فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


این روزها با گسترش ضریب نفوذ کامپیوترهای شخصی همراه نظیر تبلت و لپ تاپ ها، اکثر کاربران اطلاعات خود اعم از اطلاعات شخصی، تجاری و محرمانه را در فایل های کامپیوتری ذخیره کرده یا با ابزارهای الکترونیکی نظیر هارددیسک یا حافظه های فلش و... نگهداری و منتقل می کنند.

با توجه به این موضوع و لحاظ کردن بحث ویروس های اینترنتی، حفظ امنیت اطلاعات برای کاربران این کامپیوترها اهمیت بسیاری دارد.

به همین منظور کاربران معمولا به سراغ نرم افزارهای آنتی ویروس که در انواع گوناگونی در بازار موجودند می روند.

اما انتخاب و خرید یک آنتی ویروس مناسب برای برخی از کاربران کالاهای دیجیتالی سخت است و هنگام انتخاب با سوالاتی نظیر چه آنتی ویروسی مناسب ما است؟ چرا باید وقتی نسخه های قابل دانلود وجود دارند بابت خرید آنتی ویروس هزینه کنیم و... مواجه می شوند. با توجه به این موضوع در این بخش ما سعی کرده ایم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم. پس اگر به این موضوع علاقه مندید این مطلب را بخوانید:

آنتی ویروس چیست؟

نرم افزارهای آنتی ویروس برای دفاع از سیستم ها در برابر تهدیدهای ویروس های کامپیوتری طراحی و نوشته می شوند. این نرم افزارها ضمن شناسایی ویروس های مخرب و خطرناک می توانند این ویروس ها را از دستگاه کاربر پاک کرده و سلامت دستگاه را تضمین کنند. البته توانمندی های ویروس کش ها و ویروس یاب ها به نوع آنتی ویروس بستگی دارد.

اما در هر حال متخصصان امنیتی توصیه به استفاده از آنتی ویروس می کنند. زیرا آنتی ویروس از رایانه کاربر نه تنها در برابر ویروس ها بلکه در برابر انواع بدافزارها نیز محافظت می کند.

در واقع آنتی ویروس یک برنامه کامپیوتری است که برای مرور فایل ها و تشخیص و حذف ویروس ها و دیگر بدافزارها از آن استفاده می شود.

چه آنتی ویروسی مناسب چه کاربری است؟

در حال حاضر در بازار انواع نرم افزارهای آنتی ویروس موجودند که هر کدام برای کاربری متفاوت مناسب است. علاوه براین در بازار شاهد عرضه نمونه های قفل شکسته یا نمونه های قابل دانلود از اینترنت هستیم. اما توصیه ما به شما است که حتما آنتی ویروس اورجینال خریداری کرده و اگر دستگاهتان از میان نمونه هایی است که یک آنتی ویروس دانلودی امنیت آن را تضمین می کند می توانید از نمونه های قابل دانلود در اینترنت استفاده کنید.

در هر حال توصیه می کنیم به هیچ وجه به سراغ نمونه های قفل شکسته موجود در بازار نروید.

در مورد انواع آنتی ویروس هم باید بگوییم که اولین و مهمترین نکته این است که نرم افزار های امنیتی چند نوع مختلف دارند. ۱ آنتی ویروس، تروجان و مالویر، ۲ برنامه های ضدجاسوسی یا anti spyware ، ۳ fire wall یا دیوار آتش ، ۴ نرم افزارهای امنیت اینترنتی (internet security).

شرکت های تولیدکننده، نرم افزار های امنیتی خود را به این شکل دسته بندی می کنند. یعنی برای هرکدام از این موارد امنیتی نرم افزاری متفاوت طراحی می کنند.

این نرم افزارها در انواع تک کاربره، چند کاربره و با قیمت های گوناگون به بازار عرضه شده اند. همان طور که از نام این نرم افزارها مشخص است نرم افزارهای دسته اول برای کامپیوترهای شخصی و دسته دوم برای کاربردهای نظامی و بسیار پیچیده و مهم کاربرد دارند. کارشناسان توصیه می کنند کاربران در جست و جوهای پرخطر از آنتی ویروس های ضدجاسوسی استفاده کنند. نرم افزارهای دسته سوم نیز بسیار قوی هستند، اما نرم افزارهای دسته چهارم برای کاربرانی که وقت زیادی را صرف گشت و گذار در اینترنت می کنند مناسب است.

به گفته یک کارشناس بازار نرم افزار، در حال حاضر آنتی ویروس های زیادی در بازار موجود است، اما پیشنهاد ما به شما انتخاب آنتی ویروسی از بین برندهای تایید شده است که در ایران نمایندگی داشته باشند. چون طبق نظر موسسه ویروس شناسی معتبر VB۱۰۰% تنها ۵ آنتی ویروس توانسته اند از آزمایشات سربلند بیرون بیایند که کسپرسکی و مکافی و نود ۳۲ جزء آن دسته اند. براساس اعلام این کارشناس در بین آنتی ویروس ها نورتون و McAfee به علت آمریکایی بودن و مسائل تحریم و همین طور عدم پشتیبانی شرکت اصلی و زیاد بودن نسخه های کرک شده آن توصیه نمی شود.

این کارشناس توصیه کرد آنتی ویروس Quick Heal برای کاربرانی که قصد خرید نمونه تحت شبکه را دارند مناسب است، زیرا نسخه سیستم مدیریت تحت شبکه این آنتی ویروس بسیار پیشرفته، کامل، با کاربری آسان و یوزرفرندلی است.

اما برای کامپیوترهای شخصی، اگر از اینترنت پرسرعت و دائمی ADSL استفاده می کنید، باید آنتی ویروسی خریداری کنید که آپدیت های سنگین نداشته باشد و در ضمن دائما سرور خود را چک کند. آنتی ویروس های کسپرسکی چنین ویژگی را دارند.

البته سرعت اسکن آنتی ویروس های این برند کم است، اما اگر کاهش سرعت اجرای نرم افزارها و به ویژه بوت سیستم (بالا آمدن ویندوز) برایتان مهم نیست، می توانید از نود ۳۲ استفاده کنید.

اما اگر از اینترنت معمولی Dial Up استفاده می کنید و سرعت آپدیت برایتان مهم است، حتما از ویروس یاب کوییک هیل استفاده کنید، زیرا پکیج های آپدیت این آنتی ویروس به چند بخش تقسیم می شود (روزانه، هفتگی و ماهانه) و بسته های روزانه آن کمتر از ۵۰۰ کیلوبایت است (یعنی کمتر از ۵ دقیقه) و هر ۷ بسته روزانه به صورت هفتگی و هر ۳۰ بسته روزانه به بسته های ماهانه تبدیل می شود؛ بنابراین اگر شما هر چند روز آپدیت بگیرید، خیالتان از سرعت آپدیت راحت باشد.

نکاتی برای خرید آنتی ویروس مناسب

در حال حاضر نرم افزارهای ضدویروس در برندهای گوناگون و انواع مختلفی در بازار موجودند که تقریبا عملکرد یکسانی دارند و همین تنوع زیاد می تواند موجبات سردرگمی خریداران را هنگام انتخاب فراهم آورد. به همین دلیل اکثرا به توصیه های فروشنده یا با استناد بر تجربه دوستان و آشنایان برای خرید اقدام می کنند. صرف نظر از انتخاب برند مجموعه نکاتی باید هنگام خرید آنتی ویروس مورد توجه قرار گیرد که در این بخش ما به بیان برخی از آنها می پردازیم:

۱. قفل شکسته نخرید:

مهم ترین فاکتوری که هنگام خرید یک محصول امنیتی باید در نظر بگیرید اصل (اورجینال) بودن محصول و خودداری از خرید محصولات قفل شکسته موجود در بازار است. این موضوع (اورجینال بودن آنتی ویروس ) نه تنها باعث می شود تا به درستی از اطلاعات دیجیتال شما حفاظت شود، ،بلکه آنتی ویروس با به روزرسانی در طی زمان شما را در مقابل آلودگی جدید نیز محافظت می کند.

برای تهیه محصولات اورجینال، می توانید از فروشگاه های معتبر موجود در بازار یا سایت های معتبر اینترنتی استفاده کنید، البته خرید اینترنتی می تواند شیوه بهتری باشد، چرا که به راحتی قابل دسترس بوده و با پرداخت الکترونیکی، می توانید در کوتاه ترین زمان کد فعالسازی قانونی را دریافت کنید. ضمن آنکه علاوه بر قیمت پایین تر نسبت به سی دی های فیزیکی آنتی ویروس، بیخود و بی جهت هزینه اضافی برای سی دی و بسته بندی پرداخت نمی کنید.

۲ آنتی ویروس را متناسب با نوع کاربری خریداری کنید:

این یک نکته بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. حتما قبل از خرید آنتی ویروس رده کاربری خود را مشخص کنید. امروزه جاسوسی اینترنتی، برای کاربران کامپیوتر به واقعیتی گریزناپذیر تبدیل شده است. حاصل کمی غفلت هنگام گشت زدن در وب، ممکن است شما را با کوکی های متجاوز و پاپ آپ های تمام نشدنی روبه رو سازد. بسیاری از کاربران برای اینکه از شر این پلیدی های اینترنت در امان بمانند، به نرم افزارهای ضدجاسوسی (Anti Spyware) پناه می برند. اما اگر انتخاب برنامه های ضدجاسوسی و ضدتبلیغاتی از روی دقت صورت نگیرد، درمان ممکن است بدتر از خود مرض از آب در بیاید. اگر به دنبال راهی برای مقابله با پاپ آپ ها هستید، گوگل، یاهو و MSN ابزارهای خوبی برای مسدود کردن این پنجره ها را به طور رایگان عرضه می کنند.

۳. میزان کشف ویروس آنتی ویروس را بررسی کنید:

نرخ شناسایی یا میزان کشف ویروس هر آنتی ویروس مهم ترین ویژگی یک آنتی ویروس است.این ویژگی نشان می دهد که در زمان انتشار یک ویروس نرخ شناسایی و محافظت از سیستم به چه میزان است.

۴. به روزرسانی را مد نظر قرار دهید:

هرچه تعداد به روز رسانی یک آنتی ویروس بالاتر باشد، نشان می دهد که شرکت عرضه کننده سریع تر به عرضه امضاهای ویروس های جدید می پردازد و طبیعتا سیستم ها با توجه به به روز رسانی های بیشتر با احتمال آلودگی کمتری روبه رو هستند.

۵ میزان سنگینی نرم افزار را در نظر بگیرید:

هرکدام از محصولات آنتی ویروس، بسته ای شامل امکانات مختلف از جمله آنتی ویروس، ابزارهای پیشگیری، ضد هک، ضدهرزنامه، کنترل ابزارهای جانبی، رمزنگاری، مدیریت رمز عبور و... ارائه می دهند که براساس مشخصات سخت افزاری سیستم می تواند، کندی محسوس یا غیرمحسوسی را در روند کاربری کامپیوتر ایجاد کند که با توجه به مشخصات سخت افزاری دستگاه و امکانات مورد نیاز به انتخاب آنتی ویروس مبادرت کرد.

۶ به قیمت کالا توجه کنید:

نکته ای که باید به آن توجه بسیار شود، قیمت آنتی ویروس های موجود در بازار است. با توجه به فرهنگ سازی های صورت گرفته در چند سال گذشته از یک سو و افزایش ضریب نفوذ این گونه از نرم افزارهای امنیتی از سوی دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان مطرح جهانی با کاهش قیمت های خود سعی کرده اند تا بتوانند، زمینه استفاده از یک آنتی ویروس مناسب را برای تمام کاربران دنیای دیجیتال فراهم آورند. به همین دلیل این کالا در تنوع قیمتی گوناگونی در بازار موجود است که می توانید با توجه به نیاز خود و میزان مراجعه خود به فضای پر خطر از یک آنتی ویروس مناسب استفاده کنید.

نکات باریک تر از مو

۱ به این نکته توجه کنید که هیچ کدام از نرم افزارهای ضدویروس موجود در بازار جادو نمی کنند و باید از نحوه کاربری و همچنین کاربرد آنتی ویروس مطلع باشید. یک ضدویروس وقتی برای شما بهترین است که بتواند، نسبت به نرم افزارهای دیگر به صورت کامل تری نیازهای شما را برآورده کند. اطلاعاتی که فروشنده نرم افزار ارائه می کند همیشه خوب است، ولی انتخاب ضدویروس نباید تنها براساس ادعاهای فروشنده باشد.

۲ همه نرم افزارهای ضد ویروس بر کارآیی سیستم تاثیر می گذارند. اغلب اوقات اندازه گیری میزان این تاثیر سخت است، ولی به هر حال به عنوان یک معیار مهم در انتخاب ضدویروس مطرح است. پس برای انتخاب یک ضدویروس مناسب ناچارید که چند آزمایش را انجام دهید.مثلا می توانید زمانی را که برای پویش های مختلف (تحت شرایط مختلف) توسط یک ضدویروس مصرف می شود، محاسبه کنید و در این مدت، زمان میانگین استفاده از حافظه و cpu را نیز اندازه گیری کنید. یا اینکه زمانی را که برای اسکن on demand نیاز می باشد، برای محصولات مختلف اندازه گیری کنید.

۳ نرم افزارهای آنتی ویروس نیاز به مراقبت دارند. یکی از مراقب های مهم از آنتی ویروس به روز کردن آن است.

پس باید متوجه این مطلب باشید که از چه مکانیزم هایی جهت بروز نگه داشتن ضدویروس استفاده می شود. آیا نسخه های بروز شده بر روی وب سایت فروشندگان قرار دارد؟ و آیا به راحتی قابل دریافت است، یا خیر؟ و آیا شما به راحتی می توانید از وجود یک ویروس جدید آگاهی یابید یا نه؟

اگر شما دارای ارتباط اینترنتی کم سرعتی باشید دریافت کردن این نرم افزار بسیار خسته کننده است. این نکته نیز مهم است که در هر بار انجام این عمل باید فقط قسمت روزآمد شده نرم افزار دریافت شود.

۴ کنترلتان را روی نرم افزار حفظ کنید. زیرا اگر شما نتوانید روی ضدویروس خود نظارت کامل داشته باشید مانند این است که ضدویروس ندارید. شما باید بتوانید به طور مرتب (هر زمان که نیاز داشتید) و بدون زحمت زیادی بانک اطلاعاتی خود را کامل تر یا بروز کنید. به راحتی بتوانید از سرورها خود و کلاینت های خود محافظت کنید و گزارش های نرم افزار ضدویروس را برای هرکدام از آنها ببینید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی