فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

 مهدی مهدوی کیا

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس که روز ۱۵ اردیبهشت از بازی خداحافظی کرد اعتقاد دارد توجه نکردن به فوتبال پایه بزرگترین لطمه را به فوتبال ایران زده است. با این حال او امیدوار است تیم ملی مانند چند سال قبل که با شکست دادن اردن و قطر شانس رسیدن به جام جهانی را پیدا کرد، این بار هم با پیروزی در سه دیدار پیش رو بتواند راهی برزیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران در تیم های پرسپولیس و هامبورگ گفت: ایران سه بازی خیلی حساس و سرنوشت ساز پیش رو دارد که به نظر من می تواند با پیروزی در این دیدارها به طور مستقیم راهی جام جهانی شود. چرا که آنها نشان داده اند استاد تبدیل کردن غیرممکن ها به ممکن هستند. ما در سال ۲۰۰۶ در دو بازی می بایست مقابل اردن و قطر به پیروزی می رسیدیم که موفق به انجام این کار شدیم و به جام جهانی راه یافتیم.

وی در خصوص بازی نهایی لیگ قهرمانی اروپا بین تیم های بایرمونیخ و دورتموند اظهار داشت: بازی زیبایی بود و من خوشحالم که توانستم این بازی را به صورت زنده تماشا کنم. من پیش از این مقابل خیلی از بازیکن ها که در زمین حضور داشتند بازی کرده بودم، قبلا دو بار هم در لندن مقابل آرسنال بازی کرده بودم و در مجموع باید بگویم که حس خیلی قشنگی بود و حتی وسوسه شدم به فوتبال بازگردم.

وی در خصوص خداحافظی اش از فوتبال گفت: من در تصمیماتم جدی هستم. تیم ملی را در ۳۲ سالگی کنار گذاشتم چرا که اعتقاد داشتم باید جوان ها بیایند و جانشین بازیکنان مسن شوند. در مورد فوتبال باشگاهی هم گفته بودم زمانی خداحافظی می کنم که هنوز قدرت بازی داشته باشم.

بازیکن پیشین پرسپولیس افزود: من در نیم فصل اول عملکرد خوبی داشتم اما در نیم فصل دوم مصدومیت ها مانع از این شد که به طور کامل در خدمت پرسپولیس باشم. البته باید بپذیریم که شرایط فرق داشت. من وقتی به ایران بازگشتم به تیم های استیل آذین و داماش پیوستم و زمانی به پرسپولیس آمدم که این تیم شرایط روحی و روانی خوبی نداشت.

وی افزود: تیم ملی ایران در سال ۹۸ به خاطر بازیکنانی که از سال ۹۶ به فوتبال ایران معرفی شده بودند عملکرد خوبی داشت و این موفقیت تا جام جهانی ۲۰۰۶ هم ادامه داشت. اما از آنجا که کار اصولی در تیم های پایه نکرده ایم و نمی توانیم استعدادها را پرورش بدهیم روز به روز فوتبالمان بدتر می شود. البته امیدوارم تیم ملی به جام جهانی برسد چون با این شرایط وضع بهتر است. وگرنه چهار سال رکود حاکم می شود.

مهدوی کیا در سال ۱۹۹۶ و در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار مقابل تیم ملی عراق به میدان رفت. در آن بازی تیم ملی ایران با نتیجه ۲ بر یک مقابل حریف شکست خورد. وی در این خصوص گفت: من در آن بازی زوج آقای دایی بودم اما پس از آن بازی و با حضور آقای خداداد عزیزی به دفاع راست رفتم و بازی خوبی را پشت سر گذاشتم.

مهدوی کیا ادامه داد: ۱۵ سال پیش و در بازی استثنایی مقابل چین در دالیان موفق شدم گلی را به ثمر برسانم که برایم نقطه عطفی به شمار می آمد. در آن بازی به ناگهان تصمیم گرفتم که از راه دور شوت بزنم که این شوت نیاز به شجاعت داشت. خوشحالم که آن شوت به ذهنم جرقه زد و آن تصمیم را گرفتم.

مهدوی کیا در خصوص گلی که در سال ۱۹۹۸ مقابل آمریکا به ثمر رساند گفت: بعضی از بازی ها هستند که سرنوشت فوتبال شما را عوض می کنند، بازی با امریکا باعث شد که من به فوتبال اروپا بیایم. من به یاد ندارم که در یک بازی فوتبال اینقدر دویده باشم. وقتی که بازی تمام شد هیچ توانی در بدن نداشتم. در آن بازی و لحظه ای که توپ زیر پای علی دایی قرار داشت من به مانند دوومیدانی کاران توی خط مرکزی زمین ایستاده بودم و وقتی به سمت دروازه حرکت می کردم تمام استادیوم بلند شده بودند، خیلی خوشحالم که این گل را به ثمر رساندم.

مهدوی کیا برای اولین بار با پیراهن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مقابل بهمن به میدان رفت. وی در خصوص آن بازی گفت: ما آن بازی را با گل آقای رضا ترابیان با پیروزی پشت سر گذاشتیم. تیم بهمن بازیکنان بزرگی چون نادر محمد خانی، محمد خاکپور و حمید استیلی را در ترکیب خود داشت. اما ما در پرسپولیس با مثلث طلایی، ترابیان، بزیک و من موفق شدیم این بازی را ببریم ضمن اینکه پرسپولیس دو بار در جمع چهار تیم پایانی آسیا قرار گرفت، یک بار سوم شد و چند بار هم قهرمان لیگ شد.

بازیکن پیشین تیم ملی در خصوص سه بازی پیش روی تیم ملی ایران گفت: ما سه بازی حساس را پیش رو داریم و فکر می کنم که بتوانیم غیرممکن ها را به ممکن تبدیل کنیم. البته باید بگویم ما بهترین قرعه را داشتیم چرا که تیم های استرالیا، اردن، عراق، عمان و ژاپن تیم های ناخوشایندی برای ما هستند. شاید اگر خودمان هم می خواستیم قرعه را برداریم به این راحتی نبود. جلوی لبنان سه امتیاز شیرین را از دست دادیم و در تهران برابر ازبکستان شکست خوردیم. الان قطر هم شانس صعود دارد و با توجه به نفوذی که دارد می تواند کار را برای تیم ملی دشوار کند.

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران که مصاحبه اش از بی بی سی پخش می شد با اشاره به صحبت هایی که با سرمربی تیم ملی داشته گفت: من همان روز اول به کی روش گفته بودم که تیم ازبکستان حریف اصلی ایران برای رسیدن به جام جهانی است چرا که کره همواره جایی برای خود در جام جهانی دارد.

وی با اشاره به کار در تیم های پایه گفت: ما در فوتبال پایه هیچ فعالیتی انجام نداده ایم و نباید انتظار داشته باشیم فوتبال ما شرایط خوبی داشته باشد. وقتی آلمان ها در جام جهانی ۹۸ به موفقیتی دست پیدا نیافتند به این فکر کردند که کجای کارشان مشکل دارد. برای همین در فوتبال پایه سرمایه گذاری کردند و پس از آن دیدید که در حام جهانی ۲۰۰۶ و یورو ۲۰۰۸ و جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲ با میانگین سنی ۲۴ سال موفقیت های زیادی کسب کردند.

مهدوی کیا ادامه داد: وقتی اخیرا به عنوان سفیر فوتبال پایه در کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور پیدا کردم متوجه شدم ژاپنی ها برای سال ۲۰۵۰ قهرمانی جهان را می خواهند و یک برناه ۶۰ ساله دارند. درحال حاضر هم هر تیم بوندس لیگایی یک بازیکن ژاپنی دارد.

مهدوی کیا افزود: انتخاب من به عنوان سفیر پایه فوتبال آسیا اتفاق خوبی در زندگی ام بود و می خواهم به کشورهای اروپایی بروم و ببینیم آنها برای موفقیت خود چه کرده اند. اول از همه به آلمان می روم. کشوری که در آن یک فوتبالیست ۱۳ ساله اصول فوتبال را به طور کامل می داند اما یک مدافع ایرانی در سن ۲۲ سالگی شاید هنوز اصول دفاعی را نمی داند.

وی افزود: ما از سال ۱۹۹۸ یک دوره در میان به جام جهانی رفته ایم و امیدوارم این بار هم این اتفاق بیفتد در غیر این صورت مردم با ورزشگاه ها قهر می کنند.

وی با اشاره به ضعف ساختار حرفه ای فوتبال ایران گفت: در حاضر پرسپولیس و استقلال که از حیث تماشاگر بزرگترین تیم های ایران هستند ورزشگاه ندارند. ما چیزی به نام اسپانسر نداریم، در ورزشگاه ها بلیت فروشی نمی شود در حالی که در همین ومبلی لندن تماشاگران از نیم ساعت قبل از بازی به ورزشگاه می آیند حالا آنکه در کشور ما تماشاگر باید از شش صبح به ورزشگاه باید.

مهدوی کیا تصریح کرد: می خواهم کار فوتبال پایه را از بانک ملی با کمک آقای دوستی مهر آغاز کنم. ضمن اینکه از ازتباطاتم با فدراسیون فوتبال آلمان استفاده می کنم و تلاشم را خواهم کرد که فوتبال پایه را در کشورم ارتقا دهم.

وی با انتقاد از مدیرانی که ورزشی نیستند گفت: در فوتبال کشور ما تصمیماتی گرفته می شود که با همه دنیا مغایرت دارد مثلا بحث سقف قراردادها مطرح می شود یا می گویند جام حذفی باید حذف شود. به نطرم کسانی که این تصمیمات را می گیرند فوتبالی نیستند و کارشان چیز دیگری است. این یعنی اینکه با فوتبال دنیا در تماس نیستیم و از سوی دیگر از نظر ساختاری هم مشکلاتی داریم. اگر دورتموند و بایرن به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند حاصل برنامه ریزی و مدیریت در این دو باشگاه بود.

مهدوی کیا در پایان در خصوص برنامه آینده خود گفت: زندگی ورزشی ام بعد از ۲۲ سال به پایان رسیده است می خواهم چند ماهی را استراحت کنم و بعد از آن کار مربیگری را آغاز کنم. روزهای سختی را پشت سرمی گذارم چون وقتی ورزشگاه آزادی با صد هزار تماشاگر را می بینم وسوسه می شوم به فوتبال برگردم اما زمان خداحافظی من فرا رسیده است.

خبرگزارى مهر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی