فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


با داشتن بزرگ ترین صفحه نمایش میان اسمارت فون های بلک بری، باتری بزرگ و پردازنده قوی که آخرین سیستم عامل بلک بری به نام BB ۱۰.۲ را در خود دارد، Z۳۰ یکی گوشی کانادایی غیر قابل بحث است. کیفیت ساخت بدنه آن عالی است وروکش متالیک دارد. صفحه کلید بلک بری ها هم که همیشه جزو برتری و تفاوت آنها با دیگر هوشمندهای بازار بوده است در مورد این مدل نیز مصداق دارد. برای آشنایی بیشتر با این سرباز بلک بری با ما همراه باشید.

طراحی

بلک بری Z۳۰ طراحی بسیار زیبا و جذابی دارد. بدنه لاستیکی با روکش متالیک و کیفیت ساخت عالی از مشخصه های ساخت این گوشی هوشمند هستند. این دستگاه حدود ۱۷۰ گرم وزن دارد که در مقایسه با پرچمداران اندرویدی تا حدی سنگین به نظر می رسد

نوار باریکی که در اطراف بدنه قرار دارد و زیر صفحه نمایش به صورت یک لایه فلزی دیده می شود و وزن این گوشی آن را بسیار مستحکم و بادوام نشان می دهند. جنس پلاستیک نرم و با کیفیتی که در قاب پشت بدنه گوشی کار شده است و بافت فیبرکربنی آن باعث شده اند تا گوشی به راحتی در دست بنشیند و لیز نخورد. قاب پشت گوشی قابل جابه جایی است. در زیر آن، باتری و جایگاه کارت حافظه میکرو اس دی در بالا و شیار میکروسیم کارت در سمت چپ قرار دارند.

جایگاه قرارگیری کلیدهای این گوشی هوشمند کاملا ارگونومیک است. کلیدها قفل و پاور در بالا و در میانه آن لبه قرار دارد تا انگشت به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد و با سرعت بالاتر از گوشی استفاده کند. کلید کنترل صدا نیز در سمت راست قرار دارد و بسیار مستحکم و کلیک پذیر به نظر می رسد. حتی کلید کوچکی که میان کلیدهای زیاد و کم کردن صدا قرار دارد و کلید دستیار صوتی نامیده می شود نیز استفاده بسیار آسانی دارد و بدون نگاه کردن هم می توانید از آن استفاده کنید.

صفحه نمایش

گوشی هوشمند بلک بری Z۳۰، صفحه نمایش ۵ اینچ سوپر AMOLED با وضوح ۷۲۰۱۲۸۰ پیکسل و رزولوشن اچ دی دارد. به دلیل داشتن تراکم تصویر ۲۹۵ پیکسل در هر اینچ، آیکون سیستم عامل BB ۱۰ از فاصله نرمال کج و معوج دیده نمی شود و نوشته های صفحات وب نیز خوانا و واضح هستند.

این صفحه نمایش رنگ ها را بسیار پررنگ و نورانی نشان می دهد که نتیجه آن غیرطبیعی بودن رنگ ها است. زاویه دید آن نیز از هر دو نظر افقی و عمودی، بسیار خوب است. کیفیت این نمایشگر دقیقا همان چیزی است که از یک صفحه نمایش OLED می توان انتظار داشت.

در مقایسه با ال سی دی ها، نور این نمایشگر کمی زیاد است اما روکش ضد انعکاسی که بلک بری برای Z۳۰ در نظر گرفته است باعث می شود تا محتویات صفحه نمایش در محیط های خارج از خانه و زیر نور مستقیم آفتاب نیز خوانایی لازم را داشته باشند.

رابط کاربری و قابلیت ها

سیستم عامل BB ۱۰ بسیار سریع، واکنش پذیر و پرسرعت است اما باز هم نمی توان دلیل قانع کننده ای یافت تا آن را به اندروید و iOS و حتی ویندوزفون ترجیح داد. بلک بری سعی کرده است این سیستم عامل را از همه لحاظ خوب و کاربرپسند طراحی و افکت های جالبی روی آن نصب کند. بعلاوه، عملکرد این گوشی بسیار روان است و همچون iOS می توان ان را شخصی سازی کرد. از جمله این تغییرات می توان به تغییر تصویر زمینه و چیدمان اپلیکیشن ها در پانل به سلیقه شخصی اشاره کرد. در مقایسه با گوشی های اندروید و ویندوزفون، این رابط طوری نیست که بتوان همه جانبه و کاملا به سلیقه شخصی خود تغییر داد.

BB ۱۰.۲، ویژگی های تر و تمیز و جالبی دارد که در مقایسه با دیگر پلتفورم ها استفاده آسان تری دارد. از جمله باید به قفل خواب صفحه نمایش اشاره کرد که یک ساعت قرمز آنالوگ در دو حالت عمودی و افقی نمایش می دهد که برای مکان های تاریک و هنگام شب بسیار کاربردی و مناسب است. هنگامی که قفل خواب را فعال می کنید، نوتیفیکشین های گوشی غیر فعال می شود و با یک ضربه روی ساعت می توانید آلارم دستگاه را فعال یا غیرفعال کنید. همچنین از همان جا می توانید ساعت یا روز تنظیم ساعت را تغییر دهید. این گوشی کلیدهای خانه، منو یا بازگشت ندارد. در عوض، صفحه اصلی گوشی شامل سه پانل جداگانه اپلیکیشن، اکتیو فریم و بلک بری Hub است.

با کشیدن صفحه به سمت راست یا چپ می توانید به هر کدام از این پانل ها دسترسی داشته باشید. هنگامی که در برنامه خاصی قرار دارید، با بالا کشیدن کلید حاشیه پایین و رها کردن انگشت خود، نرم افزار فعال مینیمایز و به قسمت اکتیو فریم فرستاده می شود.

همچنین باید به پشتیبانی کامل از انجام چند کار هم زمان اشاره کرد که همچون دیگر پلتفورم ها بسیار خوب عمل می کند.

با نسخه BB ۱۰.۲ بلک بری می توانید در هر زمان که دوست دارید به قسمت Peek View بروید و همان حرکت (کشیدن از پایین به بالا) را انجام دهید اما این بار باید انگشت خود را روی نمایشگر نگه دارید و نگذارید خارج شود. با این کار می توانید همه نوتیفیکیشن های گوشی را به طور یکجا مشاهده کنید و آنها را به بلک بری هاب ببرید تا دقیقا ببینید چه هستند.

اگر بخواهیم صادق باشیم، با اینکه این روش مشاهده و مدیریت نوتیفیکیشن های بلک بری ۱۰ جالب است اما فعالیت بیشتری از کاربر می طلبد.

در پانل بلک بری Hub می توانید همه نوتیفیکشین های گوشی همچون ایمیل، پیامک و تماس های از دست رفته را مشاهده کنید. برای این کار، باید انگشت را از پایین صفحه به سمت بالا بکشید و همزمان با اینکه انگشتتان رو صفحه است باید پانل هاب را انتخاب کنید. این حرکات کمی برای کاربر خسته کننده هستند و مسلما ترجیح می دهد با چند کلیک ساده به این قسمت برسد.

نرم افزار

باید بدانید بلک بری ۱۰ در حال حاضر حدود ۷۰ هزار اپلیکیشن دارد. در خارج از باکس، این گوشی با انواع نرم افزارها همچون توئیتر، فیس بوک، لینکداین، Foursquare و ... همراه است و می توانید گزینه های دلخواه را انتخاب کنید. این اپلیکیشن ها همچون نسخه های موجود در پلتفورم های دیگر نیستند. به طور مثال، در نرم افزار فیس بوک، کاربر قادر نیست پستی را که به اشتباه منتشر کرده است را پاک کند. اما این کار برای کاربران اندروید ممکن است. در ضمن، برنامه های جانبی و خارج از دنیای بلک بری همچون پاندورا در «آپولو» چندان منطقی و درست کار نمی کنند و مشکلات بسیار واضح و مبرهن دارند.

در پانل اپلیکیشن های گوشی شاهد آیکون یوتیوب هستیم که با کلیک روی آن فقط صفحه مرورگر باز می شود و نسخه موبایلی این وب سایت نمایش داده می شود. به عبارت دیگر، بلک بری ۱۰ از نظر نرم افزار هیچ امکانات ویژه ای برای جلب کاربران ندارد.

سرویس کنترل صدا یکی از امکانات داخلی سیستم عامل های مختلف گوشی های موبایل است که بسیاری از کاربران از آن استفاده می کنند. اما متاسفانه، بلک بری در این زمینه نیز بسیار ضعیف عمل کرده است. اما کاربر با این قابلیت می تواند ایمیل، پیامک یا پیغام BBM ارسال کند. همچنین می توانید با یکی از شماره های تماس دفترتلفن خود تماس بگیرید، برای قرار ملاقات برنامه ریزی کنید، یادداشت بنویسید و حتی در اینترنت جست وجو کنید. البته این قابلیت همچون Siri یا Google Now هوشمند و حرفه ای نیست و مثلا نمی توانید از او بپرسید: «مایکل جردن کیست؟»

پردازنده و حافظه

گوشی هوشمند بلک بری Z۳۰، پردازنده ۱.۷ گیگاهرتز دوهسته ای اسنپ دراگون S۴ Pro Plus MSM۸۹۶۰ و ۲ گیگابایت رم دارد. این امکانات باعث عملکرد سریع و روان گوشی می شوند. حافظه داخلی گوشی ۱۶ گیگابایت است و کاربر می تواند با کمک کارت حافظه میکرو اس دی، آن را تا ۶۴ گیگابایت افزایش دهد.

اینترنت و اتصالات

مرورگر گوشی بلک بری Z۳۰، تجربه خوبی برای کاربر بر جا می گذارد. علاوه بر اینکه می تواند به خوبی همه صفحه های حاوی مالتی مدیا را با سرعت بالا باز کند، رندرینگ صفحه بالایی نیز دارد. کاربر بسیار سریع در صفحه حرکت و روی آنها زوم می کند. بلک بری Z۳۰ همچنین به خوبی از عهده باز کردن صفحه های فلش نیز بر می آید.

در مورد اتصالات، این گوشی هوشمند از LTE، HSPA و همه پروتکل های ضروری وای فای همچون ۰۳۹;n۰۳۹; در باند ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می کند. همچنین باید به پورت هایی همچون HDMI نوع D، NFC و بلوتوث نسخه ۴ اشاره کرد.

دوربین

گوشی بلک بری Z۳۰، دوربین ۸ مگاپیکسل دارد. دسترسی به این دوربین آسان است و می توانید از صفحه نمایش قفل شده نیز با فشار و نگه داشتن انگشت روی آیکون دوربین، به محیط عکاسی وارد شوید. البته آیکونی نیز در پایین سمت راست صفحه اصلی قرار دارد که کاربر را به دوربین هدایت می کند.

این دوربین رابط کاربری ساده ای دارد که با چند آیکون یا کلید کاربر را به گزینه های مختلف هدایت می کند. در سمت راست صفحه، آیکونی در گوشه بالا وجود دارد که به کاربر امکان سوئیچ میان حالت های عکاسی و فیلم برداری را می دهد و قابلیت جدید Time Shift بلک بری نیز وجود دارد. آیکون دیگری نیز در پایین سمت راست قرار دارد که تنظیمات مختلف و حالت های مختلف عکاسی همچون عکاسی پیاپی و لرزش گیر را در خود دارد. این دوربین قابلیت تنظیم دستی و امکاناتی همچون پانوراما ندارد. با وجود نداشتن کلید شاتر روی صفحه نمایش می توانید با کلیک روی هر جای منظره یاب عکس بگیرید. در ضمن، یک باکس مربعی نیز وجود دارد که کار فوکوس و دیافراگم دوربین را انجام می دهد. برای تغییر موقعیت فوکوس، کافی است روی باکس کلیک کنید و با انگشت آن را به هر کجا می خواهید بکشید.

در آخر باید به قابلیت Time Shift اشاره کرد که همچون سفر در زمان عمل می کند و عکس های متعدد می گیرد و شما می توانید از میان آنها بهترینشان را انتخاب کنید. یا همه آنها را با هم ادغام و یک عکس خوب و درست ثبت کنید. عکس هایی که در فضای بیرون و نور زیاد گرفته می شوند کیفیت خوبی دارند. اما در محیط های کم نور یا تاریک، جزئیات تصویر به خوبی قابل مشاهده نیستند و عکس نویز بالایی دارد. خوشبختانه، فلاش ال ای دی می تواند تا ۲۰ سانتی متر جلوتر را روشن کند اما کیفیت رنگ ها کاهش می یابد.

این دوربین با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم برداری می کند و به لطف نوردهی خوب، همه جزئیات به خوبی دیده می شوند و البته این برای محیط های پرنور است و در محیط های کم نور همچون حالت عکاسی شاهد نویز بسیاری در تصاویر هستیم. اما باید بدانید دوربین Z۳۰ دو قابلیت جالب در حالت فیلم برداری دارد. یکی از آنها عناصر مصنوعی است که برای بهتر دیده شدن جزئیات در عبور از محیط روشن به تاریک ظاهر می شود. و دیگری، میکروفون دوربین است که صدای باد یا نویزهای محیط را ضبط نمی کند.

کیفیت تماس

کیفیت تماس در گوشی هوشمند بلک بری Z۳۰ خوب و قابل قبول است. اما بلندترین حد صدا خیلی بالا نیست و در محیط های شلوغ و پرسروصدا ممکن است به درستی نتوانید صدای مخاطب را بشنوید. به این ترتیب شاید درست تر این باشد که بگوییم کیفیت تماس این گوشی کیفیت متوسط دارد.

باتری

بلک بری بزرگ ترین باتری خود را که ۲۸۸۰ میلی آمپر ساعت است در Z۳۰ تعبیه کرده است. این باتری را در گوشی های ۵ اینچ اندرویدی می توان پیدا کرد. با صفحه نمایش خوب و نرم افزارهای بهینه شده، می توانید بیشتر از دیگر گوشی های بلک بری از Z۳۰ استفاده کنید. بلک بری ادعا دارد این گوشی ۱۸ ساعت مکالمه مداوم در حالت ۳G را پشتیبانی می کند که ۵۰ درصد از حالت نرمال بالاتر است. به این ترتیب، با استفاده نرمال، باتری آن تا دو روز استفاده را پاسخ گو است.

نتیجه گیری

گوشی های بلک بری همیشه موردتوجه مدیران و تاجران قرار داشته است. اگر شما هم جزو این گروه هستید، باید بدانید Z۳۰ برای شما کافی است. این گوشی امنیت و ویژگی های خوبی برای کاربران خود دارد. در ضمن، طراحی آن نیز شیک و ساده است.

از رقبای جدی Z۳۰ باید به گوشی بلک بری Z۱۰ اشاره کرد. اما صفحه نمایش ۴.۲ اینچ آن به پای نمایشگر سوپر AMOLED و ۵ اینچ Z۳۰ نمی رسد. نمایشگر بزرگ تایپ راحت تر و اینترنت گردی سریع تر دارد. در ضمن، عکس و فیلم را نیز با کیفیت بهتری می توان در آن مشاهده کرد.

قیمت پایه بلک بری Z۳۰ حدود ۶۰۰ دلار آمریکا است. این گوشی در میان گوشی های مبتنی بر سیستم عامل بلک بری ۱۰ یکی از بهترین ها به شمار می رود که نوآوری های خوبی نیز ارایه کرده است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی