فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات



هارددیسک به ویژه نمونه های اکسترنال سال هاست مخاطبان بسیاری داشته و بسیاری از ما برای نگهداری و انتقال اطلاعات خود از هارددیسک استفاده می کنیم. بازار این کالا نیز از لحاظ برند، نوع، ظرفیت حافظه، طراحی و...

بسیار متنوع است که همین موضوع ممکن است موجب سردرگمی خریداران هنگام انتخاب و خرید هارددیسک شود. همچنین با توجه به رشد قیمت ها طی مدت اخیر برخی از سودجویان در بازار اقداماتی برای کسب سود بیشتر از بازار کرده و گاه اتفاق می افتد که هاردهای کارکرده را در قاب های نو به اسم هارددیسک آکبند به خریدار بفروشند. به همین دلیل رعایت نکاتی هنگام هارددیسک ضروری است. نکاتی که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم. اگر قصد خرید هارددیسک را دارید این مطلب را بخوانید:

گام اول

مشخص کردن نوع نیاز، بودجه و علاقه مندی به برند خاص

اگر قصد خرید هارددیسک را دارید در وهله اول باید مشخص کنید که انتظارتان که از هارددیسکی که قصد خرید آن را دارید چیست و قصد دارید چقدر اطلاعات روی آن ذخیره کنید.

همچنین باید مشخص کنید که قصد دارید چه مبلغی صرف خرید هارددیسک کنید. مشخص کردن هزینه خرید همچنین به شما در اینکه انتخاب بهتری داشته باشید، کمک می کند.

همچنین باید مشخص کنید که قصد دارید هارددیسک خود را از میان کدام یک از برندهای موجود در بازار انتخاب کنید.

گام دوم

به چه تکنولوژی علاقه مندید

هاردهای مورد استفاده در کامپیوتر ها یا از نوع SSD هستند یا HDD.

این دو هارد شباهت و تفاوت های زیادی دارند. هارد دیسک چرخش سنتی (HDD) که ذخیره ساز های اولیه و غیر فرار کامپیوتر ها هستند. در این نوع هاردها داده ها که روی آنها ذخیره می شود حتی زمانی که سیستم خاموش هم باشد داده از بین نرفته که این به خاطر پوشش مغناطیسی در بالی پلاتراست که روی آن کشیده شده است. وقتی شما می خواهید از اطلاعات ذخیره شده خود استفاده کنید یک بازوی مکانیکی روی دیسک در حال چرخش قرار می گیرد و اطلاعات شما برایتان به نمایش در می آید.

هارد SSD نیز کاری مشابه به HDD انجام می دهد. یعنی داده ها را روی خود ذخیره می کند و حتی زمانی که کامپیوتر خاموش باشد از آنها حفاظت می کند. ولی در این نوع هاردها قطعه حرکتی که در نمونه های HDD هست، وجود ندارد. این هارد مانند فلش مموری است. داده ها در تراشه های حافظه فلش قرار می گیرد. این هارد را می توانید به طور دائم در کیس خود قرار بدهید یا آن را در لپ تاپ خود نصب کنید.

تراشه SSD نسبت به حافظه های USB و هارد های HDD سرعت بیشتری دارد و گران تر نیز است. یکی از دلایل بالا بودن سرعت این هارد ها نسبت به هارد های HDD این است که این هارد ها به دلیل نداشتن قطعه متحرک زمان تاخیر بسیار کمتری نسبت به هارد های معمولی دارند.

گام سوم

هارد داخلی می خواهید یا خارجی

هاردهای اکسترنال یا خارجی ها همان هایی هستند که در قاب هایی با طراحی خاص جای گرفته و معمولا به عنوان یک ابزار پرتابل کاربرد دارد. اما نمونه های اینترنال یا همان داخلی ها داخل نوت بوک یا کیس های کامپیوتری قرار می گیرند.پس قبل از خرید هارددیسک مشخص کنید که آیا قصد دارید هارد را برای نوت بوک یا پی سی خریداری کنید یا می خواهید از آن به عنوان یک ابزار پرتابل برای انتقال و نگهداری اطلاعات استفاده کنید.

گام چهارم

مشخص کردن ظرفیت حافظه

در حال حاضر، هاردهای اکسترنال در ظرفیت های گوناگونی در بازار موجودند. نمونه های HDD معمولا در ظرفیت های ۵۰۰ و ۷۵۰ گیگابایت و یک و دو ترابایت در بازار موجودند. اما به غیر از اینها هاردهای ۲۵۰ گیگابایتی و همچنین هاردهایی با ظرفیت بالاتر از دو ترابایت در بازار موجودند که مخاطبان کمتری دارند. در مورد SSD ها معمولا ظرفیت های ۱۲۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی در بازار محبوبند. اما نمونه های ۵۰۰ و ۷۵۰ گیگابایتی و حتی یک ترابایتی هم در بازار به طور بسیار محدود موجود است. پیشنهاد کلی ما به شما خریداران هارددیسک از هر نوعی این است که همواره هارد دیسکی با ظرفیت بیشتر از نیاز اولیه، انتخاب کنید. ظرفیت انتخابی باید پاسخگوی نیازهای آینده بوده و لازم است باتوجه به نوع استفاده از کامپیوتر در حال و آینده، تصمیم مناسبی در این خصوص اتخاذ کنید.

گام پنجم

هارد پرسرعت بخرید

حداقل سرعت پیشنهادی برای خرید هارددیسک (۵۴۰۰ دور در دقیقه) است. هارددهای پرسرعت تری هم در بازار موجودند. اما در هر حال حداقل سرعت چرخشی که یک هارد باید داشته باشد ۵۴۰۰ دور در دقیقه است. بالا بودن سرعت دوران یک هارددیسک نشان دهنده بالا بودن سرعت ذخیره و بازیابی اطلاعات است. درصورتی که از کامپیوتر به منظور انجام کارهای چندرسانه ای استفاده می کنید، بالا بودن تعداد دور در دقیقه یک هارددیسک بسیار حائز اهمیت است. این خصوصیت هارددیسک در برنامه هایی نظیر word یا استفاده از اینترنت، چندان مشهود نخواهد بود. هارددیسک هایی با ظرفیت بالا، اغلب دارای سرعت دوران کمتری هستند (۵۴۰۰rpm)

گام ششم

هارد جست وجوگر بخرید

حداقل سرعت جست وجوی هارددیسک های اکسترنال باید ۸ میلی ثانیه باشد.

اکثر کاربران زمان انتخاب یک هارد دیسک به موضوع سرعت جست وجو توجه نکرده و حتی در فعالیت های روزمره خود با کامپیوتر کمبودی از این بابت را حس نمی کنند.در مواردی که اطلاعات در بخش های متفاوت هارددیسک ذخیره شده باشد، یافتن هر بخش از اطلاعات ذخیره شده و ارتباط بین آنان، زمان مختص خود را خواهد داشت.

گام هفتم

اندازه بافر را مورد بررسی قرار دهید

بافر، یک حافظه Cache روی درایو بوده که به طور موقت اطلاعات در آن ذخیره شده تا در صورتی که پردازنده درخواست آنان را داشته باشد، اطلاعات از محل فوق و با سرعت بیشتری در اختیار پردازنده قرار داده شوند. اکثر هارددیسک ها به طور معمول دارای بافری به ظرفیت دو مگابایت هستند. البته نمونه هایی با بافر بالاتر نیز وجود داشته که از آنان برای اهداف خاصی استفاده می شود.

گام هشتم

هارددیسک را با پک کامل و تمام تجهیزت جانبی آن خریداری کنید

تهیه بسته کامل (کیت) هارددیسک یکی از موضوعاتی است که هنگام خرید این کالا باید به آن توجه ویژه ای داشت. این نوع بسته ها شامل قطعه سخت افزاری، کابل ها، دفترچه راهنما و در برخی موارد درایور مورد نظر برای نصب هستند.

گام نهم

قبل از خرید هارددیسک در مورد قیمت آن تحقیق کنید

با توجه به اینکه در حال حاضر بازار کامپیوتر ما بازاری به شدت بی نظم است، بهتر است قبل از اینکه برای خرید هارددیسک اقدام کنید، در مورد قیمت دستگاه تحقیق کنید.

شاید بهتر باشد از قبل قیمت جهانی کالا را در وب سایت های معتبر یافته و با محاسبه قیمت دلاری و... متوسط قیمت کالا را به دست آورید. توجه به این نکته هم ضروری است که قیمت هارددیسک را بین فروشندگان بازار بررسی و مقایسه کنید؛ زیرا با توجه به شرایط بازار برخی از فروشندگان قیمت هایی غیرمنطقی برای کالاها ارائه می کنند.

گام دهم

از خرید هارددیسک بدون گارانتی یا کارکرده خودداری کنید

حتی اگر قیمت هارددیسک بدون گارانتی در حدود نصف قیمت نمونه آکبند آن بود، از خرید آن خودداری کنید؛ زیرا هارددیسک از کالاهایی است که به شدت در مقابل ضربه و... حساس است و عمر مشخصی دارد. به همین دلیل بهتر است حتما از شرکت های معتبر هارددیسک آکبند خریداری کنید. این اواخر هم با توجه به شرایط بازار برخی از سودجویان نمونه های کارکرده را در قاب نو به خریدار ارائه کرده و حتی برخی نمونه های قدیمی را به اسم نمونه آکبند به دور از چشم خریدار در نوت بوک وی نصب می کنند. خریدار هم از همه جا بی خبر به خیال خرید هارددیسک نو مبلغ یک هارددیسک نو را می پردازد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از نصاب هارددیسک روی نوت بوک بخواهید هارد را مقابل شما روی دستگاه نصب کند و در ضمن پک و دفترچه و همچنین برگه گارانتی هارددیسک را به شما تحویل دهد.

همچنین از ارائه دهندگان گارانتی های بی نام و نشان هارددیسک نخرید؛ زیرا در صورت بروز مشکل زیر بار تعهدات نمی روند و یک هارددیسک ایراددار روی دست شما می ماند.

پس بهتر است از ابتدا کمی بیشتر هزینه کنید و هارددیسک را از شرکتی با خدمات پس از فروش معتبر خریداری کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی