فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

با آمدن گوشی های هوشمند، همه کارها آسان تر شده، فقط کافی است با نوک انگشت صفحه نمایش تلفن تان را لمس کنید تا کارها بسرعت انجام شود. اما همین لمس صفحه نمایش هنگامی که پشت فرمان هستید، شما را به سمت مرگ می برد و چنین مواقعی است که وجود یک دستیار صوتی الزامی می شود.

در زندگی روزمره امروزی، راحت طلبی حرف اول را می زند و مسلما بسیار راحت تر است به جای آن که منوهای مختلف را بالا و پایین کنیم، فقط به تلفن همراهمان آن چیزی را که می خواهیم، بگوییم.

استفاده از دستیار صوتی با عرضه آیفون ۴S اپل، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و حالا با آمدن دستیارهای صوتی گوگل و سامسونگ این ویژگی شکل رقابتی پیدا کرده و هر یک سعی می کنند بهترین امکانات را برای کاربران خود ارائه دهند. به نظر می آید در آینده کنترل تلفن های همراه به وسیله دستیاران صوتی صورت می گیرد. در حال حاضر اپل به دستیار صوتی siri، گوگل به google now و سامسونگ به S voice مجهز است. اگر می خواهید بدانید کدامیک از این سه دستیار، کاربری بهتری دارند با ما همراه شوید تا عملکرد این سه رقیب را در اجرای ده دستور اصلی که بیشتر کاربران ممکن است از آن استفاده کنند، مقایسه کنیم.

برقراری تماس

در این قسمت هر سه دستیار به سرعت دستور را می شنوند و واکنش درست انجام می دهند.

فرستادن پیام کوتاه (SMS)

در یک آزمایش هر سه اپلیکشین این دستور را هم بسرعت انجام دادند، اما یک جای کار می لنگید. سیری و گوگل نو بدون مشکل دستور را اجرا کردند، اما S voice ابتدا اقدام به شماره گیری می کند و پس از سه بار اصلاح دستور، سرانجام منظور شما را می فهمد.

تنظیم زنگ ساعت

S voice و سیری، هر دو زنگ ساعت را برای زمان مقرر تنظیم می کنند، اما سیری در تنظیم زنگ و ارائه گزینه ای برای لغو آن بهتر است. S voice قبل از ذخیره آلارم به تائید آن نیاز دارد که نوعی وقت تلف کردن است. در مقابل، گوگل یک قدم جلو تر است و به شما اجازه می دهد حتی روزهای هفته را هم انتخاب کنید.

یافتن مسیرها

هر سه دستیار به سرعت وارد برنامه نقشه و ناوبری می شوند، اما جالب است که سیری شما را از ترافیک منطقه هم مطلع می کند.

بررسی آب و هوا

هر سه آنها نتایج مشابهی برای وضعیت آب و هوای مناطق مختلف ارائه می کنند، فقط پیش بینی هایشان یکسان نیست و گوگل نو اطلاعات خود را از weather.com می گیرد که از همه دقیق تر به نظر می آید.

اجرای یک قطعه صوتی

این آزمون به دو صورت انجام شد. در مرحله اول برای هر سه گوشی آهنگ مورد نظر از آی تینوز و گوگل پلی دانلود شد و سپس درخواست صورت گرفت. سیری و گوگل نو به سرعت موزیک را پیدا کردند، اما S voice باز هم جا ماند. در مرحله دوم موزیک دانلود نشده بود، برای همین سیری و گوگل نو سراغ دانلود موزیک رفتند و موزیک را پیدا کردند. اما S voice بعد از یافتن تعداد زیادی گزینه بی ربط سرانجام توانست از همان گوگل پلی به نتیجه برسد.

تنظیم یک رویداد در تقویم

سیری زمان ملاقات و همچنین نام فرد مورد نظر را درست تشخیص داد. S voice تمام تلاش خود را کرد تا یک مخاطب را از دفترچه تلفن پیدا کند، اما غیر از وقت تلف کردن نتیجه دیگری نداشت. گوگل نو کمی از سیری کند تر بود، اما کار را به درستی انجام داد.

جستجو در وب

سیری بسیار نزدیک تر به درخواست عمل کرد. S voice به یک سمعک نیاز دارد! اما اینجا بود که گوگل خودی نشان داد و دقیقا همان کلمه حتی بی معنی را جستجو کرد. برای نتیجه جستجو کلمه Brave (انیمیشنی از پیکسار) سیری Brain را جستجو کرد و در مرحله دوم درست متوجه شد، اما S voice چیزی نزدیک تر به rain پیدا نکرد.

باز کردن اپ

این درخواست برای گوگل نو و S voice فقط با تعجب روبه رو شد و در مجموع متوجه منظور کاربر نشدند، اما سیری که دقیقا برای این کار دستورالعملی از پیش تعیین شده دارد براحتی و بدون کوچک ترین خطایی کار را انجام داد.

پرسش:

آیا تو استیو جابز را می شناسی؟

اگر از دستیاران تلفن خود بپرسید که آیا استیو جابز را می شناسید، سیری در عین نمک نشناسی می گوید می خواهید در گوگل برایتان جستجو کنم؟ S voice صفحه معرفی فیلم ایتالین جابز را برای شما می آورد و فقط گوگل است که بدرستی بیوگرافی کوچکی از استیو جابز را برای شما نمایش می دهد.

کدام برتر است؟

شاید شما نیز با ما هم عقیده باشید که دستیارهای صوتی تلفن های هوشمند، مانند سیری در iOS و S voice و Google Now در اندروید هنوز راه درازی برای متداول شدن و کار کردن بدون نقص در پیش دارند. تا همین جای کار می توان گفت گوگل و اپل شانه به شانه هم حرکت می کنند، اما سامسونگ قافیه را به دو رقیب خود باخته است. در سیری، کاربران یک رابط کاربری ساده، اما خوش ساخت و کاملا کنترل شده دارند. در سوی دیگر، دستیار صوتی بسیار قدرتمند گوگل قادر به یادگیری است و می تواند به مرور زمان به صدای شما عادت کند. اما همین قدرت و پیچیدگی باعث می شود گوگل نو آنقدرها هم دقیق نباشد.

برای مثال معلوم نیست سه ویژگی صوتی گوگل یعنی Google Now ، Google Voice search و Google Voice Actions که در فناوری گوگل نو به کار رفته اند، چه زمانی باید کار خود را شروع کنند تا اختلالی به وجود نیاید، اما آینده گوگل نو بسیار روشن است و اگر بتواند به خوبی قدرت نرم افزاری اش را مدیریت کند می تواند به سیری اپل برسد.

چرا صدای زن؟

بجز دستیار صوتی جدید iOS۷ می توان گفت بیشتر دستیاران صوتی از صدای زن استفاده می کنند. شاید پیش خود فکر کنید از آنجا که بیشتر منشی های دنیا زن هستند در گوشی های همراه هم به همین شکل است، اما پشت این تصمیم یک دلیل علمی وجود دارد. همان طور که می دانید صدای زن ها نسبت به مردها زیرتر (فرکانس بالاتر) است و به همین دلیل راحت تر شنیده می شود. یک دلیل دیگر هم به ریشه یابی شرکت BMW بازمی گردد که سال ها پیش انجام داده است. سازندگان این شرکت خودرو سازی در یک بررسی متوجه شدند، رانندگان بخصوص مرد ها به هشدارهای GPS با صدای مرد توجهی نمی کنند، از این رو صدای راهنما را از مرد به زن تغییر دادند و متوجه شدند واکنش به صدای زن بیشتر است. بعد از آن زمان تمام راهنماهای خودرو با صدای زن راهی بازار شد.

ویندوز فون هم دستیار دار می شود

در دنیای دیجیتال به قدری چشم و همچشمی زیاد شده که کافی است شرکتی دست به کاری بزند تا تمام پدرخوانده های صفر و یکی به دنبالش راه بیفتند و دقیقا همان کار را بدون ذره ای خلاقیت انجام دهند. دستیار صوتی اپل هم دچار همین سرنوشت شد و حالا بعد از سامسونگ و گوگل، مایکروسافت هم از دستیار صوتی برای ویندوز فون خبر داده است. این دستیار جدید قرار است Cortana نام داشته باشد که از یکی از شخصیت های بازی Halo الهام گرفته شده است. ویندوز فون اکنون از فرمان های صوتی ساده پشتیبانی می کند، اما خبرها حاکی از آن است کرتانا قرار است ارتباط صوتی کاربر با دستگاهش را به مرحله تازه ای وارد کند. هنوز به طور دقیق مشخص نیست کرتانا قرار است چگونه در ویندوز فون کار کند. این دستیار صوتی به احتمال زیاد در قالب یکی از به روزرسانی های ویندوز ۱/۸ به دستگاه کاربران خواهد آمد. بنابر شنیده ها این به روزرسانی، Notification Center و تغییراتی در رابط کاربری نیز خواهد داشت. کورتانا به احتمال خیلی زیاد اواخر زمستان امسال یا شاید بهار سال آینده به دستگاه های ویندوز فونی راه می یابد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی