فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

کاهش و تبدیل یک محصول لوکس به یک محصول متوسط همچون تیغ دولبه ای است که شرکت ها کاربران با بودجه ی اندک را وادار می کند بر روی آن راه بروند. از طرفی کاربران با بودجه اندک به راحتی و با قیمت کمتر می توانند از مزیت های تلفن هوشمند با امکانات ویژه شبیه به محصولات گران قیمت بهره ببرند البته شرکت سازنده نیز به ناچار برای کاهش قیمت محصول مجبور به کاهش کیفیت برخی از قطعات دستگاه خواهد بود. اما خوب این بازار هم برای خود طرفداران زیادی دارد که با کمک محصولاتی با کیفیت متوسط یا خوب، می تواند کاربران را از خرید محصول راضی نماید. سونی هم که به تازگی به جمع این بازار پیوسته است، در اولین قدم، شانس خود را با Xperia C، تلفن هوشمندی با صفحه نمایش ۵ اینچی آزموده است. تلفنی که نه می توان از صفحه نمایش و اندازه ۵ اینچی آن با این قیمت استثنایی دل کند، نه می توان برخی از نقاط ضعف آن را چشم پوشی کرد. با ما در این بررسی همراه شوید تا نقاط ضعف و قوت اولین محصول سونی با صفحه نمایش بزرگ در بازار میان رده ها را بازگو نماییم.

تلفن اکسپریا C سونی توسط دفتر سونی ایران در اختیار زومیت قرار گرفت

طراحی

هنگامی که برای اولین بار جعبه مستطیلی و باریک Xperia C را باز می کنید، با یک شارژر، هدفون، یک هندزفری و کابل USB روبرو می گردید. سپس نوبت به اصل محتویات این جعبه، یعنی تلفن هوشمند ۱۵۳ گرمی و ۵ اینچی Xperia C می رسد که در این مطلب قصد بررسی آن را از زوایای متفاوت داریم.

یکی از نکاتی که شاید بتوان اولین نمونه آن را در محصولات سامسونگ جستجو کرد، استفاده از یک طراحی ثابت و خاص برای تمامی اعضای خانواده آن برند است. حال می خواهد این محصول متعلق به بازار میان رده ها یا یک پرچمدار باشد! طراحی بدون تغییر طرفدران و منتقدین خاص خود را دارد که هر گروه، با منطق خود این موضوع را بررسی می کند. از طرفی با توجه به یکدست شدن طراحی مدل ها، دیگر پایین رده بودن یا میان رده بودن محصول توی ذوق نمی زند و کاربر احساس استفاده از یک محصول ارزان قیمت را فراموش می کند. از طرف دیگر، ویژگی های اختصاصی که یک محصول پرچمدار برند در ظاهر خود دارد، رنگ می بازد و آن حس استفاده از یک محصول گران قیمت اندک اندک فراموش می شود. با همه این صحبت ها، سونی سیاست خود را به استفاده از یک طراحی ثابت، که سنگ بنای آن را به کمک Xperia Z چیده و به دنیا معرفی نموده است، روی آورده و تا به اینجا اکثریت محصولات این شرکت با ظاهری مشابه در ویترین فروشگاه ها خودنمایی می کنند.

Xperia C به لحاظ ظاهری تلفن زیبایی است. ابعاد آن با اندازه ۱۴۱.۵ در ۷۴.۲ به اندازه ای بزرگ است که حس دست گرفتن یک کالای لوکس بیشتر انتقال می یابد تا یک تلفن هوشمند میان رده! البته اگر حاشیه صفحه نمایش اندکی باریک تر بود، زیبایی آن بیشتر به چشم می آمد. در قسمت جلویی، لوگوی سونی به همراه میکروفون در پایین و همچنین بلندگو در بالا با رنگ طوسی به همراه لوگوی سونی خودنمایی می کنند. در قسمت عقب، با یک دوربین ۸ مگاپیکسلی روبرو هستید که در کنار آن یک فلاش LED وظیفه روشن کردن فضا برای عکس برداری در محیط های کم نور را دارد. جنس بدنه تلفن از پلاستیک مات و نسبتا با کیفیت و مقاومی ساخته شده است. در وسط بدنه پشتی، لوگوی سونی و در پایین نیز لوگوی اکسپریا و خروجی بلندگوی بعدی دیده می شود. در سمت راست، هر دکمه فیزیکی که فکرش را بکنید جاسازی شده است. از دکمه پاور تا دکمه شاتر دوربین با تغییرات و بهبودهایی که پیدا نموده، در مقایسه با تلفن های قبلی سونی عملکرد بهتری دارد. در همین لبه دکمه های کاهش و افزایش حجم صدا نیز مشاهده می شوند. از لحاظ شخصی چینش دکمه ها در طراحی محصولات هوشمند سونی، احساس راحت تری در هنگام استفاده برای من به ارمغان می آورد. در سمت چپ پورت USB و در بالا نیز جک هدفون ۳.۵ میلی متری برای اتصال هندزفری به تلفن هوشمندتان گنجانده شده است.

دور تا دور Xperia C را نواری فلزی احاطه کرده که به همراه پوشش بلندگوها، تنها بخش های فلزی دستگاه محسوب می گردند. در قسمت روبرویی، صفحه شیشه ای با بدنه پلاستیکی در هم ترکیب شده اند. بدنه پلاستیکی که در جلو با ضخامت اندک دیده می شود ولی با کمک سطح شیشه ای، حاشیه های ضخیمی در اطراف صفحه نمایش ایجاد کرده اند، بدنه اکسپریا C همچون تلفن هوشمند Xperia ZR به صورت یکپارچه به قسمت عقبی تلفن متصل شده است. این طراحی یکپارچه بدنه علاوه بر زیبایی، سبب شده که در حین نگاه کردن به بدنه، تشخیص اینکه که قاب پشتی قابل جداسازی است، غیر ممکن شود. اما به هر ترتیب، با اندکی جابجا کردن انگشتانتان، می توانید قاب پشتی را جدا سازید تا با محتویات پنهان شده در زیر این قاب پلاستیکی شامل دو درگاه سیم کارت، درگاه اتصال حافظه میکرو SD و باتری روبرو گردید.

نکته دیگر در رابطه با بدنه، بازتاب نور سبز رنگ از بدنه پلاستیکی قسمت عقب، در هنگام قرار گرفتن در زیر نور مهتابی سفید بود. نکته ای که شاید تاثیر چندان منفی بر طراحی نگذارد، اما به طور کلی کمی آزار دهنده است.

به لحاظ ارگونومی، قاب پشتی Xperia C با انحنای اندک خود، سبب شده تا در دست گرفتن تلفن راحت باشد و امکان لیز خوردن آن به حداقل رسد. البته این موضوع زمانی که با یک دست می خواهید با تلفن کار کنید صدق نمی کند. چرا که در این صورت لیزی جنس پلاستیک به کار رفته سبب می شود تلفن به سمت پایین لیز بخورد. به علاوه چینش دکمه ها مشکل قابل توجهی برای کاربر ایجاد نمی کنند و به راحتی می توان به دکمه های فیزیکی دسترسی داشت. اما مهمترین نقطه ضعف این بخش، حس نه چندان جالبی است که بدنه پلاستیکی به کاربر انتقال می دهد. البته این موضوع با توجه به قیمت حدود ۸۰۰ هزار تومانی این تلفن و بازاری که این محصول هدف گرفته است، کاملا قابل چشم پوشی است.

مشخصات سخت افزاری Xperia C

سیستم روی یک چیپ Mediatek MT۶۵۸۹ با ۴ هسته ۱.۲ گیگاهرتز Cortex A۷، حافظه رم ۱ گیگابایت و گرافیک PowerVR SGX۵۴۴

صفحه نمایش ۵ اینچ با رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۰ از نوع TFT LCD به همراه چگالی پیکسل ۲۲۵ پیکسل بر اینچ

سیستم عامل اندروید ۴.۲.۲ به همراه نسخه جدید از رابط کاربری سونی

دوربین ۸ مگاپیکسل به همراه قابلیت تشخیص چهره، تثبیت عکس، فوکوس دلخواه، حالت پانوراما و HD

دوربین جلو VGA

حافظه ذخیره سازی ۴گیگابایت به همراه درگاه microSD

باتری ۲۳۹۰ میلی آمپر ساعتی، قابل تعویض توسط کاربر

بلوتوث، درگاه میکر و USB

ابعاد ۱۴۱.۵ در ۷۴.۲ در ۸.۹ میلی متر / وزن ۱۵۳ گرم

دو سیم کارته

قیمت: حدود ۸۰۰ هزار تومان

صفحه نمایش

صفحه نمایش ها، بخش اعظمی از لذت استفاده از یک تلفن هوشمند را به خود اختصاص داده اند. اینجا همان جایی است که تولیدکنندگان بر روی آن سرمایه گذاری بسیاری می کنند و خود را برای نبرد با رقبا به تکنولوژی های تازه مجهز می سازند. اما در بازار میان رده ها این نبرد چگونه در جریان است؟ با توجه به مدل های ارائه شده در این بازار باید گفت که صفحه نمایش های غول پیکر در بازار میان رده ها، معمولا کیفیت مطلوبی ندارد. این موضوع هم دلایل بسیاری از جمله کاهش قیمت نهایی و ... دارد.

بنابراین انتظار رویارویی با یک تلفن هوشمند با صفحه نمایش عالی نباشید. اگر به دنبال محصولی با صفحه نمایش عالی هستید، پس چندان به Xperia C دل نبندید، چرا که در بهترین حالت می توان صفحه نمایش Xperia C را متوسط دانست که البته با توجه به قیمت و کارآیی آن در دیگر بخش ها، می تواند با دیده ارفاق چشم پوشی شود.

با این وجود صفحه نمایش Xperia C از نظر زاویه دید، هرچند عالی نیست اما مشکلی چندان ندارد و به مراتب بهتر از پرچمدار قبلی سونی یعنی Xperia Z عمل می کند. از نظر شدت روشنایی نور نیز هرچند این صفحه نمایش به مراتب ضعیف تر از تلفن های هوشمند رده بالاست اما با این وجود تصاویر در زیر نور آفتاب نیز قابل مشاهده هستند اما در این شرایط تصویر وضوح کم تری دارد. از طرف دیگر چگالی پیکسل ها، تنها ۲۲۰ پیکسل بر هر اینچ می باشد که برای یک صفحه نمایش با سایز ۵ اینچ، خود گویای کیفیت بالایی نیست. به هر حال نمی توان از یک تلفن ۸۰۰ هزار تومانی انتظار صفحه نمایش ۱۰۸۰p با کیفیت تصویر مطلوب را داشت.

موتور پردازش تصویر در اکسپریا C به خوبی عمل می کند و رنگ ها را در این صفحه نمایش به شکل قابل قبولی نمایش می دهد و عملکرد آن در مقایسه با دیگر بخش های صفحه نمایش راضی کننده است. اما به رسم غالب محصولات سونی، زاویه دید صفحه نمایش TFT این محصول نیز در هنگام استفاده قابل توجه نیست و هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش از زوایای دیگر، رنگ ها دچار تغییر می شوند. همچنین مات بودن صفحه نمایش سبب می شود تا در زیر نور آفتاب نتوانید محتویات چندانی را از آن مشاهده کنید.

نکته دیگری که در بخش صفحه نمایش باید به آن اشاره کنیم عدم وجود شیشه ضد خش مانند گوریلا گلس در این تلفن است. پس اگر اکسپریا C را خریداری کردید بهتر است یکی از محافظ های صفحه نمایش را بر روی آن قرار دهید تا در برابر خط و خش مقاوم تر شود.

نرم افزار

اندروید ۴.۲.۲ میزبان تلفن هوشمند شما در این عضو جدید خانواده سونی است. همچون تمامی محصولات سونی، رابط کاربری مخصوص این شرکت بر روی این نسخه نیز نصب شده است و همه چیز همان ظاهر همیشگی را با خود به همراه دارد. همانند تمامی اندرویدی ها، هفت صفحه برای قرار دادن ویجت ها و ابزارهای دلخواه در اختیار دارید که با توجه به اندازه بزرگ صفحه نمایش، هر صفحه گنجایش بالایی برای میزبانی ویجت های جور واجور دارد. در بخش ویجت ها، ویجت اختصاصی و محبوب سونی، یعنی TOOLS همچنان قابل استفاده است تا بدین ترتیب به سریع ترین شکل ممکن بتوانید به تنظیمات اصلی و پرکاربرد تلفن هوشمندتان دسترسی داشته باشید.

همچنین با پایین کشیدن صفحه از بالا، بخش اعلانیه ها و میانبرهای تنظیمات دیده می شود که به کمک آن می توانید به تنظیمات اصلی استفاده کنید. البته نکته عجیب در این بخش آن است که دیگر نمی توانید به کمک این بخش نور صفحه نمایش را تنظیم کنید!

با نگاه داشتن دست بر روی صفحه های خانگی یا لمس سه نقطه عمودی در بخش منو، تنظیمات سریع برای شما به نمایش در می آید که به کمک آن می توانید ویجت های جدید را اضافه یا کم کنید. همچنین در این بخش می توانید از قالب ها و تصاویر پس زمینه اصلی سونی یا تصاویر دلخواه خوداستفاده نمایید. در کنار همه این ها، با لمس گزینه Apps لیستی از برنامه های موجود برایتان باز می شود تا به راحتی بتوانید آن را به هر صفحه خانگی که دوست دارید اضافه نمایید.

در بخش نرم افزارها و اپلیکیشن های اختصاصی، برنامه های خاص سونی همچنان با همان ظاهر و امکانات قبلی دیده می شوند. از برنامه Walkman که سونی از آن برای استفاده اختصاصی برای پخش موزیک بهره می برد آغاز می کنیم. اپلیکیشن واکمن سونی، علاوه بر قابلیت های معمول پیشین که امکان جستجو شعر موزیک در ویکیپدیا را می داد، گزینه های دیگری را همچون Download Music info قرار داده که به کمک آن می توان آلبو م آرت و اطلاعات اضافی به موزیک هایی که در تلفن هوشمندتان قرار دارد اضافه نمایید. در حالت کلی بلندگوهای تلفن هوشمند کیفیت چندان بالا و دلپذیری ندارد و نمی توانید از آن انتظار بالایی داشت. البته با انتخاب قابلیت +ClearAudio در بخش تنظیمات اندکی در صدای خروجی و شفافیت آن تغییر ایجاد می شود که در کل بخش موزیک را ارتقا می دهد. با این وجود اگر از هدفون استفاده کنید همه چیز دلچسب خواهد شد و صدای خروجی از کیفیت بالایی برخوردار می شود.

برنامه پخش فیلم Movies برای پخش ویدیوها و Track ID برای اینکه متوجه شوید در حال پخش کدام موزیک از کدام خواننده، صرف نظر از اینکه موزیک در تلویزیونتان پخش می شود یا تلفن هوشمندتان، مورد استفاده قرار می گیرد. TrackID شبیه به نرم افزارهای معروفی مثل Shazam کار می کند. به همراه این برنا مه ها، اپلیکیشن ویرایش فیلم ها و کلیپ ها، یعنی Movie Editor نیز قرار دارد که به کمک آن می توانید به سادگی ویدیوهای خانگی ساده را ویرایش و ایجاد کنید و خود را کارگردان یک ویدیوی خانگی ساده بدانید.

علاوه بر این موارد، اپلیکیشن SocialLife نیز برای آن هایی که به خاطرات خود ارزش و اهمیت زیادی قائلند و دائما دوست دارند فعالیت هایشان در شبکه های اجتماعی را رصد کنند، توسط سونی نصب شده است. این اپلیکیشن با کمک شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها و منابع اینترنتی مهم، علاوه بر اینکه فعالیت های شما را رصد می کند تا بدین ترتیب از وقایع و اتفاقات زندگی مجازی خود، به صورت یکباره اطلاع داشته باشید، می تواند آخرین خبرهای تمامی سایت ها و خبرگزاری های مورد علاقه تان را نیز به صورت همزمان به نمایش بگذارد.

دوربین

یکی دیگر از بخش هایی که در آن نمی توان از تلفن ارزان قیمت و میان رده سونی انتظار بالایی داشت، دوربین و کیفیت عکاسی است. دوربین ۸ مگاپیکسلی Xperia C با قابلیت فوکوس اتوماتیک و فلاش LED دوربین چندان بدی ندارد و در نور مناسب می توان با آن عکس های قابل قبولی را به عنوان یادگاری گرفت. اما نمی توان از آن به عنوان یک جایگزین خوب و مناسب برای یک دوربین عکاسی یاد نمود.

در واقع، در صورتی که نور کافی داشته باشید و چندان حساسیت به خرج ندهید، عکس های شما در این محصول، چندان هم آزار دهنده نخواهند بود. به علاوه وجود تنظیمات بسیار از کنترل دریچه دیافراگم تا حالت روتوش تصاویر و امکان تغییر ISO در اپلیکیشن دوربین، سبب شده تا عکاسی با این تلفن به تجربه قابل قبولی تبدیل شود. اما به طور کلی نمی توان از دوربین یک تلفن هوشمند ارزان قیمت انتظار عکسبرداری و فیلمبرداری بهتری داشت. اکسپریا C قادر به ضبط ویدیو در رزولوشن ۱۰۸۰p است و همچون غالب اعضای خانواده اکسپریا می توانید در حین فیلمبرداری، با دوربین جلو ۲ مگاپیکسلی به صورت همزمان عکس نیز بگیرید. تنها ایراد بزرگی که البته نمی توان آن را نادیده گرفت، کیفیت نه چندان این مدل در ثبت جزئیات تصویر است. همچنین اگر عادت به دکمه شاتر دارید، خوشبختانه سونی این دکمه را در این محصول نیز در جایگاه خود حفظ کرده است تا بدین ترتیب با فشردن دکمه تا نیمه، عملیات فوکوس انجام گیرد و در صورت فشار کامل دکمه، فرآیند عکسبرداری شروع شود.

همانطور که در نمونه تصاویر نیز مشاهده می کنید، نویز حتی در تصاویری که در نور روز نیز گرفته می شود قابل مشاهده است.

طول عمر باتری

یکی از مواردی که تلفن های رده پایین معمولا در آن ضعف دارند، طول عمر باتری است. اما اکسپریا C به شکل شگفت انگیزی در این زمینه بسیار خوب عمل می کند. این تلفن مجهز به یک باتری ۲۳۹۰ میلی آمپر ساعتی است که در آزمایش پخش ویدیو پشت سر هم با رزولوشن ۷۲۰p و فرمت MKV و در شرایطی که شدت روشنایی صفحه نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم شده و شبکه های بی سیم نیز خاموش شده بودند توانست ۱۲:۲۰ ساعت دوام بیاورد که زمان بسیار خوبی است. از آنجایی که این تلفن مجهز به پردازنده بسیار کم مصرف و البته کم توان Cortex A۷ است، حتی در آزمایش وب گردی با شبکه وای فای یا ۳G نیز حدود ۱۱ ساعت دوام آورد که فوق العاده به نظر می رسد.

قدرت و کارآیی

قبل از آنکه بخواهیم دیدگاهی در رابطه با قدرت و کارآیی این محصول ارائه کنیم، باید خاطر نشان کنیم که بخاطر فضای بسیار محدودی که به صورت پیش فرض در اختیارمان قرار داشت، امکان نصب بازی های متنوع و حجیم فراهم نشد. در واقع از حافظه داخلی ۴ گیگابایتی تنها نزدیک به یک چهارم آن در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید برنامه یا اپلکیشن هایتان را نصب کنید. البته با اضافه کردن کارت حافظه خارجی می توانید خیال خود را از ذخیره موزیک ها و تصاویر خود آسوده نگاه دارید، اما برای نصب اپلیکیشن بر روی حافظه خارجی در اندروید، هنوز راه حلی رسمی وجود ندارد و راه حل های فعلی نیز غالبا به روت کردن دستگاه نیازمندند. بنابراین ما در بخش آزمایش دستگاه تنها به اجرای بازی Power Smash Challenge و شش بنچمارک همیشگی زومیت اکتفا نمودیم تا میزان نسبی قدرت و کارآیی عضو جدید خانواده اکسپریا مشخص شود.

با نصب و اجرای بازی Power Smash به مشکل بخصوصی برنخوردیم و مشخص شد که پردازنده مدیاتک و پردازشگر گرافیکی از خانواده Power VR این دستگاه به همراه رم یک گیگابایتی آن، توان پردازش و اجرای بازی های معمول را در بهترین حالت دارا هستند. بعد از این، سراغ عملکرد تلفن در مولتی تسکینگ یا چند وظیفگی رفتیم و در اینجا باید اشاره کنیم که عملکرد مطلوبی از Xperia C در هنگام اجرای چند پردازش همچون استفاده از چند برنامه که از لحاظ پردزاشی متفاوت بودند، چندان رضایت بخش نبود. البته برای استفاده های معمول و روزمره که در آن خبری از مولتی تسکینگ های پیچیده نباشد، می توانید به راحتی از تلفن هوشمندتان استفاده نمایید.

جمع بندی

اکسپریا C یک میان رده کارآمد اما خوش قیمت است. این تلفن از ظاهر نسبتا مشابه پرچمدار سونی یعنی Xperia Z۱ بهره می برد، اما از نظر کیفیت ساخت در سطح پایین تری قرار دارد و متقابلا قیمت ۸۰۰ هزار تومانی آن نیز به مراتب ارزان تر است. اکسپریا C از نظر مشخصات سخت افزاری هیچ چیز خارق العاده ای ندارد به جز باتری که از نظر طول عمر نسبت به بسیاری از پرچمداران حال حاضر نیز وضعیت بهتری دارد و یک روز کاری را به راحتی دوام می آورد. به هر حال اگر قادر به خرید تلفن های پرچمدار گران قیمت نیستید و تمایل دارید تا یک تلفن ارزان ۵ اینچی را تهیه کنید، اکسپریا C می تواند یکی از گزینه های مناسب برای شما باشد. از طرفی این تلفن از دو سیم کارت پشتیبانی می کند که شاید در انتخاب شما تاثیر گذار باشد.

نقاط قوت

طول عمر باتری بسیار خوب

طراحی قابل قبول به همراه کیفیت ساخت مناسب

دو سیم کارته با قابلیت اتصال کارت حافظه

نقاط ضعف

صفحه نمایش نه چندان باکیفیت

حافظه ذخیره سازی داخلی محدود برای نصب اپلیکیشن ها


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی