فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات



CPU یا پردازنده را می توان قلب تپنده یک دستگاه کامپیوتری معرفی کرد.

پردازنده در واقع یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری است که بود و نبود یک دستگاه کامپیوتری به طور مستقیم به آن بستگی دارد. هر چند که از نظر فیزیکی نبود هر یک از سخت افزار های اصلی رایانه، امکان فعالیت آن را مختل می کند، اما بی شک پردازنده مهم ترین بخش یک کامپیوتر است و نسبت به سایر قطعات از اهمیت بیشتری برخوردار است. این قطعه سخت افزاری که مسوولیت پردازش ها را به عهده دارد، توسط شرکت های متعدد و در نمونه های مختلفی تولید و عرضه می شود.در هنگام خرید یک دستگاه کامپیوتر چه PC و چه لپ تاپ توجه به پردازنده آن یکی از مهم ترین نکات است. در مطلب زیر با معرفی پردازنده های مختلف و کارآیی آنها سعی می کنیم به شما برای خرید کمک کنیم.

کدام برند را انتخاب کنیم؟

یک CPU (Central Processing Unit) که گاهی اوقات آن را پردازنده (Processor) نیز می نامند؛ یکی از اجزای کامپیوتر ها است که فرامین را در آنها تفسیر و اطلاعات را مورد پردازش قرار می دهد. INTEL و AMD از بزرگ ترین تولیدکنندگان پردازنده در جهان محسوب می شوند، اما در کنار این دو شرکت Qualcomm، NVIDIA، ای بی ام و موتورولا نیز محصولاتی را روانه بازار کردند؛ بنابراین به دلیل سلطه INTEL و AMD در این بازار بیشتر در خصوص جزئیات و ویژگی این دو پردازنده صحبت خواهیم کرد.

انتخاب از بین این دو برند کار چندان سختی نیست، کافی است گشتی در بازار بزنید یا از دوستان خود و تجربه هایشان در خصوص استفاده از این دو پردازنده روی کامپیوترشان استفاده کنید. بسیاری از فعالان بازار یا افرادی که با کامیپوترهای مختلف کار کرده اند توصیه شان این است که دستگاه کامپیوتری بخریم که از پردازنده های اینتل در آن استفاده شده باشد. این گروه در پاسخ به چرایی این انتخاب این ادعا را مطرح می کنند که در استفاده طولانی مدت از پردازنده AMD ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود، برای مثال اغلب پردازنده های نسل قبل AMD در هنگام استفاده طولانی از کامپیوتر با هنگ کردن و خاموش شدن سیستم روبه رو می شدند؛ یعنی در استفاده طولانی این پردازنده گرم شده و دچار مشکل می شد. در مقابل پردازنده های اینتل توان پردازش وظایف موازی بیشتری دارند؛ در نتیجه توان پردازشی و سرعتشان بیشتر است. البته در کنار همه اینها پردازنده AMD در پردازش های گرافیکی مثل بازی های کامپیوتری عموما ۵ تا ۲۰ درصد کارآیی بهتری دارند.

در عین حال پردازنده های AMD در مقابل intel گاه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت پایین تری دارند، ضمن آنکه هر نسل جدید اینتل عموما به خاطر تغییر سوکت های خود به مادربورد های جدیدتری نیاز دارند، درحالی که پردازنده های AMD با مادربورد های قدیمی هم تطبیق دارند و این؛ یعنی برای ارتقای کامپیوتر فعلی شما انتخاب راحت تری هستند.

پردازنده چندهسته ای انتخاب کنید

پس از انتخاب برند پردازنده، بهتر است اطلاعاتی در مورد چند هسته بودن آن کسب کنید؛ چراکه آن قدر در بازار کامپیوتر یا در مطالب مختلف صحبت از دوهسته تا ۷ هسته ای بودن یک پردازنده می شود که اگر سر رشته ای از تفاوت بین آنها نداشته باشید نمی دانید کدام یک با توجه به نیاز شما بهتر است.

تعداد هسته پردازنده کامپیوتر شما، نمایانگر قدرت پردازش اطلاعات توسط کامپیوتر شما خواهد بود. برای مثال قدرت پردازش، پردازنده های CORE i۷ بی شک بیشتر از پردازنده های core i۳ و core i۵ است و استفاده از نرم افزار های پیچیده در پردازنده core i۷ بسیار آسانتر از سایر پردازنده ها خواهد بود.

انتخاب پردازنده به هزینه ای که شما برای خرید یک کامپیوتر در نظر گرفتید نیز بستگی دارد. در حال حاضر در بازار کامپیوتر شما با مدل های گوناگونی از پردازنده مواجه می شوید. به عنوان مثال در بازار مدل های سوکت نسبتا قدیمی LGA۷۷۵ برای پردازنده های سری Core۲، سوکت ۱۱۵۶ برای پردازنده های Core i۵ و برخی مدل های Core i۷ و بالاخره سوکت ۱۳۶۶ برای پردازنده های پیشرفته سری Core i۷ وجود دارند. انتخاب از بین این مدل ها کمی سخت است، برای انتخاب مورد مناسب باید با آنها بیشتر آشنا شوید.

پردازنده های سری Core کمپانی اینتل در سه رنج مختلف به بازار ارائه شده است کف این مدل ها کلاس Core i۳ سپس Core i۵ و در نهایت Core i۷ است. Core i۳ از منظر های مختلفی با دو نمونه دیگر تفاوت های زیادی دارد مثلا تکنولوژی Turbo Boost برای افزایش سرعت پردازنده به کمک یکی از هسته ها و فناوری HTT در ایجاد هسته های مجازی، در ساختار Core i۳ ها مشاهده نمی شود. به همین خاطر این مدل اینتل بیشتر مناسب کاربران است که انتظار زیادی از کامپیوتر ندارند و کاربرد کامپیوتر برای این کاربران نرم افزار های سنگین و پیچیده نیست.

core i۵ و core i۷ هم با وجود شباهت هایی نسبت به هم، تفاوت های اساسی با هم دارند مثلا Core i۵ ها در هر دو فرم ۲ و ۴ هسته ای برای سوکت ۱۱۵۶ تولید شده است، ولی Core i۷ ها فقط ۴ و ۶ هسته ای هستند که هم برای سوکت ۱۱۵۶ و هم برای ۱۳۶۶ تولید شده است.

Core i۵ ها در دو مدل گوناگون تولید شده است، سری ۶۰۰ و سری ۷۰۰ ! سری اول «سری ۶۰۰» همگی ۲ هسته ای است و بر پایه هسته Clarkdale تولید شده است. این دو مدل از فناوری HTT پشتیبانی می کنند. HTT تکنولوژی اختصاصی شرکت اینتل “HyperThreading Technology” است که در فرآیند انجام کارهای همزمان در یک لحظه (Parallelization Computing) کاملا بهبود یافته است. در این حالت سیستم عامل برای هر هسته فیزیکی در پردازنده دو هسته مجازی را آدرس دهی کرده که در این حالت کارهای قابل انجام را بین این هسته ها تقسیم و سرعت انجام آنها را بالا می برد. برای این روند سیستم عامل و پردازشگر باید از این تکنولوژی پشتیبانی کنند.

هم اکنون ۶ پردازنده گوناگون در لیست Core i۵ های سری ۶۰۰ اینتل وجود دارد که بین ۲/۳ تا ۶/۳ گیگاهرتز سرعت دارند، همه آنها دو هسته ای هستند و با فناوری ۳۲ نانومتری تولید شده اند. این مدل های دارای یک خصیصه مشترک حافظه کش ۴ مگابایتی هستند. یک خصیصه بسیار جالب در در سری ۶۰۰ پردازنده های Core i۵، هسته گرافیکی جداگانه ای است که در قالب این مدل ها جاسازی شده، این هسته گرافیکی جداگانه در صورت پشتیبانی مادربورد از این فناوری، نیاز به استفاده از یک کارت گرافیک جداگانه را کاملا مرتفع ساخته است و کسانی که به گرافیک بالایی نیاز ندارند، انتخاب این مدل باعث کاهش هزینه نهایی شان خواهد شد.

اما سری ۷۰۰ پردازنده های Core i۵، با چهار هسته پردازشی بر پایه پلت فرم Lynnfileld؛ این سری از پردازشگرها با احتساب تعداد هسته ها تا حدودی از مدل های سری ۶۰۰ ارزان ترند، مدل های چهار هسته ای سری ۷۰۰ اغلب با قیمت مشابه مدل های دو هسته ای سری ۶۰۰ به فروش می رسد. ۳ مدل حاضر در این خانواده که دارای سرعت های ۶۶/۲، ۴/۲ و ۸/۲ گیگاهرتز هستند همگی چهار هسته ای و با تکنولوژی ۴۵ نانومتری ساخته شده اند و دارای هشت مگابایت حافظه کش هستند، اما دو نکته ای که سری ۷۰۰ را در رده قیمتی پایین تری نسبت به دو هسته ای های سری ۶۰۰ قرار داده است نبود فناوری HTT در این مدل ها و حذف هسته گرافیکی جداگانه ای است.

مصرف انرژی بالاتر به علت تغییر هسته و فناوری ساخت ۴۵ نانومتری سری ۷۰۰ در مقابل ۳۲ نانومتری سری ۶۰۰ یکی از دلایل بالا بودن قیمت آنها است. در یک مقایسه ساده در حال حاضر پردازنده دو هسته ای Core i۵ ۶۵۰ با فرکانس ۲/۳ گیگاهرتز و پردازنده ۴ هسته ای Core i۵ ۷۵۰ با فرکانس ۶۶/۲ گیگاهرتز هر دو قیمتی کاملا مشابه و تقریبا قیمتی حدود ۲۱۵ هزار تومان است. اعمال قابلیت Turbo Boost برای حداکثر فرکانس با فقط یک هسته فرکانس دو پردازنده های بالا را به ترتیب به ۴۶/۳ و ۲/۳ گیگاهرتز افزایش می دهد. مصرف انرژی در این دو پردازشگر به ترتیب ۷۳ و ۹۵ وات است که به روشنی گویای مصرف بالای سری ۷۰۰ است.

با ورود پردازنده Core i۷ به میدان انتخاب مقداری سخت تر خواهد شد Core i۷ مثل مدل های قبلی در دو حالت ارائه شد، مدل های سری ۸۰۰ و مدل های سری ۹۰۰ ! موضوع زمانی جالب می شو د که مدل های سری ۸۰۰ با هسته Lynnfield همان مدل های چهار هسته ای سری ۷۰۰ از پردازنده های Core i۵ است که در فرکانسی بالاتر با قابلیت HyperThreading مجهز شده است، اما موضوع بسیار جالب توجه دیگر اینجا است که امکان انجام ۸ پردازش همزمان در این مدل اینتل وجود دارد.

اما آخرین انتخابی که می توانید داشته باشید؛ پردازنده های اینتل در سری ۹۰۰ از خانواده Core i۷ با هسته Blommfield ! است. این مدل در دو گروه چهار و شش هسته ای تولید شده است، قیمت مدل های این گروه به صورت پلکانی افزایش پیدا می کند تفاوت قیمت بین مدل ۹۳۰ و ۹۵۰ بسیارکم است تفاوت مبلغی حدود سیصد هزار ریال، اما مدل ۹۷۰ تفاوت قیمت بسیار بالایی نسبت به این دو مدل دارد تفاوتی بیش از چهار میلیون ریال. استفاده از این مدل های هزینه های بالایی را برای شما خواهد داشت همچنین باید از مادربوردهای چیپ ست LGA۱۳۶۶ منطبق با این پردازنده استفاده کنید که قیمت این مادربورد ها با سایر مادربوردها بسیار زیاد است.

در نهایت کدام را بخرید؟

کاربرانی که دوست ندارند هزینه زیادی را پرداخت کنند و همچنین نیازشان به کامپیوتر برای انجام کارهای غیرگرافیکی و انجام بازی است پیشنهاد می کنیم که سری هفت پردازنده های Core i۵ را انتخاب کنند. برای کاربران گرافیکی و علاقه مندان بازی های گرافیکی با بودجه نسبتا محدود؛ پردازنده های سری ششم Core i۵ مناسب است. همچنین برای کاربرانی که به یک پردازشگر قدرتمند نیاز دارند سری ۸۰۰ پردازنده های Core i۷ بهترین گزینه می تواند باشد. در نهایت؛ اما برای کاربرانی که کارهای گرافیکی سنگین انجام می دهند و دستشان در صرف هزینه نیز باز است مدل های ۶ هسته ای سری ۹۰۰ از Core i۷ را پیشنهاد می کنیم.

همچنین باید بگوییم مدل های مشابهی با قیمت پایین با برند AMD هم در بازار موجود است که می توانید با توجه به شرایط و نیاز خود آنها را انتخاب کنید


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی