فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


حافظه فلش جزو ابزارهای بسیار ساده دنیای امروزی است که در عین حال بسیار کاربردی است و نبودن آن باعث سخت تر شدن برخی امور روزمره ما خواهد شد. این حافظه های کوچک و ظریف برای انتقال عکس و موسیقی فیلم، کپی نسخه های پشتیبان از فایل های متنی برای انتقال به نقطه ای دیگر، پخش موسیقی در دستگاه های پخش کننده و موقعیت های بسیار متنوع دیگر کاربرد دارد. وجود طرفداران فراوان باعث شده نرم افزارهای گوناگونی برای استفاده از حافظه های فلش طراحی شود و استفاده از آن را مثمرثمرتر کند. این بار قصد داریم سراغ این نرم افزارها برویم. گفتنی است این نرم افزارها رایگان است.

اول امنیت

کافی است فقط یک بار فایل های Word پروژه درسی تان را به یکی از دفاتر فنی برای پرینت ببرید تا حافظه فلش خود را به پایگاهی جدید برای انواع و اقسام ویروس ها تبدیل کنید! به محض اتصال حافظه فلش به سیستم های غیرمطمئن و فاقد نرم افزار های امنیتی قابل اطمینان، ویروس ها و نرم افزار های مخرب به حافظه فلش منتقل شده و سیستمی را که در منزل دارید از این طریق آلوده کند. لازم نیست نگران باشید، زیرا راه حل ساده ای پیش رویتان قرار دارد و آن غیرفعال کردن قابلیت نوشتن اطلاعات روی حافظه فلش است. نرم افزار رایگان USB Write Protect با حجم بسیار کم ۱۵۰ کیلوبایت نه تنها حافظه بسیار کمی از حافظه فلش شما را اشغال می کند، بلکه می تواند امکان نوشتن روی حافظه را غیرفعال کرده و ویژگی Autorun را نیز از کار بیندازد. (برخی نرم افزار های مخرب از همین ویژگی برای آلوده کردن استفاده می کنند)

بخش امنیت فقط به مسأله جلوگیری از نوشتن اطلاعات محدود نمی شود؛ گاهی نیاز داریم کل اطلاعات حافظه فلش را از دسترسی دیگران حفظ کنیم و چیزی شبیه گاو صندوق برای اطلاعات مهم داشته باشیم تا هر کسی به آنها دسترسی نداشته باشد. نسخه رایگان نرم افزار Rohos Mini Drive این امکان را برای شما فراهم می کند تا حداکثر حجم دو گیگابایت از حافظه فلش خود را با الگوریتم رمزنگاری ۲۵۶ بیتی از دید دیگران خارج کرده و فقط خودتان به آن دسترسی داشته باشید. تمام فایل های مورد نیاز این نرم افزار روی حافظه فلش نصب شده و به همین خاطر به نرم افزار اضافی روی سیستم نیاز نخواهید داشت. نرم افزار TruCrypt نیز ابزار دیگری است که در زمینه رمزنگاری حافظه فلش و محافظت از اطلاعات سابقه خوبی دارد؛ اما رابط کاربری آن اندکی کسل کننده است.

نکته دیگری که در بخش امنیت مطرح می شود، روبه روشدن با سیستمی ویروسی است که نرم افزار های مخرب تا عمق آن نفوذ کرده و شما هم قصد دارید با کمک یک آنتی ویروس عملیات نجات را انجام دهید. برای مقابله با ویروس ها، ClamWin Portable توصیه می شود، چرا که می تواند بدون نیاز به نصب آنتی ویروس، از روی حافظه فلش اجرا شده و به اسکن سیستم بپردازد. (دقت داشته باشید این نرم افزار پیش از استفاده باید فایل های مورد نیازش را از اینترنت دریافت کند) نرم افزار Spybot – Search & Destroy نیز دارای نسخه قابل نصب روی حافظه فلش بوده و گزینه ای مناسب برای مقابله با Malware ها و Spyware هاست. در نهایت اگر دچار Rootkit شده اید، از نرم افزار Sophos Anti Rootkit استفاده کنید.

عملیات جداسازی

یکی از دردسر های همیشگی در کار با حافظه های Flash، استفاده از گزینه Safe Remove برای جداکردن ایمن حافظه از رایانه است. در صورتی که سیستم در حال انتقال فایل باشد یا فایلی از روی حافظه فلش باز باشد و شما بی خبر از آن حافظه فلش را جدا کنید، ممکن است باعث آسیب دیدن فایل یا دیگر اطلاعات حافظه فلش شوید. خوشبختانه در این بخش نیز ابزارهایی در نظر گرفته شده است تا این کار به نحوی بهتر انجام شود. نرم افزار USB Disk Ejector با حجم کمتر از یک مگابایت و ساختاری بسیار ساده این کار را برایتان انجام می دهد. کافی است آن را روی حافظه فلش کپی کرده و پس از اجرای آن و انتخاب درایو مورد نظر، مقدمات لازم برای جدا کردن ایمن حافظه فلش از رایانه را فراهم کنید.

دنیای زنده ها

شما می توانید سیستم عامل ساده و کاربردی Ubuntu را که بر پایه لینوکس طراحی شده روی حافظه فلش نصب و سیستم را از روی آن بوت کنید. برای انجام این کار به فایل ISO سیستم عامل Ubuntu و نرم افزار Universal USB Installer نیاز دارید. در ضمن حافظه فلش شما باید حداقل دو گیگابایت فضای خالی داشته باشد.

پرتابل اپز

پلتفرم PortableApps که ساده و کاربردی است، دسترسی شما به مجموعه ای بسیار متنوع از نرم افزارهای قابل نصب روی حافظه فلش را فراهم کرده و کاری می کند شما همواره انواع نرم افزار های مورد نیاز را به همراهتان داشته باشید. این مجموعه نیز کاملا رایگان بوده و می توانید هر نوع نرم افزاری را که خواستید به آن اضافه کنید. رابط کاربری آن بسیار ساده بوده و کمی شبیه منوی Start ویندوز طراحی شده است. این مجموعه نرم افزاری شامل مرورگر وب، نرم افزار های Office، پخش کننده فیلم و موسیقی، نرم افزار های چت و گفت وگوی اینترنتی و موارد متعدد دیگر می شود.

فایل ISO چیست؟

همان طور که احتمالا به ذهنتان خطور کرده، نام فایل ایزو از موسسه استاندارد ایزو گرفته شده و کاربرد زیادی در دنیای رایانه دارد. یک فایل ISO، نمونه ای دقیق است که از دیسک های مختلف گرفته شده و به صورت یک فایل روی سیستم ذخیره می شود و می توان آن را براحتی جابه جا یا روی دیسک های نوری مختلف ضبط کرد. تا پیش از عرضه ویندوز ۸ برای باز کردن فایل های ایزو باید سراغ نرم افزارهایی همچون Daemon Tools می رفتید که با ایجاد یک درایو نوری مجازی روی سیستم، این عمل را انجام می داد.

در سیستم عامل ویندوز ۸ دیگر به چنین نرم افزار هایی نیاز نبوده و با دو بار کلیک روی فایل های ISO (که با پسوند iso. نمایش داده می شود)، به طور خودکار یک درایو نوری ساخته شده و محتوای فایل را به شما نشان می دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی