتن این موارد می توانید آزمایش هایی انجام دهید تا مشخص شود مشکل در ارتباط با سخت افزار است یا نرم افزار است همین امر شما را به یافتن علت اصلی مشکل نزدیک می کند.

عیب یابی سخت افزار

۱ـ جدا کردن لوازم جانبی

ابتدا اتصال لوازم جانبی از جمله چاپگر، فضای ذخیره خارجی، صفحه نمایش های اضافی و اسکنر ها را قطع و از سیستم جدا کنید. سپس سیستم خود را هنگامی که فقط به ماوس، صفحه کلید و صفحه نمایش اصلی متصل است راه اندازی و توجه کنید آیا تغییری اتفاق می افتد یا نه. اگر چنین بود، می توانید محل اتصال لوازم جانبی را به درگاه های اتصال دیگر تغییر دهید تا ببینید چه رخ می دهد.

۲ـ لخت افزار لوازم جانبی و گرداننده ها را ارتقا دهید

حتی اگر عیب یابی لوازم جانبی با قطع اتصال آنها و تغییر جای اتصالشان نتیجه ای در برنداشت، باز هم کنترل و اجرای ارتقای هر دو لخت افزارها (firmware) و گرداننده های (driver) نرم افزاری و به روزرسانی وسایل را از قلم نیندازید. وبسایت های شرکت های تولیدکننده لوازم جانبی را بررسی کنید تا ببینید ارتقای لخت افزارهای لوازم جانبی شما را منتشر کرده اند و در صورت در دسترس بودن، نصبشان کنید. در حالتی که شما بتازگی سیستم خود را ارتقا داده و به روزرسانی کرده باشید، این امر ضرورت می یابد.

۳ـ نرم افزارهای آزمایش سخت افزار اپل را اجرا کنید

شرکت اپل (Apple) مجموعه نرم افزاری گوناگونی را برای سیستم های مک ارائه می کند که آزمایش هایی را روی حافظه (RAM) انجام داده و به بررسی تعدادی از حسگرهای سخت افزاری می پردازد تا با اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن مقدار ولتاژ، آمپراژ و درجه حرارت سیستم، بی عیب بودن آن را تضمین کند. برای دسترسی به این تست ها، سیستم را همراه با نگهداشتن کلید D ریبوت کنید یا کلید های Option D را با هم فشار دهید و نگهدارید تا این تست ها از طریق اینترنت لود شود.

۴ـ عیب یابی منبع تغذیه برق (پاور)

گاهی اوقات خاموش شدن (shut down) غیرمنتظره سیستم به دلیل آداپتورهای ایراددار است. بنابراین از سالم بودن کابل و پریز برقی که استفاده می کنید اطمینان یابید. اگر هم نتیجه عیب یابی شما نشان داد آداپتور دستگاه خراب است، حتما نسبت به جایگزینی آن اقدام کنید.

۵ـ آزمایش قدرت سیگنال وای ـ فای

اگر مشکل شما در ارتباط با اتصال پذیری اینترنت است و با افت سرعت اینترنت مواجهید، احتمالا باید نویز سنگین یا سیگنال ضعیف موجب ایجاد اختلال در اتصال وای ـ فای شما شده باشد. امکان دارد عیب یابی این قضیه وقتگیر باشد، اما با رفتن به جا های مختلف محل زندگی یا کار خود و اندازه گیری نسبت سیگنال و نویز، قابل اجراست، می توانید مشخص کنید منبع ایجاد نویز در اطراف سیستم شما کجاست و با تغییر محل دادن وسایل خود در محیط آن را از بین برده یا به حداقل برسانید.

۶ـ ریست کردن PRAM و SMC

تنها راه عملی فیکس کردن مک بر اساس سخت افزار، بدون باز کردن و به تعمیرگاه فرستادن آن، این است که پارامتر رم (PAM) یا کنترل کننده مدیریت سیستم (SMC) آن را ریست کنید. ریست PRAM با بوت کردن سیستم با فشردن و نگه داشتن دکمه های Option Command P R صفحه کلید انجام می شود اما ریست کردن SMC در انواع مدل سیستم های مک تفاوت دارد و با بوت کردن به همراه فشردن و نگه داشتن مجموعه دکمه های مشخصی با توجه به آن سیستم صورت می گیرد.

عیب یابی نرم افزاری

۱ـ بوت در حالت Safe Mode: اگر سیستم مک شما با نرم افزارهای شخص ثالث مشکل داشته باشد، با بوت کردن آن به حالت Safe Mode می توانید از خیلی مشکلاتش جلوگیری کنید. اگر مشکل شما با این کار حل شود، می تواند در سیستم عامل یا تنظیمات حساب کاربری شما ریشه داشته باشد.

۲ـ حساب کاربری جدید: سعی کنید حساب کاربری جدید ایجاد کرده یا حساب کاربری مهمان سیستم را فعال کنید. با این کار، سیستم شما همه نرم افزارها، سرویس ها و برنامه های نصب شده قبلی خود را با تنظیمات کاربری تازه اجرا می کند. اگر با این کار مشکل حل نشد، اشکال سراسری در سیستم وجود دارد.

۳ـ ترجیحات برنامه های کاربردی را بردارید: اگر برنامه کاربردی خاصی موجب بروز اشکال است و این مشکل تنها در یک حساب کاربری خاص اتفاق می افتد، با رفتن به hidden Library » Prefrences folder در حساب کاربری خود ترجیحات (Prefrences) مربوط به آن برنامه کاربردی مشکل دار را بردارید.

۴ـ فایل های موقت و حافظه نهان را حذف کنید: سیستم عامل OS X و برنامه های کاربردی که بر بستر آن می تازند، فایل های موقتی ساخته و آنها را در حافظه نهان (cache) نگهداری می کنند. اختلال و خرابی این فایل ها می تواند به هنگ سیستم یا اجرا نکردن وظایفی خاص منجر شود. اگر برنامه خاصی موجب ایجاد اشکال شود، پاک کردن حافظه نهان آن برنامه یا کل سیستم می تواند مشکل را حل کند. شما قادرید این کار را شخصا یا با استفاده از ابزارهای نرم افزاری System maintenance tool مانند OnyX انجام دهید.

۵ـ چک کردن Activity Monitor: باز کردن این گزینه انواع فهرست های پردازش پردازنده (CPU) و ستون های مصرف انرژی را در اختیار شما می گذارد، بررسی کنید آیا برنامه به صورت عادی منابع سیستم را به کار می گیرد یا خیر.

۶ـ فرمت فایل سیستم را بررسی کنید:

از Disk Utility برای بررسی درایو بوت و تصحیح مجوز های آن استفاده کنید. شما باید پارتیشن ریکاوری OS X را بوت کرده سپس از دیسک یوتیلیتی برای اطمینان از صحت کار و رفع عیب دیسک سخت استفاده کنید. بعلاوه می توانید با اجرای یک permition fix در درایو از درستی دسترسی به فایل ها اطمینان حاصل کنید. افزون بر اصلاح کامل همه مجوز های سیستم، شما می توانید همه مجوزها را در home folder حساب کاربری خودتان ریست کنید.

۷ـ بررسی کنسول سیستم: در OS X کار system console ارائه دسترسی مرکزی به لاگ های سیستم است که سریع ترین راه ردیابی خطا های سیستم را در اختیار شما می گذارد. برای این کار پیغام های مشخص را جدا و ردیابی کنید.

۸ـ نصب دوباره OS X: نصب مجدد سیستم عامل مک می تواند موجب احیا و باقی نگه داشتن برنامه های کاربردی نصب شده، تنظیمات، فایل ها و داده های دیگر مورد استفاده شما شود. برای این کار به حالت ریکاوری بوت شوید و گزینه reinstall OS X را انتخاب کنید. این راه می تواند یکی از فایل های نصب شده آسیب دیده سیستم عامل (OS) شما را تعمیر و اصلاح کند.

جمع بندی

در پایان اگر با انجام همه این مراحل موفق نشدید مشکل سیستم خود را برطرف کنید، دست کم توانسته اید با کمک این مراحل از نوع رفتار های سیستم خود در برابر اشکالات و خطاهایش مطلع شده، فهرست دقیقی از آنها تهیه کرده، برای کمک به تشخیص بهتر عیب و تعمیر و رفع کامل عیب، آن را به تعمیرکار متخصص ارائه کنید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی