فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


شناخت بهتر فضای آنلاین

راه یابی به صفحه نخست گوگل، برای هر کسی که در فضای آنلاین فعالیت می کند، اهمیت دارد. قبلاً هم گفتیم که افراد کمی هستند که حاضرند برای جستجو، صفحات دوم و سوم و … را هم نگاه کنند. به همین دلیل، کسانی که در حوزه ی SEO کار می کنند، بخش عمده ای از توجه و تمرکز خود را بر حضور در صفحه ی نخست، متمرکز می کنند.

مثلاً شرکتی که در حوزه ی دکوراسیون داخلی فعالیت می کند و علاقه دارد زمانی که کاربران دکوراسیون داخلی را در گوگل جستجو می کنند، در نخستین صفحه ی نتایج جستجوی گوگل، دیده شود.

روش نادرست این است که یک سایت ایجاد کند و در آن صدها مقاله و مطلب در مورد دکوراسیون داخلی بنویسد. هر دانشجویی را پیدا کرد، پول کمی به او بدهد و چهار یا پنج مقاله جدید هم اضافه کند! احتمال دارد مدیر این سایت خوشحال باشد که مشغول «تولید محتوا» است و انتظار داشته باشد که به زودی جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو پیدا کند.

اگر در حوزه ای هیچ کس کار خاصی نکرده باشد، ممکن است این روش مفید باشد. اما اگر رقابت سنگین باشد چه باید کرد؟ دیگر رتبه اول که هیچ، حتی صفحات اول و دوم و سوم هم دور از دسترس خواهد بود. بعضی ها در اینجا پیشنهاد می کنند که به سراغ موضوعات خاص تر برویم. مثلاً دکوراسیون داخلی برای خانه های ویلایی. این کار غلط نیست و اتفاقاً مفید هم هست. اما اگر کسی بلندپروازانه، رتبه ی بالا در مهم ترین واژه ها را می خواست چه باید بکند؟

قطعاً برای رسیدن به صفحه نخست بدون هزینه ی مستقیم سنگین، نکات زیادی باید رعایت شود که برخی از آنها را قبلاً گفته ایم و باقی آن را هم، بعداً خواهیم گفت. اما اگر نگوییم مهم ترین، شاید یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند برای رسیدن به صفحه ی نخست کمک کند، مفهوم Cornerstone است اجازه بدهید مستقل از معنای لغوی آن، ما Cornerstone را «سنگ زیربنا» تعریف کنیم.

فرض کنید به زمینی می رسید که هزاران سنگ پراکنده در آن ریخته شده است. ضمن اینکه قسمت اصلی مصالح یک «بنا» آنجا جمع شده، شما آنجا را «آباد» فرض نمی کنید.

اما در جای دیگری به جای هزاران سنگ، ده یا بیست یا صد قطعه سنگ می بینید که روی هم چیده شده اند و یک سنگ بزرگ هم زیربنای آن است. حتی اگر احساس کنید که این مجموعه، فاصله ی زیادی تا کامل شدن دارد، آن را جدی تر می گیرید.

اگر هم شکل کاملی پیدا کرده باشد که بدیهی است ارزش و اعتبار بیشتری خواهد داشت و توجه بیشتری جلب خواهد کرد.

این همان مفهومی است که در بحث SEO به عنوان Cornerstone یا «سنگ بنا» مطرح می شود. شاید تعریف Copyblogger بهترین تعریف از سنگ بنا باشد: سنگ بنا، مطلبی پایه، مهم، غیرقابل جایگزین و زیربنای سایر مطالب شما در آن حوزه است.

به جای تعداد زیاد مقاله با کیفیت های مختلف، باید یک سنگ بنای جدی تعریف کرد. سنگ بنا، ممکن است یک مطلب باشد. مثل هر مطلب دیگر. اما بهتر است ویژگی های زیر را داشته باشد:

۱.عنوان و محتوا تا حد امکان خیلی خاص نباشد و خواننده را به مراجعه های بعدی ترغیب کند. عنوان باید به شکلی انتخاب شود که کسانی که فقط عنوان را می بینند ترغیب شوند که کل مطلب را بخوانند. ضمناً عنوان این پیام را بدهد که در آینده، این مطلب ثابت نخواهد ماند و به روز خواهد شد و همیشه می توان نسخه ی کامل تر آن را مشاهده کرد (دعوت به بازدید دوباره). «نکاتی در مورد کنکور سراسری امسال» چنین عنوانی است. اما «آخرین منابع مربوط به رشته ی … کنکور برای سال ۹۳» هرگز برای بار دوم، مطالعه نخواهد شد. ضمن اینکه گزینه ی اول حتی ممکن است برای کسانی که کنکور ندارند هم جذاب باشد.

۲.از معرفی لینک ها و سایتهای معتبر و قدرتمند که بهتر از خود شما هستند، نترسید. در دنیای بازاریهای قدیم، اگر کسی برای محصولی مشتری پیدا می کرد، حتی اگر خودش آن محصول را نداشت می گفت: همین جا صبر کن. خودم می روم و برایت می آورم!

این رفتار در دنیای دیجیتال امروز، معنایی ندارد. گوگل نگاه می کند که شما مراجعانتان را به کجا ارجاع می دهید. تا چه حد به آنها احترام می گذارید و علاقمند هستید. ضمناً مثل دنیای واقعی که شما را از روی دوستانتان می شناسند، از اینکه در دنیای مجازی با چه کسانی حرف می زنید و دور هم جمع شده اید، در مورد شما قضاوت می شود. پس اگر سایتی را می بینید که در حوزه مورد علاقه شما فعال است و اعتبار دارد (اعتبار به معنای مطالب مفید و ارزشمند است و نه الزاماً رتبه ی خوب) حتماً آن را در نوشته ی خود معرفی کنید.

۳.به صفحات دیگری که در سایت شما مطالب مرتبط دارند، لینک بدهید. اجازه بدهید که گوگل بفهمد این صفحه سنگ زیربنا است و با باقی مطالب شما تفاوت دارد. حتماً به شکلی لینک بدهید که خواننده به درستی تصمیم بگیرد که آیا کلیک کردن بر روی آن لینک برایش مفید است یا نه. هنر شما کلیک گرفتن از بازدیدکننده به هر قیمت نیست. بلکه کمک به بازدیدکننده در مورد این تصمیم مهم است که: «آیا کلیک کردن روی این لینک به من کمک بیشتری خواهد کرد یا نه؟».

۴.کلیک شکار نکنید. مبلغ جستجو کنید. اینکه بازدیدکنندگان به هر قیمتی وارد سایت شما بشوند، چندان ارزشمند نخواهد بود. شاید با این روش ها هم بتوان رشد کرد. اما دو نکته را مد نظر داشته باشید: کسانی که وارد صفحه شما می شوند و با دیدن مطلب ناامید می شوند و آن را می بندند، گوگل را خوشحال نمی کنند. ضمن اینکه موسسات بزرگی هستند که با یک هزینه ی ساده ی چندمیلیونی، هزاران برابر شما کلیک جذب می کنند و شما را کنار می زنند. در تمام مدتی که محتوای «سنگ زیربنا» را تولید می کنید به این نکته فکر کنید که: چه چیزهایی باید اینجا باشد تا هرکس این صفحه را بازدید کرد، لینک آن را به دوستان خود معرفی و پیشنهاد کند؟

۵.در یک موضوع خاص، ده ها سنگ بنای مختلف ایجاد نکنید. قرار نیست همه ی مطالب شما تا این حد زیربنایی باشند. اتفاقاً در نهایت، مخاطب مطالب تخصصی می خواهد. مطالبی که دقیقاً به یک موضوع خاص پرداخته اند. مطالب را کامل توضیح داده اند و هدفشان این بوده که شما، یک بار آنها را بخوانید و بیاموزید و بروید! بنابراین تمام نوشته های خود را با این استراتژی تولید نکنید. سنگ بنا، لابی ساختمان شماست. مراجعین می آیند. کمی آنجا می نشینند. با اطلاعات صحبت می کنند و اتاق و طبقه ی مورد نظر خودشان را انتخاب می کنند. یک ساختمان اداری، فقط با لابی و روابط عمومی ساخته نمی شود!

۶.تجربه ی خوبی از حضور کاربر در آن صفحه ایجاد کنید. هزار شیوه وجود دارد که گوگل و موتورهای جستجو بفهمند که کاربر شما در صفحه ی شما حال خوبی دارد یا نه. اینکه چقدر در آن صفحه باقی مانده. اینکه تعداد زیادی از لینک های پیشنهاد شده توسط شما در آن صفحه را باز کرده است و اطمینان داشته که شما او را به بیراهه هدایت نمی کنید. اینکه دقیقاً متن و مطلب شما با عنوانی که نوشته بودید همخوانی داشته و کاربر شما احساس نکند که فریب خورده است.

۷.در آوردن لینک های مختلف در صفحه ی «زیربنا»، به این نکته هم توجه داشته باشید که گوگل، کدام صفحات را در سایت شما به آن مطلب مرتبط می داند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی