فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


اگر قصد فروش گوشی موبایل خود را دارید، شاید یکی از اصلی ترین دغدغه هایتان اطمینان از پاک شدن فایل ها و اطلاعات شخصیتان از هارد گوشی است.

شاید کمی عجیب باشد، ولی هستند افرادی که بدون توجه به اطلاعات ذخیره شده در گوشی، به فروش آن اقدام می کنند. شاید این افراد واقعا از مهم بودن امنیت اطلاعات شخصی در دنیای دیجیتال آگاه نیستند. اما این مساله می تواند هزینه های زیادی برای آنها در بر داشته باشد. وقتی گوشی موبایل را بدون پاک کردن پیام های کوتاه، عکس ها، ایمیل ها یا ویدئوهای ذخیره شده در آن می فروشیم در واقع همه اطلاعات شخصی و خصوصی خودمان را در اختیار غریبه ای می گذاریم که ممکن است از آنها سوءاستفاده کند.

پاک کردن اطلاعات از روی گوشی های موبایل بسیار آسان. کافیست مراحل زیر را در هر دو مدل گوشی های آندرویدی یا آیفون اجرا کنید:

پاک کردن اطلاعات از روی گوشی آی فون

پاک کردن اطلاعات از روی آی فون بسیار ساده است. وارد قسمت تنظیمات اپلیکیشن ها (Settings app) شوید و بعد بخش General را باز کنید. فهرستی که نمایش داده می شود را به سمت پایین اسکرول کنید تا به گزینه «Reset» برسید. آن را انتخاب و روی گزینه Erase All Content and Settings، به معنای «پاک کردن همه اطلاعات و تنظیمات» کلیک کنید.

با این کار همه اطلاعات، عکس ها، ویدئوها، فایل های رسانه ای و تنظیمات مختلف گوشی از بین می رود و همچون روز اول که از کارخانه در آمده بود، پاک و خالی می شود.

اگر برنامه یا اطلاعاتی روی گوشی دارید که نمی خواهد به کل از بین برود، می توانید بعد از وصل شدن به آی تیونز، گزینه Restore را انتخاب و کلیک کنید. این کار به شما امکان می دهد تا پیش از پاک کردن همه اطلاعات، نسخه پشتیبان از آنها تهیه کنید. البته این موضوع مستلزم حضور دوباره شما در آی تیونز است. یعنی برای استفاده از نسخه پشتیبان، باید حتما به آی تیونز وصل شوید. ولی در کل ایده خوب و کارآمدی است.

توجه داشته باشید اگر قبلا یک بار قفل گوشیتان را باز کرده اید یا به اصطلاح jailbreak (جِیل برک) شده است، باید از طریق آی تیونز همه اطلاعات را دوباره برای قفل کردن گوشی، بازگردانید. البته می توانید با همان سیستم قفل باز آن را با قیمت بالاتر بفروشید و کمی هم سود کنید.

چگونگی پاک کردن اطلاعات گوشی های اندرویدی

پاک کردن اطلاعات از روی گوشی های اندرویدی نیز مانند آی فون آسان است، با این تفاوت که مراحل بیشتری برای انجام دارد. برخلاف آی فون، گوشی های مبتنی بر اندروید در جاهای مختلفی اطلاعات خود را ذخیره می کنند. یکی از آنها حافظه داخلی گوشی است که بیشتر برنامه ها، نرم افزارها و اطلاعات در آن ذخیره می شوند و دیگری کارت حافظه SD است. جایی که موسیقی، عکس و بعضی از نرم افزارها و تنظیماتشان در آن ذخیره می شوند.

توجه داشته باشید برخی از گوشی ها دو حافظه SD مجزا دارند. بنابراین، برای از بین بردن همه اطلاعات ذخیره شده در گوشی های اندرویدی باید مطمئن شوید همه چیز را از همه جا پاک کرده اید.

اگر گوشی موبایلتان هنگام خرید، کارت حافظه SD داشت، موقع فروش، آن را نیز بفروشید. اما اگر خودتان کارت حافظه جداگانه ای خریده اید، بهتر است نگهدارید و برای گوشی بعدی از آن استفاده کنید.

اگر قرار است کارت حافظه را نیز روی گوشی بفروشید باید مطئمن شوید که اطلاعاتی از شما روی آن باقی نمانده است.

پاک کردن اطلاعات کارت حافظه

Reformat کردن کارت حافظه روش چندان مطمئنی برای از بین بردن همه اطلاعات نیست. مگر اینکه دوباره روی آن اطلاعاتی ذخیره شود. در این صورت امکان برگرداندن اطلاعات وجود نخواهد داشت. برای این کار به شما توضیح می دهیم که چگونه کارت حافظه را فرمت و اطلاعات جدید همچون فیلم و ویدئوی معمولی را روی آن ذخیره کنید.

۱. برای پاک کردن کامل اطلاعات از روی حافظه به بخش Settings بروید و گزینه SD & Phone Storage را انتخاب کنید و از منوی آن گزینه Unmount SD Card را انتخاب و روی آن کلیک کنید. وقتی فرایند بازخوانی و پیاده کردن کارت حافظه تمام شود، گزینه Format SD Card فعال می شود. روی آن کلیک کنید تا همه اطلاعات ذخیره شده پاک شوند. برای اطمینان از پاک شدن اطلاعات، کارت حافظه را به کامپیوتر وصل کنید و ظرفیتش را با فایل های سنگین مثل فیلم، پر و دوباره فرمت کنید.

۲. بعد از انجام این مراحل، دوباره به بخش Settings > SD & Phone Storage بروید و روی گزینه Factory Data Reset کلیک کنید. این کار باعث پاک شدن همه اطلاعات به طور کامل می شود و گوشی به وضعیت پیش فرض خود بر می گردد.

۳. باز با همه این مراحل ایمنی، بعضی معتقد هستند برای امنیت صددرصد بهتر است دوباره حافظه گوشی را با فایل های معمولی اما سنگین همچون بازی پر کنید. البته توجه داشته باشید که برای دانلود بازی ها به سراغ اندروید مارکت نروید! وقتی مطمئن شدید هیچ فضای خالی برای ذخیره در گوشی باقی نمانده است، دوباره گوشی را ریسِت فکتوری کنید تا همه تنظیماتش به پیش فرض اولیه خود برگردند.

۴. توجه داشته باشید که اگر قبلا گوشی را root یا به اصطلاح هک کرده اید، نمی توانید رام هایی که روی گوشی اجرا می شود را حذف کنید. برای این کار باید از برنامه های جانبی به طور مثال Motorola۰۳۹;s RSD Lite برای گوشی های موتورولا استفاده کنید.

۵. اگر هم نخواهید روت آن را از بین ببرید، می توانید آن را همان طور بفروشید. کاربران زیادی هستند که دوست دارند گوشی های روت شده خریداری کنند تا زحمت روت کردن آن از دوششان ساقط شود.

توصیه ما به دارندگان اسمارت فون هایی همچون اپل و اندرویدی ها، حفظ امنیت اطلاعات گوشی و جلوگیری از سوءاستفاده هکرهاست. هرگز فراموش نکنید پیش از فروش گوشی آن را به فرمت اولیه اش – خالی از هر نوع دیتا – برگردانید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی