فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات

اخبار گوشی های جدید - ترفند های آندورید - آموزش - تبلت

فناوری اطلاعات
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات



بسیاری از چیپ های داخل رایانه گرمای زیادی تولید می کنند و باید به طریقی سیستم خنک سازی آن فعال باقی بماند.

سازندگان رایانه، فن ها را برای کنترل گرما در این سیستم قرار داده اند. اگر شما سیستم جدیدی را جمع کرده اید یا رایانه تان را ارتقا داده اید و زیاد گرم می شود، باید فن های جدید و اضافی نصب کنید.

فن های معیوب را بشناسید

اغلب یک فن در واپسین لحظات حیات خود صداها و لرزش های زیادی تولید می کند، برخی اوقات هم از قبل هیچ هشداری داده نمی شود و فن بی سر و صدا از کار می افتد.

در کیس رایانه را در حالی که روشن است، باز کنید و با چراغ قوه ای داخل آن را نگاه کنید اما حواستان باشد وقتی رایانه روشن است، به چیزی دست نزنید. احتمالا چهار فن پیدا خواهید کرد: فن ورودی، فن خروجی، فن خنک سازی CPU و فن خنک سازی PSU (واحد تهیه انرژی). CPU و PSU در جاهای خود ثابت خواهند بود؛ اما فن های کیس می توانند تقریبا

همه جا قرار بگیرند. معمولا فن های ورودی را در نزدیکی دکمه سیستم در جلو خواهید یافت؛ جایی که می توانند هوای خنک را به داخل بکشند. فن های خروجی برای خروج هوای گرم هم معمولا در عقب یا بالای کیس قرار دارند.

اگر یکی از فن ها کارش متوقف شود، ابتدا کنترل کنید تا مطمئن شوید به سیستم وصل است یا نه، اگر وصل بود و کار نمی کرد، باید جایگزینی برای آن پیدا کنید.

پیش از نصب فن چه اطلاعاتی باید داشته باشید

در بیشتر رایانه ها و کیس هایی که امروزه به فروش می رسند، محل های خالی یافت می شوند که اگر تمام فن ها هم کار کنند همچنان حداقل برای یک فن دیگر جا خواهید داشت. اگر همه فن های سیستم تان کار کند و هنوز سیستم گرما یا لرزشی داشته باشد، باید فن های بیشتری را نصب کنید و اگر کیس رایانه تان ظرفیت پذیرش فن های بیشتری نداشته باشد، سیستم تان سر و صدای زیادی تولید می کند، در آن موقع باید به خنک سازی مایع روی بیاورید (خنک سازی مایع یاliquid cooling روشی برای خنک سازی قطعاتی مانند کارت گرافیک و پردازنده رایانه است).

اما اگر لازم است تا فن دستگاه جابه جا شود، اول مطمئن شوید جایگزینی با اندازه و اتصال درست پیدا کرده اید.

انتخاب فن درست

فن های خنک سازی در اشکال و اندازه ها و رنگ های متعددی موجود است؛ از فن هایی کوچک گرفته که چیپ ها را خنک می کنند تا فن های مرکزی بزرگ که اکثرا انرژی فراهم می کنند.

اندازه فن های معمولی بین ۷۰ تا ۱۴۰ میلی متر است، در صورتی که فن های بزرگ با اندازه بیش از ۲۳۰ میلی متر محبوب تر است. فن هایی با ضخامت ۱۲۰ میلی متر در کیس های جدیدتر پیدا می شوند. به دنبال فنی با گردش هوای بالا (به اندازه یک متر مکعب در هر دقیقه یاCFM) سر و صدای کم (به اندازه چند دسی بل یاdBA ) باشید. با خواندن روی پکیج دستگاه یا صفحه اطلاعات آن می توانید به این نکات توجه کنید.

معمولا فن های بزرگ تر می توانند با سرعت کمتری بچرخند و به اندازه کافی هوا را بدون سر و صدای زیاد به جریان بیندازند. برخی سازندگان فن ها، سیستم روشنایی LED را داخل آنها قرار می دهند تا برای نگاه کردن درون کیس دیگر نیاز به چراغ قوه نباشد.

حفظ فشار مثبت

وقتی فن های اضافی را در سیستم نصب می کنید، حفظ و ابقای فشار مثبت بین کیس می تواند از ورود گرد و غبار از هر سوراخ یا شکاف جلوگیری کند. برای حفظ فشار مثبت باید CFM ترکیب شده بالاتری برای فن های داخلی از فن های خروجی داشته باشید.

تذکر: بیشتر فن ها پیکان های کوچک برجسته ای در فریم هایشان دارند که مسیر جریان هوا را نشان می دهد. وقتی نصب انجام شد، برای ورود هوا نشان پیکان به سمت داخل رایانه می رود و برای خروج هوا نشان آن به سمت خارج می رود.

اتصالات انرژی

بیشتر فن های خنک سازی با انواع رابط های استاندارد به رایانه متصل خواهند شد. سیستم های مدرن از هدرهای فن با سه یا چهار پین استفاده خواهند کرد، البته رابط های خارجی چهار پینی MOLEX هم استفاده می شوند.

رابط های MOLEX و سه پین آنالوگ انرژی را در فن تولید کرده و آن را می چرخاند. رابط های چهار پینی هم به صورت دیجیتال کنترل شده و به سیستم امکان تغییر سرعت فن را می دهد. برخی مادربردها و کنترل کنندگان فن ها ارائه ای از هدرهای فن سه یا چهار پینی دارند که در محل های مختلف اطراف برد قرار گرفته اند.

نصب فن جدید

تذکر: پیش از این که اجزای جدیدی را در رایانه خود نصب کنید، اول مطمئن شوید دستگاه تان خاموش است.برای خارج کردن فن معیوب و نصب فن جدید به آچار پیچ گوشتی نیاز خواهید داشت.

برای خارج کردن فن قدیمی و نصب فن جدید به کیس، باید کابل هایی را که به فن معیوب وصل است از هدر یا رابط MOLEX باز کرده و بعد هم فن جدید را به آن اتصالات وصل کنید. برای این کار با یک دست فن را در جای مناسبش نگه داشته و با دست دیگر و با استفاده از پیچ گوشتی آن را وصل کنید.

اگر هم کلیپس های پلاستیکی دارید، فن معیوب را براحتی با باز کردن کلیپس ها خارج کنید و فن جدید را با استفاده از آنها به کیس وصل کنید. فن را به هدر فن استفاده نشده ای ببندید. هدرها وسیله ای برای مراقبت از اتصال مناسب هستند. هدرهای چهار پینی با فن های سه پینی کار می کنند، اما در این صورت کنترلی روی سرعت فن دستگاه خود نخواهید داشت.

با خرید کنترل کننده فن، هدرهای فن اضافی خواهید داشت. در این صورت می توانید از آداپتورهای MOLEX سه یا چهار پینی استفاده کنید و فن ها را مستقیم به PSU وصل کنید.

تذکر آخر: کابل های فن خود را به درستی با کابل یا رابط های زیپ تثبیت کنید. این کار موجب می شود کابل ها به فن در حال چرخش صدمه نزند و باعث سر و صدا نشود. کابل هایی که به فن ها برخورد می کند، می تواند کار فن را کاملا متوقف کرده یا به کابل آسیب برسد. (ضمیمه کلیک)


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی