فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

شرکت مایکروسافت نخستین نسخه از سیستم عامل خود را در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ با نام Windows روانه بازار کرد و در آن زمان رابط کاربری گرافیکی در اختیار کاربران گذاشته بود تا بتوانند به راحتی از امکانات رایانه ای استفاده کنند. این محصول پس از گذشت چند سال توسعه یافت و سرانجام به محبوبترین سیستم عامل رایانه ای جهان تبدیل شد. مایکروسافت پس از گذشت حدود ۳۰ سال هنوز هم به واسطه Windows حاکمیت بازار جهانی رایانه های شخصی را در دست دارد و این طور که آمارها نشان میدهد، همچنان بیش از ۹۰ درصد بازار جهانی رایانه های شخصی در دست مایکروسافت است. آمارها حاکی از آن است که ۶۴/۴۶ درصد بازار جهانی رایانه ها در اختیار ویندوز ۷ است و در کنار آن ۲۲/۳۱ درصد در اختیار ویندوز XP، ۷/۶ درصد در اختیار ویندوز ۸، ۵۷/۳ درصد در اختیار ویندوز ویستا، ۶۴/۳ درصد در اختیار ویندوز ۱/۸ و ۰۳/۰ درصد از بازار جهانی رایانه ها هم در اختیار ویندوز ۲۰۰۰ قرار گفته است.

شرکت مایکروسافت در اکتبر ۲۰۱۳ آخرین نسخه از این سیستم عامل را با نام ۱/۸Windows برای رایانه ها عرضه کرد و به صورت همزمان نسخه های Windows ۸Phone برای دستگاههای موبایلی و Windows Server ۲۰۱۲ R۲ برای سرورها عرضه شد که البته این نسخه از سیستم عامل محبوب مایکروسافت چندان مورد پسند کاربران جهانی قرار نگرفت. همین مسأله باعث شد شرکت مایکروسافت فرآیند طراحی و تکمیل نسخه بعدی این محصول را سرعت بخشد و بر این اساس، طی روزهای گذشته برخی منابع آگاه اعلام کردند که مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ میلادی از نسخه بعدی سیستم عامل خود موسوم به ۹Windows رونمایی میکند.

باید اعتراف کرد که مایکروسافت در جریان عرضه ویندوز ۸ و ویندوز ۱/۸ چندان موفق عمل نکرد و با این دو نسخه از سیستم عامل رایانه ای خود نتوانست محبوبیت از دست رفته در این حوزه را باز گرداند. اما منابع آگاه میگویند که این روند با عرضه نسخه بعدی ویندوز به طور کامل متحول می شود. خلاف آنچه که از پیش تصور میشد، Windows Blue با نام ویندوز ۱/۸ در اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی عرضه شد و به عنوان نسخه جدید سیستم عامل ویندوز به دست کاربران نرسید. بر همین اساس کارشناسان بهاین نتیجه رسیدند که نسخه بعدی این محصول با نام ویندوز ۹ در اواخر سال ۲۰۱۴ وارد بازار شود.

مایکروسافت این روزها بیشترین تمرکز خود را معطوف به طراحی و تکمیل نسخه جدید سیستم عامل خود کرده است. با این وجود برخی از منابع آگاه اعلام کردند که این محصول با نام ویندوز ۹ بهدست کاربران نمیرسد و شرکت مایکروسافت برای آن نام Threshold را در نظر گرفته است. البته باید گفت که این خبر چندان هم غیرواقعی به نظر نمی رسد. زیرا «تری مایرسون» (Terry Myerson) مدیر مرکز ویندوز در شرکت مایکروسافت در ایمیلهای کاری خود به کارمندان داخلی این شرکت نسخه بعدی ویندوز را با نام Threshold خطاب میکند. او در یکی از این ایمیلها توضیح داده است که قصد دارد همه نسخه های ویندوز را یکپارچه کند و به جای آنکه برای انواع دستگاههای الکترونیکی نسخه های مختلف ویندوز را به تولید برساند، یک نسخه ویژه از سیستم عامل ویندوز را با قابلیت استفاده روی انواع دستگاه های الکترونیکی روانه بازار میکند. اگر این اتفاق محقق شود، سیستم عامل Threshold به عنوان نسخه جدید پلتفرم جامع مایکروسافت با قابلیت اجرا روی کنسول بازی Xbox One، رایانه های شخصی و دستگاه های موبایلی عرضه میشود و به عبارت دیگر سیستم عامل Windows Threshold به صورت تک نسخه ای و واحد جایگزین پلتفورم Xbox One، Windows و Windows Phone میشود.

برای آن دسته از کاربرانی که با نام Threshold آشنایی ندارد باید بگوییم که این کلمه نام نخستین سیاره کشف شده در اطراف زمین است که دور آن یک هاله نورانی وجود دارد. نخستین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی از نام این سیاره برای بازی Halo استفاده شد و شرکت مایکروسافت امتیاز استفاده از آن را به صورت انحصاری برای خود ثبت کرد.

این طور که برخی کارشناسان پیشبینی میکنند Threshold یک سیستم عامل واحد محسوب نمیشود که امکان نصب آن روی انواع دستگاه های الکترونیکی وجود داشته باشد. در عوض پیشبینی میشود که این سیستم عامل موج جدیدی از ویندوز باشد که بر اساس یک هسته مرکزی و واحد ساخته میشود و با برخی تغییرات اندک در دستگاههای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و در اصل با یک شکل ظاهری و قابلیتهای اجرایی به کار میرود. شرکت مایکروسافت برای یکپارچگی هرچه بیشتر این سیستم عامل از هم اکنون در حال کار کردن روی یک فروشگاه اینترنتی جامع است که ابزارها روی آن به راحتی میتوانند روی کنسول بازی، دستگاههای موبایلی و رایانه های شخصی نصب شوند. مدیران ارشد مایکروسافت همچنین در حال ساخت سیستم مرکزی واحدی هستند که به تولیدکنندگان ابزارها و نرمافزارها امکان می دهد محصولات خود را به راحتی برای هر سه بخش مجزای تحت پوشش ویندوز ارائه دهند.

با این وجود منابع آگاه میگویند که Threshold سطح دیگری از قابلیت های اجرایی را در اختیار مایکروسافت میگذارد. این شرکت بزرگ نرم افزاری با نسخه جدید سیستم عامل جامع خود قصد دارد پشتیبانی گستردهای را از دیگر محصولات خود انجام دهد. بر این اساس کلیه ابزارها و نرم افزارهایی که در زمینههای مختلف در شرکت مایکروسافت به تولید میرسند، بهراحتی میتوانند در این نسخه جدید از ویندوز پشتیبانی شوند. بر این اساس میتوان گفت که مجموعه نرمافزاری Office، موتور جستوجوی Bing، ابزارهای سازمانی و مدیریتی، ابزارهای سرگرمی و... به عنوان بخشی از Threshold توسعه مییابند.

«استیو بالمر» (Steve Ballmer) مدیرعامل مایکروسافت که آخرین روزهای حضور خود را در این شرکت پشتسر میگذارد و به زودی از این سمَت کناره گیری میکند، در ژوئیه ۲۰۱۳ از آغاز طرحی موسوم به «یک مایکروسافت» خبر داد. در توضیحات این طرح اعلام شد که شرکت مایکروسافت قصد دارد همه ابزارها و خدمات خود را یکپارچه کند و آنها را به صورت یک مجموع مرتبط در اختیار کاربران بگذارد تا این شرکت به هدف نهایی خود یعنی «یک مایکروسافت» نایل شود.

البته باید توجه داشت که پیش از عرضه Threshold مایکروسافت یک نسخه بهروز شده از سیستم عامل خود را روانه بازار میکند که احتمال میرود این نسخه با نام ۲/۸Windows یا ۱/۸Windows Update ۱ عرضه شود. این اتفاق برای نسخه موبایلی سیستم عامل مایکروسافت هم رخ میدهد و پیشبینی شده است که این به روزرسانی ها در فصل دوم سال ۲۰۱۴ میلادی صورت گیرد.

به دنبال پیگیری مراکز خبری برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، «فرانک شاو» مدیر ارتباطات مایکروسافت گفت که این شرکت در شرایط کنونی آمادگی لازم را برای دادن توضیحات بیشتر ندارد و ترجیح میدهد تا اواخر ژانویه ۲۰۱۴ در این زمینه سکوت کند. با این وجود «پیتر کلین» مدیر مالی مایکروسافت تأیید کرده است که نسخه بعدی سیستم عامل این شرکت به صورت سازگار با دستگاههای موبایلی و لمسی ساخته می شود و در مجموع کاربران آن را ارزانتر، سبکتر و هماهنگ تر با ابزارهای کاربردی در اختیار میگیرند.

اگر بخواهیم یک نتیجه کلی از این صحبتها داشته باشیم، باید گفت که سیستمعامل ویندوز مایکروسافت به زودی دستخوش تغییرات بزرگی میشود و در آینده نزدیک نسخه ویژهای از این محصول به دست کاربران میرسد که به گفته مدیران ارشد مایکروسافت، آن دسته از نیازهایی که کاربر هنوز از آنها مطلع نشده است را هم پاسخ میگوید


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی