فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

کارت گرافیک

بعد از پردازنده و مادربورد، کارت گرافیک یکی از مهم ترین قطعات رایانه است که هنگام انتخاب باید به آن توجه ویژه ای شود.

انتخاب کارت گرافیک هنگام خرید یک سیستم کامپیوتری دقیقا به این برمی گردد که قصد انجام چه کاری را دارید. زیرا کارتی که یک گرافیست حرفه ای خریداری می کند با کارت گرافیکی که برای یک گیمر مناسب است و کارت گرافیکی که یک کاربر عادی مورد استفاده قرار می دهد متفاوت است.با توجه به اهمیت این قطعه مهم باید خرید آن با دقت فراوانی صورت گیرد. این را هم بگوییم که با توجه به تنوع بالای برند و مدل در این زمینه همیشه خریداران این قطعه با این سوال که چه کارت گرافیکی و با چه قیمتی مناسب سیستم و بودجه من است مواجه هستند. با توجه به این موضوع، در این بخش ما به برخی از نکاتی که هنگام خرید کارت گرافیک باید مد نظر قرار داد اشاره کرده ایم. اگر به این موضوع علاقه مندید، این مطلب را بخوانید:

۱ مشخص کنید از کارت گرافیکی چه انتظاری دارید:

کارت گرافیکی یکی از بخش های مهم در کامپیوتر است که با توجه به نوع استفاده و نیاز کاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف هستند. کاربران با توجه به امکانات کارت گرافیک قادر به استفاده از بازی های کامپیوتری پیشرفته، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظیر ضبط و ویرایش فیلم می شوند.پس قبل از خرید مشخص کنید چه انتظاری از کارت گرافیکی دارید و آن را برای انجام چه کاری خریداری می کنید. اگر قصد انجام امور پیچیده گرافیکی یا تدوین و ویرایش فیلم و... را دارید، حتما باید به سراغ نمونه های حرفه ای و گران قیمت بازار بروید.

۲ نوع اینترفیس را مد نظر قرار دهید:

تقریبا تمام سیستم ها دارای یک اسلات AGP به منظور اتصال کارت گرافیک هستند. سیستم هایی که طول عمر آنان بیش از چهار سال بوده یا سیستم هایی که دارای کارت های گرافیکی Onboard هستند ممکن است صرفا دارای اسلات های PCI بوده که سرعت آنها به مراتب کمتر از اسلات های AGP است. کارت های گرافیکی که از اسلات های AGP استفاده می کنند، قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر ۴X هستند. در کارت های گرافیک جدید، سرعت مذکور بالاتر رفته است.

۳ تعداد و فرکانس Shider را مد نظر قرار دهید:

محاسبات مربوط به نورپردازی، سایه، حرکات آب و اجسام، ذرات غبار و... توسط واحدی به نام Shider یا سایه زن صورت می گیرد. درواقع هر قدر Shider کارت گرافیک بالاتر باشد سرعت پردازش آن نیز بالاتر است. فرکانس این دو نیز در کارایی کارت گرافیک شما موثر است.

۴ دقت کنید روی کارت گرافیک چه پردازنده ای نصب شده است:

پردازنده یکی از بخش های مهم کارت گرافیک است. هرچه پردازنده پرقدرت تر باشد، کارت گرافیک حرفه ای تر است.

به طور کلی پردازنده گرافیکی یا به اختصار GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی (به طور طبیعی به نظر رسیدن تصویر) در کامپیوترهای شخصی، ایستگاه های کاری و یا در کنسول های بازی است. این واحد گاهی اوقات واحد پردازنده بصری یا VPU نیز نامیده می شود. این قطعه ویژگی های واحدهای پردازش مرکزی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آنها را بسیار کارآمدتر از واحدهای پردازنده مرکزی یا CPU در پردازش الگوریتم های پیچیده کرده است. در واقع واحد پردازش گرافیکی همانند واحد پردازش مرکزی در کامپیوتر است، ولی وظیفه اصلی آن پردازش اطلاعات مرتبط با تصاویر است. یک GPU معمولا روی کارت های گرافیکی قرار می گیرد، اگرچه کارت های گرافیکی غیرحرفه ای مستقیما بر روی بوردمادر به صورت (OnBorad) قرار می گیرند. GPU ابزاری است شامل تعدادی عملگر ابتدایی گرافیکی، که باعث می شود نسبت به CPU در خلق تصاویر بر صفحه نمایشگر بسیار سریع تر عمل کنند.

۵ به حافظه کارت گرافیک توجه کنید:

در مواردی که از کامپیوتر به منظور انجام عملیات حجیم گرافیکی نظیر بازی های کامپیوتری یا ویرایش تصاویر ویدئویی استفاده می شود، اطلاعات مورد نیاز برای نمایش تصاویر در حافظه RAM کارت گرافیک ذخیره می شود. کارت های گرافیک برای انجام مطلوب و سریع اینگونه فعالیت ها به حجم بالایی از حافظه نیاز خواهند داشت. به موازات افزایش پیچیدگی بازی های کامپیوتری یا حجم عملیات گرافیکی به حافظه بیشتری نیاز خواهد بود. استفاده مناسب و بهینه از حافظه کارت گرافیک، می تواند تضمین لازم در خصوص نمایش بدون نقص تصاویر را ارائه کند.

۶ سرعت می خواهید یا کیفیت تصویر:

Anti aliasing روشی است که برای حذف دندانه هایی که در خطوط مورب یا منحنی ها دیده می شود ایجاد شده است. (برای فهم بهتر موضوع برنامه Paint را باز کنید و یک خط مورب بکشید این دندانه ها به راحتی قابل دیدن هستند) Anti aliasing باعث می شود تصویر طبیعی تر به نظر بیاید ولی معمولا سبب کند شدن کامپیوتر می شود، چندین سطح برای Anti aliasing وجود دارد که برخی بیش از بقیه به سیستم فشار وارد می کنند

۷ پورت های ورودی و خروجی را بررسی کنید:

به طور کلی یک کارت گرافیک باید به پورت هایی نظیر خروجی DVI، ورودی و خروجی S Video، ورودی و خروجی مرکب و... باشند که پورت s video و مرکب کارآمدترین هستند. اما در کل در صورتی که قصد ویرایش تصاویر ویدئویی را دارید یا می خواهید از کامپیوتر به منظور ذخیره تصاویر ویدئویی استفاده کنید یا تمایل به استفاده از تلویزیون برای انجام بازی های کامپیوتری دارید، می توانید از یک کارت گرافیک پیشرفته که دارای مجموعه ای از پورت های ورودی و خروجی و یا یک TV Tuner است، استفاده کنید.

۸ به قابلیت های خنک کنندگی کارت گرافیک توجه کنید:

سرعت پردازنده موجود روی یک کارت گرافیک، سریع تر از سرعت مشخص شده توسط تولید کننده، به امری متداول توسط برخی بازی های کامپیوتری تبدیل شده است. وضعیت فوق، باعث فشار بیش از حد مجاز به کارت گرافیکی در ارتباط با تولید خروجی شده و در نهایت می تواند سوختن کارت گرافیکی را به دنبال داشته باشد. برخی از تولیدکنندگان نظیر Gainward، کارت هایی را ارائه کرده اند که دارای ویژگی Overclocking است. برخی دیگر از تولیدکنندگان، نرم افزارهای Overlocking را به همراه کارت گرافیکی خود عرضه کرده و تعدادی دیگر از تولیدکنندگان هم نظیر ATI از ویژگی فوق حمایت نمی کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی