فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
آخرین نظرات

پس از خرید موتورولا توسط لنوو از گوگل، این شرکت چینی اعلام کرد که قصد پیشی گرفتن از اپل و سامسونگ را دارد. پیش از این اهداف احتمالی گوگل را از این خرید و فروش تحلیل و بررسی کردیم و حالا راجع به این موضوع می نویسیم که آیا لنوو قادر خواهد بود موتورولای بحران زده را نجات دهد؟

با توجه به اینکه همکاری گوگل و سامسونگ روزبه روز در حال گسترش و بهبود است، شاید زمان مناسبی برای صحبت در خصوص بازار رقابتی گوشی ها همراه نباشد. غول بزرگ کره ای با اختلاف زیادی از سایر رقبا در شرایط ایده آلی قرار دارد و به غلبه بر بازارهای آمریکا و سایر کشور ها ادامه می دهد. اما در این میان لنوو با دست کم گرفتن رقبا تصمیم به خریدن موتورولا با قیمت ۲.۹۱ میلیارد دلار کرده و قصد دارد تا به رقیبی سرسخت برای شرکت های سازنده گوشی های همراه تبدیل شود.

لنوو تا کنون به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده کامپیوتر در دنیا شناخته می شده است. اما در سال ۲۰۰۵ این شرکت چینی تازه دو سال بود که نام خود را از Generic Legend به لنوو تغییر داده بود و قصد داشت تا برند خود را به بازار جهانی معرفی کند. لنوو برند آی بی ام را به قیمت ۱.۷۵ میلیارد دلار خریداری کرد، آی بی ام سازنده لپ تا پ های خوش نامی با برند تینک پد (Think Pad) بود. به مرور زمان این شرکت توانست نام خود را در میان برند های معروف مطرح کند. در آن زمان تنها سؤالی که مطرح بود این بود که آیا کیفیت محصولات آی بی ام با توجه به این امر که توسط یک شرکت گمنام چینی ساخته می شود حفظ خواهد شد.

اما اکنون مجدداً لنوو قصد دارد تا موفقیت خود را این بار در عرصه موبایل تکرار کند. گفته می شود که در چند سال اخیر لنوو به دنبال تمامی برند های معتبر موبایل بوده است تا یکی از آن ها را خریداری کند، برای مثال لنوو با شرکت های معروف نوکیا، پالم و بلک بری مذاکراتی داشته است.

لنوو حاضر بود میلیاردها دلار برای تصاحب بلک بری هزینه کند، اما در نهایت دولت کانادا جلوی این معامله را گرفت، اما این امر حاکی از علاقه این شرکت چینی به برندهای معتبر است. لنوو با استفاده از پول و ظرفیت تولید خود می تواند در بازار فروش گوشی های همراه نقش بیشتری ایفا کند، تنها ضعف این شرکت داشتن یک نام و برند معتبر بود. لری پیج یکی از بنیان گذاران گوگل در خصوص این معامله گفته است: لنوو تجربه و تخصص کافی را برای استفاده از برند موتورولا برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار گوشی های همراه دارد.

اخیراً لنوو گوشی های همراه بیشتری به نسبت کامپیوتر فروخته است اما این گوشی ها بیشتر در خود چین به فروش رسیده اند. اما گسترش فروش محصولات به کشور های آمریکا و اروپای غربی به این راحتی ها هم نیست. سامسونگ و اپل حاشیه امنی را در این بازار برای خود ایجاد کرده اند، تعداد زیاد فروشگاه ها و شبکه های فروش سامسونگ و اپل به این معناست که اگر لنوو تمایل دارد در این بازار سهم بیشتری داشته باشد باید تصمیمات مهمی اتخاذ کند.

لنوو باید مسیر تولید محصولات موتورولا را تغییر دهد. موتورولا قبلاً نیز بازار فروش خوبی نداشت و سعی کرد تا از حمایت گوگل برای فروش محصولاتش استفاده کند، اسمبل کردن قطعات در تگزاس و طراحی جسورانه مدل موتو ایکس و همچنین قیمت گذاری مدل جی نیز نتوانست به فروش موتورولا کمک کند. اکنون تصمیم با لنوو است که باقیمانده طرح ها و فعالیت های موتورولا را از بین ببرد و یا اینکه نیروی های بیشتری استخدام کرده و به تولید این محصولات در آمریکا ادامه دهد تا بتواند با شعار آمریکایی بودن کالا، فروش محصولات موتورولا را بهتر کند.

این شرکت چینی بعضی از مدل های تینک پد را در کارولینای شمالی می سازد، بنابراین می تواند از مشتریان بالقوه ای که در آنجا دارد استفاده کند اما باز هم این واقعیت را که لنوو قصد دارد بازار روبه رشدی را برای گوشی های همراه خود با برند موتورولا شروع کند و موتورولا در حال حاضر از فروش خوبی برخوردار نیست را تغییر نمی دهد. مدیرعامل زیرک شرکت لنوو آقای یانگ یانچینگ که در سال ۲۰۰۳ نام این شرکت را تغییر داده بود در این خصوص گفته است: ما هنوز تصمیمات اساسی اتخاذ نکرده ایم. به گفته وی لنوو باید موقعیت های احتمالی را بررسی و به نفع خود از آن ها استفاده کند. (البته فروش و تولید محصولات در آمریکا نیز برای لنوو مهم است.) در حال حاضر بیشتر تولیدات در خارج از این کشور صورت می پذیرد.

بازار گوشی همراه در آمریکا برای لنوو از هر بازار دیگری مهم تر است. نوکیا و سونی تاکنون نشان داده اند که بدون حضور در بازار آمریکا نمی توان به یک برند جهانی تبدیل شد. لنوو با خرید موتورولا که یک برند آمریکایی است توانسته بر قسمتی از این مشکل غلبه کند. لنوو قرار است با ۵۰ شرکت جدید مخابراتی نیز روابط کاری ایجاد کند و همکاری با شرکت های بزرگ مخابراتی آمریکا نظیر ورایزن (Verizon) برای لنوو کاملاً حیاتی است. البته با توجه به بازار بزرگی که لنوو در چین در اختیار دارد، استفاده از کلمه بازار جهانی توسط مدیرعامل این شرکت زیاد هم جالب نیست، چرا که چین به تنهایی دارای بازار بسیار بزرگی است.

لنوو در خصوص برنامه های خود برای موتورولا زیرکانه و با احتیاط عمل می کند اما آن ها در نظر دارند تا از برند موتورولا در بازار آمریکا و چین استفاده کنند. نکته مهمی که برای خریداران مطرح می شود، این است که خرید موتورولا توسط لنوو تا چه اندازه بر محصولات این شرکت تأثیر خواهد گذاشت. گوگل موتورولا را خریداری کرد و با استفاده از سیستم عامل اندروید خود سرعت بیشتری به عرضه محصولات موتورولا بخشید، مدل موتو ایکس موتورولا به عنوان یکی از بهترین گوشی های همراه موجود در بازار شناخته می شود، در سال ۲۰۱۳ نیز نرم افزار سری (موتو) گوشی های موتورولا به نسخه کارآمدتری آپدیت شد. اما آیا تصاحب موتورولا توسط گوگل منجر به ارائه آپدیت های زمان بر، بدقولی در ارائه خدمات و نرم افزارهای بی مصرف نخواهد شد؟

با توجه به سابقه ای که از لنوو داریم باید گفت که می توان به این شرکت اعتماد کرد. در شهریورماه سال ۲۰۱۲ لنوو قول داد تا واحد فروش گوشی های همراه خود را به سوددهی برساند و شش ماه بعد در اوایل سال ۲۰۱۳ به قول خود عمل کرد. در اواسط سال قبل نیز مدیرعامل لنوو اعلام کرد که قصد دارد تا بازار خود را به کشور آمریکا گسترش دهد و بعد از یک سال قراردادی با گوگل برای خرید موتورولا امضا کرده است. البته لنوو باید برای گسترش رابط کاربری و چرخه نرم افزاری خود نیز راه حلی پیدا کند، این نیاز در زمان خرید موتورولا توسط گوگل وجود نداشت، اما همین مطلب می تواند منجر به شکست لنوو در بازار گوشی های همراه شود.

زمانی که لنوو خط تولید تینک پد را خرید تنها یک نام را خریداری نکرده بود. آن ها مدیران متخصص آی بی ام را نیز در اختیار گرفتند، به لطف کمک های Arimasa Naitoh که به عنوان پدر تینک پد نیز شناخته می شد، آن ها توانستند فروش خوبی را برای تینک پد تجربه کنند. اما اوضاع در مورد موتورولا فرق می کند، فناوری و دانش پیشرفته ی رجینا دوگان (مدیر سابق سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا )که در ایجاد محصولات موتورولا نقش مهمی را ایفا می کرد دیگر در اختیار لنوو نیست. با توجه به موارد ذکر شده بعید به نظر می رسد لنوو نوآوری جدیدی را در محصولات موتورولا ایجاد کند.

لنوو با خرید موتورولا تنها توانسته است به نامی دست پیدا کند که آمریکا یی ها حاضرند برای محصولات آن دلار خرج کنند، لنوو توانسته است ثابت کند که در احیا کردن مجدد یک برند تخصص دارد اما این بار با چالش بسیار بزرگی روبرو است. فروش ها کمتر شده است، بازار دیگر سودآوری سابق را ندارد و از طرف دیگر موتورولا نیز کارکنانی دارد که در طی سه سال گذشته دو بار شرکت آن ها کاملاً فروخته و واگذار شده است. تمام دارایی موتورولا برای لنوو نام و تاریخچه این برند است. در پایان این سؤال پیش می آید که واقعاً نام این برند تا چه اندازه قیمت دارد؟


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی