فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

آیا X۱۰۰S می تواند همپای دوربین های امروزی حرکت کند یا ترجیح می دهد در گذشته سیر کند؟ ظاهراً امروزه بازگشت به گذشته مد شده است. فصل ششم سریال مردان دیوانه (MadMen) در حال پخش است و با این وجود هنوز هم از نظر تعداد تماشاگر در رتبه بالایی قرار دارد. فیلم Great Gatsby که اتفاقاتش به سال های ۱۹۲۰ باز می گردد قرار است ماه آینده در پرده های سینما بدرخشد. دوربین X۱۰۰S فوجی فیلم هم که در واقع به روزرسانی از مدل X۱۰۰ (سال۲۰۱۰) بوده از این قاعده مستثنی نیست و یکی از بیشترین بازگشت ها به گذشته متعلق به این مدل است. البته، نه از نظر کارایی بلکه تنها از نظر ظاهری. جدا از طراحی قدیمی و احساس مشابهی که به کاربر می دهد، این مدل تمام توانایی هایی را که یک کاربر از یک دوربین مدرن و پیشرفته انتظار دارد، در خود جمع کرده است.

این دوربین یکی از جدیدترین مدل های وارد شده به بازار شلوغ دوربین های کامپکت با لنز ثابت بوده که در حال حاضر با قیمت ۱۲۹۹.۹۹ دلار در دسترس قرار گرفته است. به یقین، با دیدن این قیمت تعجب کرده اید. راستش باید بگوییم حق دارید، زیرا در این محدوده قیمتی کمتر کاربری پیدا می شود که بتواند این مدل را تهیه کند، چراکه این قیمت از سطح متوسط قیمت در بازار برای خریدار معمولی بسیار بالاتر است. اما این ظاهر منحصر به فرد X۱۰۰S است که باعث می شود کاربران حرفه ای که از کار با این دوربین سر در می آورند جذب آن شوند. پس می توان گفت مشتری های خاص خودش را دارد. اما آیا همین ویژه بودن اش کافی است تا بتواند جای دیگر مدل های پرفروش بازار را بگیرد؟ یا این که تنها می تواند اسباب بازی جدیدی برای آن هایی باشد که به مدل های کلاسیک علاقه دارند و می خواهند دوربین ها شبیه به آن چه در گذشته بوده اند، باشند.

ما هم بی کار ننشسته و تصمیم گرفتیم برای این پرسش ها پاسخ بیابیم. پس چند هفته را برای یافتن جواب گذراندیم و در مقاله زیر آن چه را که یافتیم در اختیارتان قرار خواهیم داد.

ظاهری قدیمی، قلبی پیشرفته و مدرن

ظاهر این مدل به گونه ای است که گویی همین الآن از وسط فیلم مردان دیوانه به دنیای ما آمده است و با ساختار دیگر دوربین جور در نمی آید. X۱۰۰S و مدل پیشین اش X۱۰۰، جوری به نظر می رسند که انگار سفری در زمان داشته اند و از سال ۱۹۶۵ بر خاسته اند. اتفاقاً زمانی که مشغول بررسی این مدل بودیم چند باری هم از مردم شنیدیم که نظری مشابه دارند و می گویند این دوربین شبیه به دوربین های قدیمی پدرهای شان است. حالا قسمت خوب قضیه این است که در آن زمان دوربین های ساخته شده ظاهر زیبایی داشتند و حداقل من و خیلی از افراد دیگر که این مدل را دیده اند، از طرفداران این زیبایی شناسی شرکت فوجی شده اند. این مدل یک دوربین رنج فایندر (Range finder) تمام عیار است. در قسمت بالایی از فلز منیزیم و در بدنه از پلی یورتان (در این مدل متأسفانه از چرم استفاده نشده است) ساخته شده است که هنگام نگه داشتن دوربین در دست ها از لیز خوردن آن جلوگیری می کند. با این که از نظر بدنه محکم و خوش ساخت است، کیفیت ساختش به پای سونی RX۱ که یکی دیگر از دوربین های جمع وجور، لنز ثابت و کیفیت بالای بازار است، نمی رسد. در قسمت پشتی دوربین یک صفحه نمایش ۸.۲ اینچی با ۴۶۰۰۰۰ پیکسل و چند دکمه وجود دارد. مثلاً دکمه Q که برای دسترسی سریع به تنظیماتی تعبیه شده است که اغلب تغییر می کنند، در حالی که دکمه تنظیم نوردهی و دکمه های تنظیم سرعت شاتر در کنار دکمه شاتر در قسمت بالایی دوربین جای گرفته اند.

منظره یاب دوگانه، منحصر به فرد و خارق العاده

خاص ترین و جالب ترین ویژگی X۱۰۰S منظره یاب دو گانه آن است که کاربر می تواند بین دو حالت معمول اپتیکال و الکترونیکی با وضوح بالا از طریق دکمه ای که در جلوی دوربین قرار دارد، سوئیچ کند. هنگام استفاده از این منظره یاب، مواردی از قبیل نقاط فوکوس، میزان اختلاف دید منظره یاب، تنظیمات نوردهی و معیار سنجش افق به صورت لایه ای روی تصویر منظره یاب قابل نمایش است. زمانی که در این چشمی نگاه می کنید، گویی از کلاه تونی استارک در فیلم آیرون من به دنیا می نگرید. حسی که کاملا شبیه به حس فیلم های علمی تخیلی است. زمانی که منظره یاب الکترونیکی فعال است (EVF Mode) می توانید علاوه بر ویژگی های منظره یاب اپتیکال، این قبیل اطلاعات و همچنین تراز (white balance) و میزان نوردهی واقعی تصویر را مشاهده کنید. در هر دو حالت اپتیکال و الکترونیکی دوربین به درستی کار می کند. اما در حالت اپتیکال سرعت پاسخگویی دوربین بالاتر خواهد بود. از آنجایی که در این مدل منظره یاب از لنز جدا شده است، ممکن است هنگام عکاسی از سوژه های نزدیک با منظره یاب اپتیکال برخی از مشکلات پرسپکتیو بروز کند. این مسئله ای است که باید هنگام کادربندی از آن آگاه باشید، چرا که ممکن است بعد از گرفتن عکس مشاهده کنید بخش بالایی کادر در تصویر ثبت نشده و چه بسا فرصتی برای کادربندی دوباره نداشته باشید و صحنه دلخواه شما از دست رفته باشد. البته، این مشکل گریبان گیر تمام دوربین های رنج فایندر می شود که کمی زمان می برد تا به آن عادت کنید که تا آن زمان بهتر است از راهنمای دوربین استفاده کنید.

X۱۰۰S تنها یک لنز ثابت۲۳ میلی متری f/۲.۰ دارد که حلقه های مربوط به دریچه دیافراگم و فوکوس آن به طور دستی تنظیم می شوند. قسمت آزاردهنده قضیه آن است که با استفاده از حلقه مربوط به دیافراگم تنها می توان اندازه را به میزان یک استاپ کامل زیاد و کم کرد. برای تنظیمات دقیق تر ناچار خواهید بود از کنترل های دیگری که در پشت دوربین قرار گرفته اند استفاده کنید. لنز این مدل در مقایسه با لنز ۳۵mm کارل زیس RX۱ کوچکتر است که همین ویژگی باعث باریک تر شدن دوربین نیز می شود. این دوربین به راحتی در کیف یا جیب های بزرگ قرار می گیرد، اما نمی توان آن را دقیقاً به اندازه ای دانست که در تمام جیب های معمولی جا شود. کیفیت لنز X۱۰۰S بالا است و تصاویر حتی در لبه ها در تمام اندازه های دیافراگم واضح بوده و در آن پدیده CA (سرنام chromatic aberration) یا دیگر پدیده های نامطلوب عکاسی به چشم نمی خورد. همچنین درون لنز یک فیلتر کاهنده نور (ND) سه استاپ جاسازی شده است که برای عکاس این امکان را فراهم می آورد تا در روشنایی روز و زیر نور آفتاب نیز عکس هایی با عمق میدان کم بگیرند. چرا که با فرض ثابت بودن سرعت شاتر و ISO با این فیلتر برای کاهش میزان نوردهی کمتر به بستن دریچه دیافراگم و در نتیجه افزایش عمق میدان نیاز خواهد بود. لنز غیر قابل تعویض دوربین مانند تمام دوربین های لنز ثابت، برای کاربر محدودیت ایجاد می کند، زیرا باعث می شود که تنها بتوانید با X۱۰۰S با یک پرسپکتیو عکس برداری کنید. برای برخی از عکاسان ممکن است این ویژگی را محدود کننده برشمارند در حالی که برخی دیگر آن را توفیقی اجباری برای به کارگیری خلاقیت بیشتر در کادربندی و ترکیب بندی می دانند. در هر صورت یک راه آسان برای این که متوجه شوید که X۱۰۰S دوربین مناسب شما نیست آن است که به زوم زیادی نیاز داشته باشید (اصلاً نیاز نداشته باشید).

سرعت بالا

X۱۰۰S یک سرو گردن از مدل قبلی اش بهتر است و عکس های بهتری هم می گیرد. پشت لنز دقیق و با کیفیت X۱۰۰S یک حسگر ۱۶.۳ مگاپیکسلی X Trans CMOS II APS C قرار گرفته است که فوجی ادعا می کند از نظر کارایی در نور کم و وضوح رقیبی برای حسگرهای فول فریم خواهد بود. البته، با اطمینان کامل می توان گفت که X۱۰۰S از نظر کیفیت تصاویر بیشتر از آن چه از آن انتظار می رفت، نشان داده است. تصاویر بیشتر مواقع بدون نویز بوده و در ایزوی ۶۴۰۰، ۱۲۸۰۰ و حتی۲۵۶۰۰ در مواقع ضروری، قابل استفاده خواهد بود. رنگ ها دقیق هستند و بدون این که کارتونی شوند به اندازه کافی اشباع شده اند، اما کیفیت تصاویر به اندازه کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین های فول فریم نیست و تقریباً زمانی که از این مدل استفاده می کردیم، کمتر پیش آمد که احساس کنیم دوربین ارزان قیمت تر سونی NEX ۵R بتواند از پس انداختن عکس هایی با همان کیفیت بر بیاید. با این حال، همان طور که گفته شد عکس های گرفته شده با X۱۰۰S از کیفیت قابل قبول و بالایی برخوردار هستند و اغلب تصاویر JPEG تولید شده توسط آن بسیار خوب است و به ویرایش و پردازش بسیار کمی نیاز خواهند داشت. همچنین تراز سفیدی دوربین بسیار دقیق و قابل اطمینان است. چیزی که امروزه حتی در بهترین دوربین ها نیز قابل بحث است.

به غیر از ارتقای حسگر در X۱۰۰S نسبت به مدل پیشین اش، فوجی فیلم پردازشگر تصویر EXR II و سیستم فوکوس خودکار جدیدی را به این مدل اضافه کرده است که در واقع دو مشکل اساسی در مدل X۱۰۰ بودند و باعث آزار کاربرانش هم می شدند. این مدل واقعاً سریع است و تقریباً وقفه ای بین روشن کردن و عکس برداری پشت سرهم وجود ندارد و بر خلاف مشکل توقف در کار که در X۱۰۰ وجود داشت و باعث شکایت کاربران هم شده بود، ذخیره عکس ها در حافظه دوربین باعث توقف در کار آن نمی شود و این دوربین به خوبی کار می کند. شرکت فوجی همچنین ادعایی جسورانه درباره فوکوس خودکار این مدل نیز کرده است. سیستم فوکوس خودکار این مدل از فاز دوگانه و سیستم تشخیص کنتراست استفاده می کند. X۱۰۰S قابلیت سوئیچ بین دو سیستم در زمان اجرا را دارد. یعنی برای تعیین سرعت از حسگر تشخیص فاز و برای تعیین دقت در نور کم، از تشخیص کنتراست استفاده می کند که انتخاب هر یک از این دو سیستم بستگی به سوژه ای دارد که در حال عکس برداری از آن هستید. فوجی سرعت بالای ۰.۸۰ ثانیه ای قفل فوکوس این مدل را به رخ دیگر برندها می کشد که در عمل هم باید گفت واقعاً سریع است. البته به نظرمان سریع تر از مدل های هم رده خود یا یک DSLR پیشرفته نبود. همچنین فوکوس دستی این مدل نسبت به مدل پیشین اش بهتر شده که به کاربر امکان می دهد نقطه دقیق فوکوس خود را بهتر بیابد.

باتری تعبیه شده در این مدل قابلیت شارژ دوباره دارد و با هر شارژ می توانید ۳۳۰ عکس بیاندازید. در آخرین باری که از دوربین استفاده کردیم، باتری کل روز دوام آورد و نیازی نیست مثل سونی RX۱ نگران تمام شدن شارژ باتری باشید که البته برای عکاسان حرفه ای و علاقه مندان شاید این اندازه باتری کم باشد، اما برای کاربران معمولی کافی است و چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

مشکلات مرتبط به رابط کاربری

کار با کنترل ها نا مناسب است و عادت کردن به آ ن ها زمان می برد. رابط کاربری همان طور که از نامش هم پیدا است رابطی است بین کاربر و دستگاهی که از آن استفاده می کند، پس در واقع کاربر پسند بودن و سهولت کار با آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عکس برداری با X۱۰۰S جالب است به شرطی که به کار با کنترل های به هم ریخته اش عادت کنید. همان طور که پیش از این هم گفته شد یکی از معایب این مدل این است که استفاده از حلقه مربوط به دیافراگم تنها می توان اندازه را به میزان یک استاپ کامل زیاد و کم کرد که همین امر باعث می شود برای دسترسی به تنظیمات دقیق تر مجبور باشید که از انگشت شست دست راست تان استفاده کنید. کنترل های این مدل نسبت به مدل پیشین اش بهتر شده اند، اما در مقایسه با مدل های برندهای دیگر در سطح پایین تری قرار دارد. اما به محض این که از مرحله گرم کردن دستان تان برای کار با کنترل هایش با موفقیت گذر کردید، می توانید با این مدل عکس های بی نظیری بگیرید.

کار با این مدل برای عکاسانی که به کار با مدل های دستی عادت دارند، به مراتب راحت تر و سریع تر است و منظره یاب اپتیکال می تواند جایگزین مناسبی برای افرادی باشد عادت دارند برای کادربندی به نمایشگر خیره شوند فوجی به مدل جدیدش فیلترهای معمولی را که امروزه در بیشتر دوربین ها وجود دارد، اضافه کرده است.

فوجی همچنین حالت های رنگ های سیاه و سفید گوناگونی هم افزوده است تا کاربر به میل خود از میان آ ن ها انتخاب کند. این مدل قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰p HD را نیز دارد، اما بر خلاف دوربین های سونی که حالت فیلم برداری آ ن ها جزء اصلی دوربین است، قابلیت فیلم برداری یک موضوع ثانویه است؛ زیرا درحال حاضر، برای رسیدن به ویژگی فیلم برداری باید مسیر طولانی را در بین گزینه های منو بگذرانید و دکمه مجزایی برای آن وجود ندارد. اما خوشبختانه سرعت فیلم برداری ۶۰ فریم بر ثانیه در این مدل فیلم هایی روان و دقیق برای شما ثبت می کند و مسلماً این ویژگی در حال حاضر هم قابل استفاده است. موضوع صرفاً این است که فوجی انتظار ندارد از X۱۰۰S برای چنین کاری استفاده کند!

جمع بندی

در آخر و به طور خلاصه باید گفت که X۱۰۰S یک دوربین فوق العاده است، اما ما همچنان منتظر نسخه فول فریم آن خواهیم ماند. زمانی که مشغول کار با این مدل بودیم تمام تلاش مان را کردیم تا بفهمیم این دوربین دقیقاً برای چه گروهی از کاربران ساخته شده است، زیرا از نظر قیمت به یقین دوربینی نیست که انتخاب کاربر معمولی باشد. برای آن هایی هم که جیب هایشان پر از پول است و دیوانه عکاسی هستند، RX۱ سونی کنترل ها و کیفیت بهتری ارائه می دهد؛ با این که قیمتش بیش تر است.

اما شاید ویژگی های X۱۰۰S، مانند منظره یاب منحصر به فرد و همگام سازی سریع فلش چیزهایی هستند که باعث می شود برخی کاربران به دنبال آن باشند. همچنین کیفیت بالای عکس ها و کامل بودن کنترل هایش، از این دوربین ابزاری مناسب برای آن دسته از عکاسان حرفه ای ساخته است که نمی خواهند DSLR خود را هر جا که می روند، به دنبال خود بکشند. از حق نگذریم؛ کسی را می شناسید که بتواند از این ظاهر کلاسیک دیوانه کننده بگذرد؟ ما که اعتقاد داریم و امیدواریم که فوجی بتواند در آینده دوربین های فول فریمی که چیدمان کنترل هایش هم مناسب تر است، ارائه دهد.

ماهنامه شبکه


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی