فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات


ایسر با لپ تاپ های سری Aspire S وارد بازار اولترابوک ها شد. Aspire S۷ ۲۰۱۳ پرچمدار اولترابوک های ایسر است که علاوه بر بازده بسیار خوب، طول عمر بالای باتری و نمایشگر فوق العاده، طراحی ظاهری دلربا و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و ضخامت و وزن پایین آن باعث می شود تا جابجایی آن آسان شود. در ادامه به بررسی عمیق این لپ تاپ خواهیم پرداخت.

چند سالی است که بازار اولترابوک ها پررونق شده و بسیاری از کاربران ترجیح می دهند به جای خرید نوت بوک های سنگین و ضخیم و حجیم، یک اولترابوک کارآمد اما سبک تهیه کنند تا هم دستگاه شیک تری در اختیار داشته و هم لپ تاپ خود را راحت تر جابجا کنند.

Aspire S۷ ایسر پرچمدار اولترابوک های این کمپانی تایوانی است. نسخه سفیدرنگ این دستگاه با نام کامل Aspire S۷ ۳۹۲ ۷۴۵۰۸G۲۵tws توسط شرکت سازگار ارقام در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در داخل جعبه این لپ تاپ علاوه بر شارژر و دفترچه های راهنما یک کیف باکیفیت و بسیار شیک و زیبا و یک مبدل خروجی دارد که سه درگاه USB، شبکه اترنت و خروجی D Sub برای اتصال به صفحه نمایش های خارجی یا ویدیو پروژکتورها را میسر می کند. این آداپتور از طریق یک پورت ویژه به دستگاه متصل می شود

طراحی و سخت افزار

بدنه Aspire S۷ جدید از جنس آلومینیوم ساخته شده و قسمت پشت دستگاه با یک لایه شیشه مقاوم پوشانده شده که لوگوی ایسر تنها چیزی است که روی آن مشاهده می گردد، استفاده از پوشش شیشه ای ضد خش در پشت دستگاه باعث افزایش زیبایی ظاهری و بهبود حسی که به انسان منتقل می کند، شده است اما اثر انگشت روی بخش شیشه ای باقی می ماند. البته این موضوع در نسخه سفیدرنگ آن چندان قابل مشاهده نیست، با این وجود می توان حدس زد که در نسخه مشکی دستگاه این موضوع مشهود تر باشد.

لبه های دور نمایشگر با کیفیت این لپ تاپ ضخامت زیادی ندارند. در پایین نمایشگر لوگوی ایسر حک شده و در بالای آن نیز وب کم و یک سنسور برای تنظیم شدت روشنایی نور پس زومینه صفحه کلید قرار دارد. بدنه دستگاه در بخش صفحه کلید آلومینیوم یکپارچه است و کل این بخش به رنگ نقره ای است.

در لبه سمت راست دستگاه به ترتیب پورت مبدل اختصاصی ایسر، درگاه HDMI، یک پورت USB ۳.۰ و جک ۳.۵ میلی متری هدست قرار دارد. در لبه سمت چپ نیز سوکت منبع تغذیه، دکمه روشن/خاموش، یک پورت USB ۳.۰ دیگر و درگاه SD Card تعبیه شده اند. معمولا دکمه پاور در لپ تاپ در کنار دیگر کلیدهای صفحه کلید بر روی قسمت روی دستگاه قرار داده می شود اما ایسر ترجیح داده تا آن را به لبه چپ منتقل کند. در لبه جلوی دستگاه هیچ پورتی وجود ندارد و در لبه پشت نیز شبکه خروج حرارت قابل مشاهده است.

سیستم انتقال حرارت Aspire S۷ طراحی مدرنی دارد و سیستم خنک کننده آن نیز کاملا بی صدا است. البته اولترابوک ها به پردازنده سری U اینتل مجهز هستند و از این رو با فرکانس پایین کار کرده و متقابلا دمای کمی تولید می کنند. پورت مبدل اختصاصی ایسر برای اتصال هاب همراه لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرد. بر روی هاب همراه این لپ تاپ یک پورت VGA، یک درگاه USB ۲.۰ و یک پورت اترنت وجود دارد تا کاربر در صورن نیاز به این اتصال ها بتواند بدون آن که پورت های USB روی لپ تاپ را اشغال کند، هاب را متصل نموده و از آن بهره ببرد.

مشخصات سخت افزاری Aspire S۷ ۲۰۱۳ ایسر

پردازنده Core i۷ ۴۵۰۰U اینتل (Haswell) با فرکانس کلاک ۱.۸ گیگاهرتز

حافظه رم ۸ گیگابایت

۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع RAID۰ SSD

گرافیک یکپارچه با پردازنده اصلی Intel HD ۴۴۰۰

صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچ لمسی از نوع IPS با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل

وزن ۱.۳ کیلوگرم و ابعاد ۳۲.۳ در ۲۲.۳ در ۱.۲۷ سانتیمتر

باتری ۴ سلولی لیتیوم پلیمر

سیستم عامل Windows ۸ ۶۴ bit

لبه های دور این لپ تاپ طراحی ظریفی دارند و با دقت تراش خورده اند. لولاهای نمایشگر دارای تکنولوژی Dual Torque بوده و نمایشگر بیش از ۱۸۰ درجه خم می شود. بر روی بخش اتصال نمایشگر به بخش صفحه کلید چراغ های LED وضعیت باتری/شارژ و چراغ روشن/خاموش بودن دستگاه قابل مشاهده اند.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم ایسر دکمه پاور را از به لبه چپ دستگاه متصل نموده و از آنجایی که این دکمه بسیار کوچک است، روشن و خاموش کردن آن کمی مشکل به نظر می رسد. بخش زیرین دستگاه از جنس پلاستیک با کیفیت ساخته شده و اسپیکر های دالبی در عقب و کناره های آن جای گرفته اند.

در مجموع باید بگوییم که شاید بتوان ایراداتی جزئی در طراحی این اولترابوک مشاهده نمود ولی بدون شک کیفیت ساخت بسیار بالا و طراحی بسیار شیک و زیبا، در کنار ضخامت و وزن بسیار پایین آن، نقطه قوت آن محسوب می گردند و نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند.

صفحه نمایش

Aspire S۷ مجهز به یک نمایشگر ۱۳.۳ اینچی چندلمسی از نوع IPS با نسبت تصویر ۱۶:۹ است. بی شک یکی از نقاط قوت این اولترابوک، نمایشگر براق با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل آن است. رزولوشن WQHD این نمایشگر در این ابعاد منجر به تراکم پیکسل تقریبی ۲۲۱ پیکسل بر اینچ می گردد که برای یک لپ تاپ فوق العاده است. در واقع به دلیل رزولوشن بالای نمایشگر بدون آزار چشم می توانید مدت ها با لپ تاپ کار کنید. هم تصاویر و ویدئوها و هم متون به شکلی دقیق و عالی نمایش داده می شوند. رزولوشن بالای دستگاه باعث می شود تا در حالت پیش فرض آیکون ها و منوها به شکل بسیار کوچک نمایش داده شوند که برای رفع این مشکل باید تنظیمات نمایشگر در ویندوز را تغییر دهید تا به حالت مطلوب خود برسید.

زاویه دید نمایشگر در حد مطلوبی بوده و به راحتی از زوایای مختلف می توان تصویر را با حداقل افت کیفیت مشاهده کرد. همچنین با وجود براق بودن صفحه به دلیل روشنایی قابل قبول پنل این نمایشگر می توان در محیط های پرنور نیز با آن کار کرد و از تصاویر زنده و جذاب آن لذت برد.

محافظی که روی نمایشگر قرار گرفته به شکل یکپارچه با پنل بوده و به خاطر آن که از نوع گوریلا گلس نسخه ۲ است، مقاومت بسیار بالایی در برابر خش و خط و ضربه دارد. نمایشگر اولترابوک ایسر می تواند همزمان ده انگشت را تشخیص دهد که باعث بالا رفتن کارایی صفحه لمسی آن می گردد. همچنین صفحه لمسی کیفیت مناسبی داشته و کار با آن بسیار راحت است. صفحه نمایش لمسی باعث می شود تا استفاده از سیستم عامل ویندوز ۸ جذاب تر شده و کاربر نهایت استفاده را از رابط کاربری مدرن این سیستم عامل ببرد.

به لطف لولاهای Dual Torque ایسر، نمایشگر دستگاه بیش از ۱۸۰ درجه باز می شود تا بتوان محتوا را به شخصی که روبروی شما نشسته نیز نمایش دهید. در کل صفحه نمایش S۷ یکی از نقاط قوت آن است و به لطف رزولوشن بسیار بالا، دقت بسیار خوب در نمایش رنگ ها و همچنین زاویه دید وسیع، تجربه کاربری لذت بخشی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

اسپیکرها

ایسر برای صدای خروجی از سیستم Dolby Home Theater بهره می برد. اسپیکرها در لبه های کناری و پشت زیر دستگاه قرار گرفته اند. وجود اسپیکرها در زیر لپ تاپ باعث شده تا وقتی لپ تاپ بر روی سطوح نامسطح و نرم قرار می گیرد از حجم و کیفیت آن کاسته شود ولی در مجموع حجم صدای خروجی نسبت به ضخامت دستگاه راضی کننده است. یکی از نقاط ضعف Aspire S۷ کیفیت صدای خروجی است که البته به دلیل باریکی اولترابوک ها تقریبا در تمام آن ها این مشکل احساس می شود. این نکته زمانی بیشتر به چشم می آید که حجم صدا در بالاترین سطح قرار می گیرد و شما متوجه کمی اغتشاش در صدای خروجی می گردید که نامطلوب است.

در لبه سمت راست دستگاه نیز یک جک هدست ۳.۵ میلی متری قرار گرفته است و می توان آن را به یک میکروفون یا هدفون تنها یا یک هدست متصل نمود.

صفحه کلید و تاچ پد

ارتقاع کلیدها در اولترابوک ها به دلیل باریکی دستگاه، کم است و همین عامل باعث سختی کار با آن ها می شود، اما خوشبختانه ایسر تمام سعی خود را بکار گرفته تا ارتفاع کلید ها را به حداکثر برساند و در این راه موفق تر از رقبای خود مانند Zenbook ایسوس بوده است. صفحه کلید Aspire S۷ از نوع جزیره ای است و به این ترتیب در برابر نفود مایعات و گرد و غبار به داخل صفحه کلید مقاوم است. تایپ کردن با این صفحه کلید به خوبی صفحه کلید لپ تاپ های قطور یا صفحه کلیدهای مجزا نیست، اما شاید یکی از بهترین ها در شاخه اولترا بوک ها باشد و پس از کمی تایپ کردن با آن از آن لذت خواهید برد. همچون اکثر لپ تاپ های کوچک تر از ۱۵ اینچ، کی پد اختصاصی اعداد در این صفحه کلید نیز وجود ندارد. کلیدها همچون بدنه از جنس آلومینیوم و به رنگ سفید هستند و حروف با رنگ نیلی بر روی آن ها نمایان هستند. در ابتدا تصور می کردیم که جنس آلومینیومی کلیدها چندان برای تایپ طولانی مدت مناسب نباشد ولی تصور ما اشتباه بود. جنس آلومینیومی یکپارچه با بدنه کلیدها همچنین باعث شده تا این اولترابوک ظاهری بسیار زیبا به خود بگیرد.

صفحه کلید از نور پس زمینه نیز بهره می برد که برای کار در نور کم، مناسب است. برای این لپ تاپ یک حد آستانه از نور محیط تعریف شده که در صورتی که نور از این حد بیشتر باشد، نور صفحه کلید خاموش می شود و در صورتی که نور از حد آستانه کمتر شود، نور پس زمینه کیبورد فعال شده و بنا به میزان نور محیط به طور خودکار تنظیم می گردد. وقتی نور روشن می گردد، حروف روی کیبورد با رنگ نیلی درخشان قابل رویت هستند که ظاهری بسیار زیبا و جادویی به دستگاه می بخشد.

تاچ پد دستگاه اندازه مطلوبی دارد و دکمه های کلیک راست و چپ به صورت پنهان در بخش پایین تاچ پد قرار گرفته اند، به طوری که در ظاهر فقط یک تاچ پد بزرگ قابل مشاهده است. تاچ پد به خوبی دستورات لمسی را دریافت نموده و نشانگر ماوس را به حرکت در می آورد. این تاچ پد دقت بسیار خوبی دارد و استفاده از آن لذت بخش است. تاچ پد Aspire S۷ از نوع چند لمسی است و از آنجایی که ویندوز ۸ نیز از ژست های چندلمسی به خوبی پشتیبانی می کند می توانید از آن برای کنترل بهتر سیستم عامل بهره ببرید. به عنوان مثال برای اسکرول بر روی صفحه می توانید با دو انگشت تاچ پد را لمس نموده و به سمت بالا و پایین یا چپ و راست بکشید تا عمل اسکرول عمومی و افقی انجام شود. همچنین از لبه های تاچ پد می توانید برای فعال نمودن نوار چارم بار ویندوز و دیگر امکانات آن بهره ببرید.

قدرت و بازده

در اولترابوک ها معمولا از پردازنده های سری کم مصرف اینتل، یعنی سری U استفاده می شود. در ساخت این نوع پردازنده ها، توان مصرفی پایین فدای عملکرد قدرتمند نشده ولی نهایت تلاش اینتل صورت گرفته تا پردازنده های مخصوص اولترابوک ها، علاوه بر عملکرد مناسب، توان مصرفی در کمترین حالت ممکن باشد. ایسر از یکی از برترین تراشه های سری U هسول اینتل، یعنی ۴۵۰۰U در S۷ استفاده نموده تا بتواند با سایر اولترابوک های برتر بازار همچون مک بوک ایر اپل، زن بوک های ایسوس و... رقابت کند.

Aspire S۷ ۲۰۱۳ به همراه ویندوز ۸ مایکروسافت ارائه شده و به لطف بکار گیری از حافظه ذخیره سازی SSD، سرعت بوت شدن سیستم عامل در آن فوق العاده سریع (حدود ۹ ثانیه) است. همه چیز بسیار روان و سریع اجرا می شود و در انجام آزمایش های مختلف هیچ مشکل یا تاخیر چشمگیری در اجرای برنامه ها مشاهده نکردیم.

با وجود این که اولترابوک ها عموما از پردازنده گرافیکی اختصاصی بی بهره اند و فقط از پردازنده گرافیکی مجتمع شده با پردازنده اصلی اینتل استفاده می کنند (که Aspire S۷ نیز از این قاعده مستثنی نیست)، اما اینتل با بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی مجتمع توانسته کاری کند که چندان نیازی به پردازنده اختصاصی حس نشود. پردازنده گرافیکی Intel HD ۴۴۰۰ می تواند از پس بسیاری از پردازش های گرافیکی نسبتا سنگین برآید و برای پردازش های گرافیکی معمول در عین مصرف پایین عملکرد قابل قبولی داشته باشد. با تمام این اوصاف اگر خوره بازی هستید و می خواهید روی لپ تاپ خود بازی های سنگینی چون Call of Duty یا Battlefield را بازی کنید، نه فقط Aspire S۷ ایسر، بلکه هیچ اولترابوکی برای شما مناسب نیست و باید به دنبال خرید یک لپ تاپ با پردازنده گرافیکی اختصاصی قدرتمند باشید.

تنها مساله در عملکرد اولترابوک ایسر این بود که در اجرای برنامه های بسیار سنگین و چندوظیفگی بین آنها در قسمت پشت دستگاه حرارت بالایی حس می گردد، ولی حتی در این حالت نیز هیچ صدایی از دستگاه خارج نمی شود. ایسر برای بخش خنک کننده از تکنولوژی جدیدی بهره برده تا بتواند به انتقادهای مربوط به صدای فن ها در نسخه قدیمی Aspire S۷ پاسخ دهد، اما به نظر می رسد که اندکی عملکرد کلی سیستم خنک کننده فدای کاهش صدای خروجی فن ها شده است!

یکی از مهم ترین دلایل سرعت و عملکرد مناسب این لپ تاپ استفاده از حافظه ذخیره سازی RAID۰ SSD و حافظه رم ۸ گیگابایتی DDR۳ است. سرعت انتقال اطلاعات ورودی/خروجی بسیار بالا است که همین موضوع می تواند بسیار در عملکرد کلی دستگاه موثر باشد.

طول عمر باتری

در Aspire S۷ از یک باتری ۴ سلولی غیرقابل جداسازی استفاده شده که ایسر ادعا می کند می تواند تا ۸ ساعت در کاربرد روزمره دوام بیاورد. اینتل با ارائه نسل جدید پردازنده های خود تحت عنوان Haswell مدعی شد که این پردازنده ها نسبت به سری قبل، یعنی Ivy Bridgeها، ۱۰ درصد عملکرد بهتر و ۲۰ درصد توان مصرفی پایین تر دارند. ایسر نیز از یک پردازنده کم مصرف هسول استفاده نموده که به مصرف پایین دستگاه و در نتیجه عمر بیشتر باتری کمک شایانی می کند.

در تست Battery Eater این اولترابوک توانست ۳ ساعت و ۵۱ دقیقه دوام بیاورد. همچنین در آزمایش پخش ویدئوی Full HD در حالی که نور نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود و تمام اتصالات بی سیم خاموش بودند، توانست بیش از ۶ ساعت فیلم پخش کند که عملکرد قابل قبولی است.

به طور کلی می توان گفت که در استفاده معمول این لپ تاپ می تواند نزدیک به ۸ ساعت دوام بیاورد و در این مورد ایسر ادعای باطلی نداشته است. شاید اگر عملکرد باتری این لپ تاپ را با مک بوک ایر اپل یا سونی وایو پرو مقایسه کنیم، کمی ناامید شویم، ولی اگر آن را با اولترابوک های هم قیمتش مقایسه کنیم می بینیم که ایسر به خصوص در مقایسه با نسل قبلی Aspire S۷ عملکرد بسیار مطلوبی دارد و با وجود استفاده از یک باتری نه چندان حجیم ۶۲۸۰ میلی آمپرساعتی می توان در طول روز با خیالی آسوده آن را بدون نیاز به شارژر نزد خود حمل نمود. از طرفی باید در نظر داشت که رزولوشن صفحه نمایش S۷ به مراتب بالاتر از زن بوک ایسوس یا مک بوک پرو اپل است.

حافظه ذخیره سازی

ایسر در Aspire S۷ ۲۰۱۳ از درایو SSD استفاده نموده که نسبت به دیسک های سخت هم سرعت بالاتری دارد و هم توان مصرفی کمتری دارد. البته SSD استفاده شده در این اولترابوک از نوع RAID ۰ است که نسبت به SSDهای معمولی نزدیک به دوبرابر سریع تر است!

ما در زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برروی حافظه ذخیره سازی از نرم افزارهای HD Tuner Pro و AS SSD Benchmark استفاده می کنیم. نتایج بنچمارک اختصاصی SSDها، یعنی AS SSD Benchmark بر روی این لپ تاپ فوق العاده بوده و حداقل سرعت انتقال اطلاعات ۷۶۶ مگابایت در ثانیه، حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ۹۳۲.۶ مگابایت در ثانیه و میانگین سرعت انتقال اطلاعات ۹۱۵ مگابایت در ثانیه است. این اعداد و ارقام خارق العاده به نظر می رسند و نشان دهنده آن هستند که ایسر از یک SSD گران قیمت و فوق العاده سریع در S۷ بهره برده است.

همان طور که مشاهده می کنید، در مقایسه با بسیاری از رقبا سرعت انتقال اطلاعات در حافظه اصلی Aspire S۷ بسیار عالی است.

جمع بندی

اولترابوک Aspire S۷ جدید ایسر هنوز وارد بازار کشورمان نشده است، ولی بی شک وقتی در بازار موجود گردد به یکی از برترین انتخاب ها بدل خواهد شد. بهره گیری از نمایشگر لمسی، ضخامت بسیار کم و سبکی دستگاه می توانند از مهم ترین مزایای این اولترابوک محسوب گردند. طراحی زیبا و کیفیت بالای مواد به کار رفته در طراحی بدنه دستگاه باعث شده تا S۷ از نظر ظاهری کاملا منحصر بفرد و بی نقص باشد. صفحه کلید و تاچ پد کاربردی دستگاه با بدنه یکپارچه بوده و در عین زیبایی از ارگونومی مناسبی برخوردارند.

بهره گیری از ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD باعث شده تا هم سرعت و عملکرد دستگاه به شکل متحیرکننده ای بالا باشد و هم توان مصرفی آن کاهش یابد. این لپ تاپ تمام نیازهای روزمره شما را به بهترین شکل اجرا خواهد کرد و برای کاربردهای گرافیکی معمولی نیز پاسخگوی نیازتان خواهد بود، اما با توجه به عدم بهره گیری از پردازنده گرافیکی اختصاصی، انتظار پردازش های گرافیکی سنگین را از آن نداشته باشید!

صفحه نمایش IPS این دستگاه دلربا و چشم نواز است و به دلیل رزولوشن و تراکم پیکسلی بالا به هیچ عنوان چشمان کاربر را آزار نخواهد داد. باتری دستگاه عملکرد مناسبی دارد و می تواند به راحتی در یک روز کاری شما را همراهی کند.

این لپ تاپ که به همراه یک کاور باکیفیت و زیبا ارائه می گردد مجهز به اسپیکرهای مناسبی است که حجم صدای خروجی آنها بد نیست ولی به دلیل قرار گرفتن اسپیکرها در زیر دستگاه، کیفیت صدای خروجی چندان چنگی به دل نمی زند. سیستم خنک کننده این لپ تاپ کاملا بی صدا کار می کند ولی در پردازش های سنگین و چندوظیفگی نمی تواند به خوبی از پس انتقال حرارت به بیرون دستگاه برآید.

پیشنهاد زومیتدر مجموع می توان Aspire S۷ ۲۰۱۳ ایسر را یک انتخاب ایده آل برای افرادی در نظر گرفت که به زیبایی دستگاهشان اهمیت داده و قصد دارند لپ تاپ خود را به طور مداوم با خود به این سو و آن سو حمل کنند و در عین بهره گیری از قدرت و بازده مناسب، باتری دستگاهشان نیز آنها را ناامید نکند. این اولترابوک به خاطر نمایشگر با رزولوشن بالا برای مطالعه طولانی مدت متون و وبگردی نیز بسیار مناسب است. اما برای انتخاب یک فاکتور اساسی هنوز مشخص نیست و آن هم قیمت این دستگاه است.

نکات قوت

طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی

استفاده از ۲۵۶ گیگابایت RAID۰ SSD با سرعت خیره کننده

صفحه کلید و تاچ پد زیبا و ارگونومیک

نمایشگر IPS با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل

قدرت و بازده مناسب

نکات ضعف

اسپیکرها در قسمت زیرین لپ تاپ قرار دارند و کیفیت صدای خروجی پایین است

عدم کارایی مطلوب سیستم خنک کننده

قرارگیری دکمه بسیار کوچک پاور در لبه لپ تاپ که دسترسی به آن را دشوار می کند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی