فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

مادربورد

مادربورد یکی از قطعات مهم و یا به عبارتی مادر تمام قطعات یک کامپیوتر است.

به همین دلیل هنگامی که قصد جمع کردن یک سیستم رایانه جدید را دارید، انتخاب یک مادربورد (motherboard) مناسب، بسیار مهم است، چرا که انتخاب غلط می تواند عملکرد صحیح همه قطعات سخت افزاری را مختل کرده و آنها را از انجام وظایفی که برای آنها تعریف شده بازدارد.

به همین جهت از بسیاری جهات انتخاب مادربورد مناسب می تواند یکی از دشوارترین مراحل باشد. انتخاب یک مادربورد که توانایی کارکردن با بقیه قطعات شما را داشته باشد، تنها نیاز شما نیست. شما همچنین باید قابلیت های این بورد برای ارتقا و مطابقت آن با قطعاتی که در آینده قصد خرید آنها را دارید، مد نظر داشته باشید.

با توجه لحاظ کردن این موضوعات می توان به اهمیت خرید با دقت یک مادربورد پی برد. به همین منظور ما در این بخش سعی کرده ایم برخی از نکاتی را که هنگام خرید مادربورد باید مد نظر قرار گیرد. پس اگر قصد خرید دارید این مطلب را بخوانید:


نکات قابل توجه:

۱. مادربوردی بخرید که از پردازنده های قوی پشتیبانی کند:

CPU یا همان پردازنده که مغز کامپیوتر به حساب می آید و بسیاری از کارهای مهم در کامپیوتر از جمله انتقال داده ها را به عهده دارد، یکی از نکات مهمی در خرید مادربورد است.

از آنجا که هر مادربوردی پردازنده مخصوص خود را پشتیبانی می کند بسته به نیازتان باید مادربوردی را خریداری کنید که پردازنده قدرتمندی را پشتیبانی می کند. در غیر اینصورت اگر یک مادربورد مدل پایین و ارزان قیمت خریداری کنید باید کندی سیستم و نداشتن کارایی لازم آن را نیز تحمل کنید. چون یک مادربورد کم قدرت طبیعتا یک پردازنده قوی را پشتیبانی نمی کند.

البته منظور تهیه سریع ترین پردازنده موجود در بازار نیست، چون این کار مستلزم پرداخت هزینه بالایی خواهد بود. خرید دو یا سه مدل پایین تر همان کارایی را برای شما خواهد داشت. پس نوع و سرعت پردازنده ای که می تواند همراه یک مادربورد استفاده شود، یکی از نکات مهم در رابطه با انتخاب مادربورد است. پیشنهاد اکثر کارشناسان برای داشتن یک سیستم عالی و سریع خرید مادربورد است که پردازنده های قوی شرکت های معروف ازجملهAMD یا اینتل را پشتیبانی کند.

۲: به چیپ ست مادربورد توجه داشته باشد:

چیپ ست های موجود روی یک مادربورد، باعث اعمال محدودیت در رابطه با انتخاب نوع پردازنده، حافظه و دیگر تجهیزات جانبی دیگر نظیر کارت گرافیک، کارت صدا و پورت های USB ۲.۰ یا USB ۳.۰ می شود. پس تبادل سریع اطلاعات در مادربورد بستگی به نوع Chip Set دارد. در حال حاضر اکثر چیپ ست های نصب شده روی مادربوردها از خانواده AMD و INTELهستند که اکثرا قدرتمند بوده و دارای درگاه USB ۳.۰ نیز هستند.

۳: به اتصالات مادربورد توجه کنید:

اکثر مادربوردها دارای پورت هایی نظیر Ethernet (اترنت)، USB و FIREWARE هستند. برخی از مادربوردهای جدید، دارای امکاناتی به منظور خواندن Flash Memory هستند. اخیرا مادربوردهایی به نام Legacy Free مطرح شده اند که نیازی به پورت های جداگانه نداشته و تمامی پورت ها به طور مختصر در یک پورت تعبیه شده اند.

۴: مادربورد خریداری کنید که از رم های پرسرعت DDR پشتیبانی کند:

RAM مادربورد در مواقعی که کاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد یا از برنامه های پر حجم استفاده می کند تاثیر بسزایی در سرعت کامپیوتر خواهد داشت.

در حال حاضر در بازار دو نوع رم مادربورد موجود است که DDR یا SDR است. رم های DDR برتری قابل توجهی به نوع SDR دارند. زیرا مگاهرتز بالایی دارند و به همین دلیل سرعت بیشتری نسبت به RAMهای SDR دارند.

۵: کارت صدا و گرافیک مناسب برای مادربورد خریداری کنید:

اکثر مادربوردهای موجود دارای کارت صدا بوده و به ندرت می توان مادربوردی را یافت که فاقد این قابلیت باشد.

اما در صورتی که قصد نصب یک کارت صدا روی مادربورد به منظور افزایش کیفیت صدا وجود داشته باشد، می توان با استفاده از Jumper یا BIOS سیستم، کارت صدای موجود روی مادربورد (OnBoard) را غیرفعال و از کارت صدای مورد نظر خود استفاده کرد.

در صورتی که بخواهیم از بازی های کامپیوتری استفاده کنیم که دارای گرافیک سه بعدی هستند، باید کارت گرافیک موجود روی مادربورد را غیرفعال و یک کارت گرافیک متناسب با نوع نیاز را بر روی مادر بورد نصب کرد. در این رابطه لازم است به این نکته دقت شود که مادربورد انتخابی دارای اسلات AGP باشد. امروزه اکثر کارت های گرافیکی موجود از اسلات AGP به منظور ارتباط با کامپیوتر استفاده می کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی