فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

تا همین چند سال پیش، صفحه کلیدهای QWERTY اوج خلاقیت تلفن های رده بالای بازار به حساب می آمدند و به نوعی امکان ویژه به شمار می رفتند، اما ناگهان ورق برگشت. برای شما عجیب نیست که چطور این صفحه کلیدهای محبوب از تلفن های هوشمند بازار رخت بر بستند و می روند تا برای همیشه محو شوند؟

در ادامه با ما باشید تا به دلایل احتمالی این تغییر رَویه، نگاهی گذرا بیاندازیم.

تحقیقات نشانگر محبوبیت QWERTY بود، اما ورق برگشت

چند سال پیش اکثر تحقیقات صورت گرفته نشان از این داشت که صفحه کلیدهای QWERTY در مسیر درستی قرار گرفته اند و روز به روز بر محبوبیت شان افزوده می شود.

داگ هافمن، یکی از مدیران ارشد شرکت مخابراتی اسپرینت، به نظرسنجی صورت گرفته توسط این شرکت اشاره می کند که به گفته او نزدیک به ۸۰% شرکت کنندگان در آن ذکر کرده بودند که استفاده از دستگاه های مجهز به صفحه کلیدهای کشویی QWERTY برای تایپ کلمات و حروف، بسیار مناسب است. در این میان کمتر از ۵۰% افراد تلفن های تمام لمسی و بدون صفحه کلید را برای تایپ مناسب می دیدند.

در این نظرسنجی حدود ۷۵% کاربران تلفن های مجهز به QWERTY اعلام کرده بودند که دوست دارند تلفن بعدی شان هم به این صفحه کلیدها مجهز باشد. حتی ۲۵% کاربران آیفون و ۳۰% کاربران گلکسی نوت ۲ هم به داشتن تلفن هوشمند مجهز به QWERTY ابراز تمایل کرده بودند. در همین راستا تلفن های Photon Q و LG Mach معرفی ولی با واکنش سرد بازار مواجه شدند. اما ناگهان چه رخ داده بود که مردم از صفحه کلید QWERTY روی گردان شدند؟

تبلیغات عظیم پرچم دارانی چون آیفون و گلکسی ها

داگ هافمن، دلیل اصلی خاموش شدن تب داغ صفحه کلیدهای QWERTY را در طراحی های پر زرق و برق و کمپین های تبلیغاتی عظیم تلفن های پرچمدار بازار می بیند. او ادامه می دهد که به رغم نتایج نظرسنجی ها و ابراز علاقه مردم به QWERTY، خریداران ناگهان به سمت محصولات پرچمدار بازار نظیر آیفون، گلکسی S۳ و اچ تی سی وان هجوم آوردند.

طراحی دردسر ساز تلفن های مجهز به QWERTY

ذکر نام شرکت تایوانی اچ تی سی، در این میان بسیار قابل توجه است. خود این شرکت شهرتش را با تلفن های QWERTY به دست آورده بود. اما بالاخره تصمیم گرفت که این رَویه را عوض کرده و به سامسونگ و اپل بپیوندد تا از بازار عقب نماند.

جانا بِکِر، از طراحان اچ تی سی، یکی از دلایل روی گردان شدن اچ تی سی از صفحه کلید فیزیکی را مسئله طراحی می داند. او اعتقاد دارد که دستگاه های مجهز به صفحه کلید کشویی QWERTY حجیم تر و ضخیم تر بودند، و شاید این واقعیت با ذائقه در حال شکل گرفتن مردم، هم راستا نبود.

تغییر رفتار کاربران و همه گیر شدن برخی فناوری ها

بِکِر همچنین بیان می کند که دلیل اصلی این موضوع ساختار فیزیکی تلفن ها نبود، بلکه ریشه در تغییر رفتارها و عادات کاربران هم داشت. او به صفحه کلیدهای مجازی و کودکانی اشاره می کند که با این صفحه کلیدها و تلفن های بدون QWERTY خو گرفته و بزرگ شده بودند. او همچنین کم رنگ شدن ارتباطات نوشتاری، و پر رنگ شدن ارتباطات تصویری، و پر رونق شدن تماشای ویدیو از یوتوب را از دلایل دیگر این رویکرد می داند.

یکی از مدیران موتورولا هم به همین نکته اشاره می کند، «زمانی رسیده بود که مردم دیگر ترجیح می دادند از تلفن هوشمند خود به عنوان وسیله ای برای دریافت اطلاعات استفاده کنند، و نیاز کمتری به وارد کردن اطلاعات با کیبورد فیزیکی تلفن احساس می کردند.»

HD یکی از متهمان اصلی در حذف QWERTY

او ادامه می دهد که متهم اصلی برای از دور خارج شدن QWERTY چیزی نیست جز نمایشگر HD. هر چه نمایشگرهای HD بزرگ تر می شد، نگه داشتن آن ها در دست یا جیب هم سخت تر می شد، بنابراین، سازندگان تلفن های هوشمند تصمیم گرفتند برای برطرف کردن این نقیصه، تا آن جا که می شود تلفن ها را باریک بسازند. اینگونه بود که ساخت تلفن های باریک و عریض ابتدا به هدف اصلی سازندگان و سپس به یک استاندارد نانوشته تبدیل شد.

از دید او اگر قرار بر این بود که سازندگان، صفحه کلیدهای فیزیکی را حفظ کنند، می بایست قید نمایشگرهای بزرگ را می زدند، و همچنین با اضافه شدن ضخامت، وزن، و از همه مهم تر هزینه بالای ساخت این تلفن ها کنار می آمدند.

آیا طرفداران QWERTY منتظر بمانند؟

حال یک سوال همچنان بی پاسخ می ماند. آیا باز هم ممکن است سازندگان تلفن های هوشمند به سراغ ساخت تلفن هایی با نمایشگرهای HD و صفحه کلیدهای کشویی بروند؟ بسیاری عقیده دارند که این امکان وجود ندارد. از دید آن ها عصر صفحه کلیدهای فیزیکی QWERTY به پایان رسیده.

از دید جانا بِکِر، هیچ مانعی در حال حاضر برای برگشت به دوران استفاده از QWERTY وجود ندارد ولی مسئله چیز دیگری است. اساساً رفتار مردم و پیشرفت تکنولوژی هایی نظیر فرمان های صوتی یا ارتباطات ویدیویی در جهتی بوده که دیگر صفحه کلید فیزیکی یک اولویت نیست.

اما داگ هافمن نظر دیگری دارد. او اعتقاد دارد که اگر روزی به طور مثال سامسونگ، گلکسی S۴ خود را به QWERTY مجهز کند، مردم بسیاری از آن استقبال خواهند کرد. از دید او اگر قرار باشد شرکتی دوباره به QWERTY روی خوش نشان دهد، آن شرکت سامسونگ است.

این شرکت بود که نمایشگرهای بزرگ را به بازار تلفن های هوشمند تحمیل کرد، یا قلم های دیجیتالی را دوباره زنده ساخت. شاید این شرکت به لطف بازاریابی قدرتمند و هنر تبلیغاتی خود بتواند طرفداران صفحه کلیدهای QWERTY را دوباره خوشحال کند.

نظر شما در این باره چیست؟ شما چه عواملی را در از دور خارج کردن صفحه کلیدهای QWERTY موثر می دانید؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی