فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

اتفاق است دیگر. به قول معروف دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. استثنا هم در کارش نیست. همه کاربران تلفن همراه به خصوص آن قدیمی هایش حتما حتما تا به حال حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند.

تجربه تلخ و دلخراش از بین رفتن تمام اطلاعات ذخیره شده در تلفن همراه. این اطلاعات می تواند شامل همه نوع اطلاعاتی باشد که کاربر وارد گوشی اش کرده است. از دفتر تلفن که حاوی اطلاعات و شماره تلفن های افراد مهم و ضروری است بگیرید تا پپامک ها و عکس های گرفته شده با گوشی یا حتی فایل هایی که از طریق بلوتوث دریافت کرده اید.

از بین رفتن این اطلاعات قطعا قابل پیش بینی نیست. زمانی ممکن است که با یک زمین خوردن ساده گوشی شما ریست شود یا مشکلی سخت افزاری برای آن ایجاد شده که نیاز به تعمیر داشته باشد. در هر دو حالت تمام اطلاعات گوشی شما از بین خواهد رفت.


ممکن است اطلاعات خود را روی فلش مموری ذخیره کرده باشید. هر چند که احتمال رخداد یک حادثه برای فلش مموری های داخل یک گوشی بسیار پایین است، اما خب حادثه و شانس هیچ وقت از قبل خبر نمی دهد. ممکن است نصب یک برنامه ساده روی گوشی یا حتی دریافت یک فایل بلوتوثی باعث شود که به یکباره و ناخواسته تمام اطلاعات موجود روی گوشی شما از بین برود.

حتی اگر خیلی خوش شانس باشید و هیچ کدام از این اتفاقات برای شما رخ ندهد، از فراموشی و جا گذاشتن گوشی در اماکن پر تردد یا سرقت گوشی یا حتی اتفاقات مشابهی از این دست نباید گذشت. به هر حال آنچه مهم است داشتن یک نسخه پشتیبان از اطلاعاتی است که در گوشی شما وجود دارد. شاید برای افراد آماتور این ذهنیت وجود داشته باشد که یک نسخه خطی از شماره های دفتر تلفن خود داشته باشند (که البته افراد دارای این ذهنیت از درصد بالایی در بین کاربران تلفن همراه برخوردار هستند) اما سوال اینجاست که عکس های گرفته شده با گوشی یا موارد دیگر چه خواهد شد. جلوگیری از تمام این اتفاقات یک راهکار ساده دارد. راهکاری که حتی آماتور ترین کاربر تلفن همراه هم می تواند از آن استفاده کند. تهیه یک نسخه پشتیبان هر ماه یکبار از اطلاعات موجود در گوشی و ذخیره آن در جایی به غیر از تلفن همراه.

پس نتیجه می گیریم که پشتیبان گیری از اطلاعات مهم امری بسیار حیاتی است. توجه داشته باشید که گفتیم اطلاعات مهم. منظور از اطلاعات مهم بیشتر اطلاعاتی هستند که مربوط به شخص شما می باشند و در صورت بروز مشکل و از بین رفتن آنها دیگر نتوانید به آنها دست پیدا کنید، البته نه فقط اطلاعات شخصی؛ بلکه اطلاعاتی که به دست آوردن مجدد آنها بسیار مشکل، هزینه بر یا زمان بر باشد. اگر فقط از اطلاعات مهم خود پشتیبان گیری کنید، هم حجم کار پایین خواهد آمد و هم دردسرتان کمتر خواهد شد.

نسخه پشتیبان چیست؟

در فناوری اطلاعات، نسخه پشتیبان یا بک آپ، حمایتی است که می تواند مربوط به کپی برداری داده ها باشد. آنها در احیای داده های اصلی نقش مهم دارند. این فراسند دو هدف دارد: اولین هدف شامل بازیافت کامپیوتر است و در حالت دوم چند فایل بازیافت خواهد شد. این نوع حمایت آخرین خط تدافعی را تشکیل می دهد. نیاز به ذخیره داده ها در فرایند پشتیبان گیری نباید نادیده گرفته شود. سازماندهی ذخیره می تواند یک عامل مهم در حمایت از فرآیند باشد.

راه های تهیه نسخه پشتیبان

برای تهیه نسخه پشتیبان راه های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع گوشی ای که شما در اختیار دارید می توانید از آن استفاده کنید. ساده ترین راه ممکن در این بخش استفاده از نرم افزارهایی است که به نوعی شرکت سازنده گوشی در اختیار کاربران قرار می دهد. این نرم افزار روی یک سی دی است که داخل جعبه گوشی قرار گرفته است، البته در گوشی های هوشمندی که این روزها در بازار وجود دارد به دلیل کاهش هزینه های جاری تولیدکنندگان این نرم افزار معمولا روی خود گوشی ذخیره شده است که با اولین اتصال از طریق کابل به کامپیوتر امکان نصب آن روی کامپیوتر فراهم می شود.

استفاده از برنامه های شرکت های سازنده گوشی

همانطور که گفته شد، ساده ترین راه استفاده از نرم افزار یا رابط کاربری گوشی و کامپیوتر شما است. این نرم افزار امکانات متنوعی در اختیار شما قرار می دهد. از جمله تهیه نسخه پشتیبان از تمامی فرآیندهای موجود در گوشی، ارسال پیامک های گروهی از طریق رایانه، دانلود و نصب برنامه ها و بازی های مختلف از اینترنت روی گوشی و حتی به روز رسانی سیستم عامل گوشی. تمامی گوشی های موجود در بازار (البته گوشی هایی که در رنج قیمتی بالای ۲۰۰ هزار تومان قرار دارند) بدون شک دارای این رابط کاربری هستند.

دسترسی به این امکانات بعد از نصب برنامه داخل سی دی یا گوشی در اختیار کاربر قرار می گیرد، اما تهیه نسخه پشتیبان تقریبا در تمامی مارک های مختلف یک فرآیند یکسان دارد. بعد از راه اندازی برنامه مذکور روی کامپیوتر وارد قسمت Back Up می شود.

البته توجه داشته باشید که پیش از این کار حتما باید گوشی خود را توسط کابل رابط بین گوشی و کامپیوتر به کامپیوتر خود متصل کرده باشید. زمانی که وارد منوی پشتیبان گیری می شوید، مواردی که می توانید از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید پیش روی شما قرار خواهد گرفت. دفتر تلفن، پیامک ها، تقویم، پوشه تصاویر و فیلم ها و برنامه ها، تنظیمات شخصی و مواردی از این دست که تقریبا در تمامی برنامه ها یکسان هستند از جمله امکاناتی است که شما می توانید از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید. بعد از انتخاب موارد مورد نظر خود حال باید مکانی که می خواهید فایل پشتیبان آنجا ذخیره شود انتخاب کنید و بعد از آن با فشار دادن دکمه شروع فرآیند پشتیبان گیری از گوشی شما آغاز می شود. توجه داشته باشید که در طول این فرآیند نباید ارتباط گوشی و کامپیوتر شما قطع شود. همچنین در نظر داشته باشید زمان مورد نظر برای این فرآیند با توجه به حجم اطلاعاتی که شما می خواهید از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید متفاوت است.

اما بعد از آنکه نسخه پشتیبان را تهیه کردید، در صورتی که مشکلی برای گوشی شما رخ داد و خواستید مجددا از اطلاعات پشتیبان گرفته شده استفاده کنید همین روند بالا را تکرار کنید، اما در پایان به جای کلیک روی دکمه Back Up باید روی گزینه Restore کلیک کرده و مسیری را که فایل پشتیبان در آن ذخیره شده مشخص و فرآیند بازیابی اطلاعات را انجام دهید.

توجه داشته باشید که در حین عملیات بازگردانی، تمامی اطلاعاتی که در حال حاضر روی دستگاه خود دارید با اطلاعات بازگردانی شده جایگزین خواهند شد. همچنین برنامه های در حال اجرا نیز به سرعت بسته می شوند.

در صورتی که بک آپ گرفته شده را در همان مسیر پیش فرض برنامه کاربری گوشی خود ذخیره کرده باشید، اطلاعات به صورت اتوماتیک نمایش داده خواهند شد. در غیر این صورت با کلیک بر روی دکمه find file به مسیر ذخیره فایل بک آپ رفته و آن را در برنامه بارگزاری کنید. به جز بحث پشتیبان گیری از اطلاعات راه اندازی این برنامه ها روی کامپیوتر شخصی به شما این امکان را می دهد، هر زمان که توسط کابل یا فناوری بلوتوث گوشی خود را به کامپیوترتان متصل کردید فرآیند بروز رسانی روی گوشی شما انجام شود.

استفاده از برنامه های کاربردی

به جز برنامه هایی که شرکت های تولید کننده در اختیار کاربران قرار می دهند، هم اکنون برنامه های کاربردی دیگری هم وجود دارد که کاربران می توانند با نصب آنها روی گوشی های خود هر زمان که بخواهند از اطلاعات موجود روی گوشی نسخه پشتیبان تهیه کنند. در این بین البته برنامه هایی وجود دارند که تا حدودی فرآیند پشتیبان گیری را تخصصی تر کرده اند یا این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا از اطلاعات خود روی فضای وب نسخه پشتیبان داشته باشند تا در صورت نیاز هر زمانی که به اینترنت متصل می شوند بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را مجددا بازیابی کنند. همچنین برای آن دسته از کاربرانی که مدل و برند گوشی خود را عوض کرده اند نیز برنامه هایی وجود دارد که می تواند به شکل پیش فرض نسخه پشتیبان از گوشی قبلی را با توجه به گوشی جدیدی که کاربر می خواهد از آن استفاده کند تهیه کنند.

برنامه های داخلی سیستم عامل

به جز دو روش فوق به خصوص در گوشی هایی که به سیستم عامل آندروئید و آی او اس مجهز هستند گزینه ای در بخش تنظیمات یا همان Settings وجود دارد که می تواند به راحتی فرآیند پشتیبان گیری را برای کاربران انجام داده و در نهایت یک فایل فشرده شده از تمام آن چیزهایی را که در گوشی وجود دارد در اختیار کاربر قرار دهد. کاربر می تواند با ذخیره این فایل روی کامپیوتر یا فضای وب در مواقع ضروری به آن دسترسی داشته باشد. در آندروئید کاربر می تواند دفتر تلفن و تقویم کاری خود را با آنچه در سرویس های جیمیل و گوگل خود دارد به روز رسانی کند تا در نهایت در مواقع ضروری تنها با اتصال به اینترنت بتواند از آنها استفاده کنند. آی او اس نیز بعد از معرفی ای کلود این امکان را برای کاربران خود فراهم آورده است تا اطلاعات مورد نظر خود را در هنگام اتصال به اینترنت روی فضای وب ذخیره تا در مواقع لزوم بتوانند از آن استفاده کنند.

به جز استفاده از برنامه هایی که در بالا ذکر شد، زمانی که گوشی خود را توسط کابل رابط به کامپیوتر متصل می کنید، به عنوان یک درایو جدید شناخته می شود، در نتیجه فایل های موجود در پوشه هایی همچون تصاویر و فیلم ها در دسترس شما قرار گرفته و به راحتی می توانید آنها را روی کامپیوتر خود ذخیره کنید.

روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی